امروز : پنج شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت : ۴:۱۳ AM
اختصاصی عبارت
روزشماری برای آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی مازندران؛

چند پیشنهاد برای برگزاری هرچه بهتر«سیزدهمین نمایشگاه کتاب مازندران»

کتاب
    -     کد خبر: 23125
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲|۲۱:۱۱
تا به حال ۲۹ کشور آماده گی خود را برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران اعلام کرده اند و ۵۷۰۰ ناشر در لیست نمایشگاه ثبت نام کرده و در زمان باقی مانده این ثبت نام ها سرعت بیشتری خواهد گرفت و پیش بینی می شود نهایتا چیزی حدود۹۰ هزار جلد در نمایشگاه امسال در معرض دید علاقمندان به مهمترین کالای فرهنگی جهان قرار گیرد

عبارت ـ گروه فرهنگ و هنر: کمتر از 20 روز دیگر به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران به میزبانی ساری باقی مانده است. این دوره در حالی، همچون گذشته به میزبانی مرکز استان برگزار می شود که در اقدامی عجیب ابتدا قرار بود این رویداد تقویمی ارشاد امسال در قائمشهر برگزار شود.

اعلام این خبر کافی بود تا علی اصغر یوسف نژاد و محددامادی؛ نمایندگان ساری مراتب اعتراض خود را اعلام کرده و همچنین آیت الله طبرسی؛ نماینده ولی فقیه نیز تلویحا به مخالفت با آن برخیزد.

ساری از نخستین دوره این نمایشگاه همچون دیگر مراکز استان های کشور میزبانی را به عهده داشت اما از آنجا که بدعت های فراوانی در خارج کردن رویدادهای ملی و بین المللی از ساری به دیگر شهرهای استان صورت گرفته است، به نظر اینبار نیز خارج کردن یک رویداد مهم از مرکز استان آسان می نمود، لکن تغییر رویکرد ساروی ها در چند سال اخیر و تلاش دوباره برای بازیابی هویت مرکز استان مانع از چنین جابجایی عجیب و مبهمی شد.

هرچند متولیان اداره کل فرهنگ معتقد بودند که این کار به منظورایجاد  تنوع صورت گرفته و نیت دیگری در آن مطرح نبوده است، اما این دلیل به هیچ عنوان قانع کننده نبود و نهایتا با عقب نشینی اداره کل فرهنگ استان، ساری مجددا میزبان این رویداد مهم فرهنگی شد.

بنا به اظهارات احد جاودانی؛ مدیرکل فرهنگ مازندران تا به حال 29 کشور آماده گی خود را برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران اعلام کرده اند که قیاس آن با سال گذشته رشدی تقریبا سه برابری را نشان می دهد.

از طرف دیگر تا به امروز 5700 ناشر در لیست نمایشگاه ثبت نام کرده و در زمان باقی مانده این ثبت نام ها سرعت بیشتری خواهد گرفت و پیش بینی می شود نهایتا چیزی حدود90 هزار جلد در نمایشگاه امسال در معرض دید علاقمندان به مهمترین کالای فرهنگی جهان قرار گیرد، که خود موید رشدی دوبرابری نسبت به سال گذشته است.

انتقال محل نمایشگاه از جاده ساری ـ نکا و سوله ایران خودرو( موسی وفائیان) به جاده ساری قائمشهر و مجتمع نیاوران، بسیاری از مشکلات صوری نمایشگاه را مرتفع کرده است. این مسیر با ترافیک کمتر، دسترسی آسان تر، امکانات جنبی بهتر و فضای بیشتر مکان مناسب تری است و اگر مشکل گرمایش آن نیز حل شود شاهد یکی از بهترین دوره های این نمایشگاه خواهیم بود.

بنابراین از لحاظ کمّی رشد چشمگیری مشاهده می شود اما باید دید برای محتوای کیفی این رویداد مهم چه اندیشیده شده است.

