امروز : پنج شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت : ۴:۰۵ PM
نخبگان استان امروز باید به وحدت برسند؛

پیشنهاد انتخاب هر سه بندر مازندران تنها جنبه تبلیغاتی دارد

بندر امیرآباد
    -     کد خبر: 2088
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۵/۶/۳|۱۳:۴۶
نمایندگان استان به جای بلند پروازی و رویا پروری و به دور از تعصبات منطقه ای و شهری و نگرش جزیره ای به فکر مازندران واحد باشند و در خلوت خود به این موضوع فکر کنند که آیا امیرآباد از هر لحاظ شایستگی تبدیل به منطقه آزاد تجاری را دارد یا خیر؟ و آیا این انتخاب به نفع استان نخواهد بود؟!

عبارت ـ گروه اقتصادی: امروز مسوولین و نمایندگان استان مازندران در گذرگاه تاریخی انتخاب و معرفی منطقه آزاد اقتصادی استان هستند. انتخابی که تغییر آینده استان را رقم خواهد زد و چه بهتر که این تغییر، گامی رو به جلو و در مسیر پیشرفت اقتصادی استان باشد.
مسوولین و نمایندگان استان براساس سوگندی که در پیشگاه قرآن و ملت بزرگ ایران یاد کردند که جز خدمت به مردم و در نظر گرفتن مصالح ملی و منطقه ای به چیزی فکر نکنند، اکنون زمان وفای به عهد و سربلند بیرون آمدن از یک آزمون سرنوشت ساز و تاریخی است که آیندگان درباره آن به قضاوت خواهند پرداخت.
اکنون زمان آن رسیده است با وحدت، همدلی و همگرایی و فارغ از هرگونه بخشی نگری و نگرش جزیره ای و منطقه ای، براساس آنچه عقل حکم می کند و بر پایه مستندات و مطالعات میدانی و کارشناسی همانند آنچه در سایر استان ها نظیر اصفهان رخ می دهد و با پیروی از این روش به قطب صنعتی، گردشگری و فرهنگی تبدیل شده اند، اقدام کنیم و برای یک بار هم که شده در مسیر تعالی و پیشرفت استان، مشق وحدت و هم افزایی کنیم.
بر هیچ کارشناس و مسوولی ظرفیت ها و زیرساخت های بندر امیرآباد در مقایسه با سایر بنادر استان پوشیده نیست، مگر آنکه بخواهیم چشم بر حقایق پوشانده و بر طبل تفرقه و عوام فریبی بکوبیم و شوی تبلیغاتی راه اندازیم که جز پشیمانی اکنون و حسرت آینده عاید دیگری نخواهد داشت.
در ادامه برای تنویر افکار عمومی و کمک به تصمیم گیری خواص برای انتخابی بهتر و آینده ساز به مقایسه بندر امیرآباد با دو بندر دیگر استان یعنی نوشهر و فریدونکنار می پردازیم هرچند با کار کارشناسی و مطالعات تفصیلی، مجموعه استانداری مازندران بر معرفی بندر امیرآباد به عنوان منطقه آزاد اقتصادی به جمع بندی نهایی رسیده و این پیشنهاد به صورت مکتوب ارائه شده است.
*وسعت زمین
بندر امیرآباد در حال حاضر 1200 هکتار زمین در اختیار دارد و 800 هکتار نیز در دست خریداری است و مجموعاً با 2000 هکتار زمین با 60 هکتار زمین بندر فریدونکنار و 44 هکتار زمین بندر نوشهر قابل قیاس نیست.
*تعداد اسکله
بندر امیرآباد 15 اسکله دارد در حالیکه فریدونکنار تنها 3 اسکله و نوشهر 11 اسکله دارد.
*ظرفیت تخلیه و بارگیری 
در سال 94 بندر امیرآباد 3 میلیون و 486 هزار تن تخلیه و بارگیری داشته که این رقم به هیچ عنوان قابل مقایسه با 297 هزار تن بندر فریدونکنار و 744 هزار تن بندر نوشهر نیست.
*میزان سرمایه گذاری در زیر ساخت
بالغ بر 4000 میلیارد ریال در بندر امیرآباد سرمایه گذاری شده است و این رقم در فریدونکنار حدود 250 میلیارد ریال و سرمایه گذاری جدیدی در نوشهر انجام نشده است.
*تعداد کشتی های پهلو گرفته
در سال 93، 817 فروند کشتی در امیرآباد پهلو گرفته که این رقم در فریدونکنار 88 فروند و در نوشهر 275 فروند بوده است.
*سایر ظرفیت ها و مزیت های منحصر بفرد بندر امیرآباد
•  دو بندر دیگر استان (نوشهر و فریدونکنار) در محدوده شهری قرار دارند و جای هیچگونه گسترش وجود ندارد، در حالیکه بندر امیرآباد با فاصله 30 کیلومتری از محدوده شهری، هیچ محدودیتی در گسترش امکانات و زیرساخت ها ندارد ضمن آنکه هیچگونه آلودگی زیست محیطی، مزاحمت مردمی و ایجاد ترافیک را هم در پی نخواهد داشت.
•  امیرآباد با در اختیار داشتن 15 اسکله بی نظیر و عمق 8 متری ساحل که ظرفیت بارگیری 7.5 میلیون تن در سال را دارد این بندر را از دیگر بنادر استان متمایز و برجسته کرده است.
•  با توجه به اینکه 1000 هکتار به شهرک صنعتی بهشهر اضافه خواهد شد و آن را بزرگترین شهرک صنعتی مازندران مبدل خواهد کرد و به تنهایی 50 درصد از مساحت شهرک های صنعتی استان خواهد بود، خود گواهی بر ارجحیت بندر امیرآباد بر سایر بنادر استان است.
•  نزدیکی بندر امیرآباد به فرودگاه های بین المللی دشت ناز و گرگان، اتصال به راه آهن سراسری، نزدیکی به مرکز استان و دسترسی به چهار محور ترانزیت حمل و نقل ریلی و جاده ای و هوایی و دریایی، دسترسی به کریدور شمال جنوب از طریق سمنان از مهمترین مزایای ویژه بندر امیرآباد نسبت به بندر فریدونکنار و نوشهر است. همچنین ارتباط بندر امیرآباد از طریق محورهای نکا، بهشهر و رستمکلا به جاده سراسری تهران، مشهد، ترکمنستان از دیگر مزایای منحصر بفرد این بندر است. 
•  تولید بالای مرکبات و مرغ در منطقه و لزوم صادرات آن از کوتاهترین مسیر ممکن به بازار 300 میلیون نفری کشورهای حوزه CIS و روسیه، بر قابلیت های بندر امیرآباد می افزاید.
•  همجواری با بندر نفتی نکا، کشتی سازی ایران صدرا، پایانه نفتی شمال کشور و نیروگاه تولید برق شهید سلیمی نکا، از خصوصیات بارز و برجسته بندر امیرآباد است.
شاید جالب باشد بدانید:
بندر امیرآباد بزرگترین بندر نسل سوم در شمال کشور و سومین بندر کشور به لحاظ وسعت است که به تنهایی سهم 98 درصدی صادرات از بنادر مازندران و 88 درصدی واردات بنادر شمال کشور دارد.
بندر امیرآباد با دارا بودن تمامی شرایط و امکانات لازم، امکان اضافه شدن به مناطق آزاد تجاری کشور را دارد و با وجود این امکانات و زیرساخت ها، تبدیل به بندری صادرات محور خواهد شد در حالیکه مناطقی که فاقد زیرساخت های لازم بودند و تبدیل به منطقه آزاد تجاری شدند برای کسب درآمد به مناطق واردات محور مبدل شدند که بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
پیشنهاد انتخاب هر سه بندر مازندران به عنوان مناطق آزاد تجاری قطعاً پیشنهادی بدون پشتوانه کارشناسی است و تنها جنبه تبلیغاتی دارد، ضمن آنکه سنگ بزرگ علامت نزدن است و این اقدام عملاً غیرممکن است.
نمایندگان استان به جای بلند پروازی و رویا پروری و به دور از تعصبات منطقه ای و شهری و نگرش جزیره ای به فکر مازندران واحد باشند و در خلوت خود به این موضوع فکر کنند که آیا امیرآباد از هر لحاظ شایستگی تبدیل به منطقه آزاد تجاری را دارد یا خیر؟ و آیا این انتخاب به نفع استان نخواهد بود؟!!!!
لازم است در این برهه حساس و گذرگاه تاریخی از اختلالات بپرهیزیم و بر وحدت و همگرایی بیفزاییم و به نظر کارشناسی کارشناسان در انتخاب و معرفی بندر امیرآباد به عنوان منطقه آزاد تجاری احترام گذاشته و ملاک عمل را پیشرفت و تعالی استان قرار دهیم نه تعصبات قومی محلی و منطقه ای.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال

نظرات ارسال شده

قربانی
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
دقیقا نکته مطلب اینجاست.تعصبات قومی.نتیجش میشه انتخاب امیراباد تو گوشه مازندران و تالابی ترین نقطه دریای مازندران.کار کارشناسی صد سال پیش توسط هلندیها شده عزیز.بهترین نقطه کشتیرانی خزر نوشهره
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶
با سلام با توجه به رقابت کور شرق استان با بندر صد ساله نوشهر مطالب زیر بارها تکرار شده و میشود.۱.جریان خزر مثل باران و باد خزر از غرب شروع و در شرق یا همان امیراباد تمام میشود .و رسوب آب خزر در انتهای جریان خزر در امیراباد هست.دلیل لایروبی همه روزه بندر ده ساله امیراباد هم همین است و هر روز چاله کف امیراباد با رسوبات پر میشود.اساسا دلیل عمق ۹۰۰متری نوشهر و ۲متری امیراباد همینه.۲تمام کارشناسان و اینترنت و ویکیپدیا دلیل خشکی خلیج گرگان و میانکاله را موجشکن امیراباد میدادند.۳نزدیکترین بندر به پایتخت نوشهر هست.و احتمام آزادراه تهران شمال و فاصله یکساعته از نوشهر تا تهران ترکیب جمعیت غرب مازندران را به نفع ساکنین جدید غیر بومی تغییر میدهد و اگر حق بندر صد ساله نوشهر داده نشود غرب استان تبدیل به استان مستقل میشود مگر با توسعه منطقه آزاد مازندران در نوشهر. عمق جمعیت مازنی این منطقه حفظ شود
همشهری
چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
تا زمانی که مازندران در صادرات محصولات کشاورزی امتحان خود را پس نداده است، ایجاد منطقه تجاری در مازندران اشتباه محض است. باید به آیندگان پاسخگو باشید.