بی شک همچون سال های گذشته برنامه های جنبی نظیر؛ جشن امضا، نقد کتاب، اتاق گفتگو، ویژه برنامه مخصوص کودکان و نظایر آن در نظر گرفته خواهد شد اما نگاهی به کیفیت تمام این برنامه ها در سال های گذشته نشان می دهد که ما هنوز با حداقل ها نیز فاصله داریم.

هرچند نباید فراموش کرد که دولت تدبیروامید در نهایت تنگدستی مالی سه دوره قبلی را با آبرومندی برگزار کرده و ظواهر امر نیز نشان می دهد که این دوره از لحاظ ساختاری به مراتب بهتر از ادوار قبل است اما انتظار این است برای هماهنگی میان رشد کمّی و کیفی، از هم اکنون اتاق های فکری با حضور شخصت های فرهنگی و هنری استان تشکیل شده و با جمع آوری پیشنهاد و نقدهای آنها به افزایش کیفیت محتوای نمایشگاه امسال هم کمک کنیم.

همچنین امسال باید جای خالی تکنسین های برگزاری یا تیم تشریفات نیز پر شود. اگرچه چهره های شاخص فرهنگی در اتاق فکر هستند اما آنها توان اجرایی این کار را ندارند و اجرا و پیاده سازی از قضا در اختیار کسانی است که به آنها «فرهنگیان فنی» گفته می شود. «فرهنگیان فنی» به گروه هایی هستند که به لحاظ میدانی رویدادهای فرهنگی را مدیریت می کنند.

 

گروه فرهنگی عبارت چند پیشنهاد مشخص را در حوزه ساختاری و محتوایی مطرح می کند و آماده است در این مسیر همکاری لازم را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران داشته باشد.

۱.رویکرد فرهنگی ـ اقتصادی نمایشگاه به سمت جذب مردمی و فروش مناسب است. هر دوی این اهداف باید در یک برنامه ریزی کلی دیده شوند و حتما تیمی تخصصی برای نیل به این دومنظور تشکیل شود. برای جذب بیشتر مرم باید تبلیغات درست، به موقع و اقناعی صورت گیرد و نهایت استفاده از شبکه های مجازی در دستور کار باشد. امروزه جامعه به گلّه یکپارچه ای از انسان ها گفته نمی شود بلکه میزان سواد، سن، هویت خانوادگی و توانایی اقتصادی، جامعه را به لایه های مختلفی تقسیم کرده که هر کدام از آنها برای مشارکت در امری فرهنگی نیازمند رویکردهای تبلیغاتی خاصی هستند. افزایش فروش نیز به عوامل بسیاری نظیر میزان تخفیف ها، شیوه معرفی غرفه ها، بازاریابی درست مشتری و نوآوری در محتوا و شیوه عرضه وابسته است که بخش عمده ای از آن به خود ناشران باز می گردد اما اداره کل فرهنگ استان می تواند در غرفه آرایی و به صور کلی معماری داخلی فضا بسیار اثرگذار باشد. نمایشگاه کتاب مازندران هرگز مکانی زیبا، جذاب و دیدنی نبوده و بیشتر محل تجمع مردم بعد از طوفانی سهمگین را تداعی می کند.

۲.بخش های جانبی برنامه های فرهنگی بعضا از اصل ماجرا مهمتر و اثرگذارتر هستند. چرا که اصل ماجرا به دلیل محوریتش با حداقل امکانات نیز می تواند مخاطبان را جذب کند، زیرا « احساس نیاز» نخستین اهرم ایجاد ارتباط است، اما برنامه های جانبی همانگونه که از نامشان پیداست، در سایه محتوای اصلی قرار می گیرند و اگر ایده ای درست برای معرفی آنها وجود نداشته باشد تلف خواهند شد.

استفاده از هنرمندان جوان، نقل خاطره از نویسندگان بزرگ، برپایی مسابقات جدی داستان نویسی یا کتاب خوانی، معرفی کتابفروشی های مطرح استان و صدور مجوز برای حضور آنها در نمایشگاه و همچنین ارائه برنامه ها در دو پنل تخصصی و عمومی از نخستین و ضروری ترین نیازهای برنامه های جانبی در رویدادهایی نظیر نمایشگاه کتاب است.

 اگر قرار باشد فقط یک سالن برای سخنرانی و اجرای برنامه وجود داشته باشد هیچ اتفاق جدی و عمیقی اجرایی نخواهد شد، زیرا مخاطبان یک بحث جدی زبانشاختی در حوزه کتاب نمی توانند در میان هیاهوی چیپس و پفک و گفتگوی عمومی اصلا چیزی به دست بیاورند و مخاطبان عادی هم به هیچ عنوان متقاضی چنین برنامه هایی نیستند. بنابراین بهترین کار جدا کردن آنها از یکدیگر است. داشتن تنها یک سالن برگزار کنندگان را ناچار به پر کردن ساعات با برنامه های بی کیفیت می کند و در عمل هیچ پنل، سخنرانی یا مناظره مهم و اثرگذاری برگزار نخواهد شد. به همین دلیل ضروری است که در نمایشگاه امسال حتما بخشی مجزا با صندلی های نه چندان زیاد اما کافی برای بحث های جدی، آنهم از فاصله ای معنادار با سالن اصلی نمایشگاه وجود داشته باشد.

۳. استفاده از ظرفیت نویسندگان مازندرانیکه در سطح کشور پراکنده اند می تواند کمک شایان توجهی به افزایش کیفیت این دوره نمایشگاه کند. همینک نویسندگان، مترجمان و مولفان مازندرانی بسیاری در پایتخت مشهور کارند که بسیاری از آنها نظیر افشین اعلا، رضا رضایی، قارن سوادکوهی، علی اتحاد و... ظرفیت های بزرگی برای این رویداد فرهنگی هستند.

۴. آنچه امیدواریم امسال حتما در نمایشگاه دیده شود فناوری های نوین در حوزه کتاب است. امروزه کتاب صوئتی آرام آرام جای خود را در کشور باز می کند و در حال حاضر یکی از شیوه های پرطرفدار کتابخوانی در کلاانشهرهایی نظیر تهران و مشهد است و جالب است بدانید مشهورترین شرکت تولید کتاب صوتی کشور « واوبوک» همینک توسط عده ای از نویسندگان ساروی مقیم تهران اداره می شود که دعوت از آنها برای حضور در نمایشگاه و به اشتراک گذاشتن تجریبات و امکانات خود با بازدیدکنندگان جان تازه ای به این دوره می بخشد و به شکلی بارز آن را متمایز می کند.

۵.اِلِمان ها؛ غایب بزرگ تمام دوازده دوره قبلی بوده اند. مهمترین و بیشترین تزئین نمایشگاه بنرهای بزرگی هستند که نه کسی به آنها توجه می کند و نه اساسا محتوا و مقصود روشن و کارآمدی روی آنها وجود دارد. آنها هر ساله به همین منظور از انباری اداره کل ارشاد مازندران بیرون می آیند و بعد از نمایشگاه جمع می شوند تا سال بعد و ....

 بنرهایی که جملات تکراری درباره کتاب را برای هزارمین بار یادآور می شوند یا تصاویری از شخصت های ادبی و فرهنگی را با بدترین طراحی ممکن از چشم مخاطبان پنهان می کنند.

مجسمه، تابلو، طرح، حجم، دکوراتیو مسیر راهپیمایی مردم، رنگ بندی، سازه های مرتبط با کتاب، معرفت و فرهنگ ضروری ترین نیازهای بصری نمایشگاه کتاب است که امیدواریم در این دوره حداقل اندکی به آنها توجه شود.

 

آنچه ذکرش رفت نه نیازمند هزینه ای هنگفت است و نه کاری نشدنی است. در همین ساری و مازندران هنرمندان، ایده پردازان، اساتید و فعالان فرهنگی بسیاری وجود دارند که اگر از ظرفیت آنها درست و به موقع استفاده شود می توان با شعار فرهنگی دولت یازدهم، یعنی سپردن تصدی گری امور فرهنگی به خود اهالی فرهنگ و هنر ، بهترین نمایشگاه کتاب مازندران در تاریخ اش را برگزار کرد.

 

استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام عبارت مجاز می باشد.

 

 

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال