امروز : پنج شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت : ۱:۰۱ AM
اختصاصی
گفت وگوی عبارت با کامران اصغری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران:

بابلی و ساروی بازی درنمی آورم/نه یارانه می گیرم، نه حقوق نجومی/در حوزه پرونده های کار بسیار موفق بودیم/ زیراب علی بابایی را نمی زنم

کامران اصغری+مدیرکل کارمازندران+عبارت
    -     کد خبر: 26874
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳|۰۸:۰۵
تاکنون حقوق نجومی دریافت نکردم اصلا حقوق نجومی ندیدم فقط اسمش را شنیدم! تابعیت دوگانه و سه گانه هم ندارم. تابعیت یک گانه هم به زور داریم!( با خنده)

فروردین سال 1345 در منطقه روستایی بخش بابلکنار شهرستان بابل به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم و در سال 64 به خدمت سربازی اعزام شد و 17 ماه در منطقه غرب کشور -گردان نجف اشرف- خدمت کرد. سپس با شرکت در فراخوان استخدامی وزارت کار، دانشجوی دانشگاه این وزارتخانه در رشته روابط کار شد. با اتمام تحصیلات و گذراندن دوره کارآموزی در اداره تعاون استان بوشهر مشغول به کار گردید. پس از آن به مدت 6 سال به استان فارس رفت و در سال 79 به مازندران برگشتو ریاست اداره تعاون شهرستان های سوادکوه، بهشهر، بابلسر، بابل، آمل و محمودآباد را عهده دار شد. وی بعد از استعفای علی بابایی کارنامی (مدیرکل وقت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران) برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان مدیر کل این اداره کل انتخاب شد.

این گزارشی کوتاه بود از «مهندس کامران اصغری» که این روزها مسئولیت یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی و اجتماعی استان را به عهده دارد. آنچه در ادامه می خوانید گزیده مهمترین اظهارات اصغری در گفتگویی یک ساعته در دفتر کار اوست.

 

میزی که با لابی به دست بیاید میز خدمت نیست

معتقدم که اگر قرار است کار و فعالیتی انجام دهم بر اساس توانایی های خودم و در چارچوب سیاست های نظام و دولت باشد. برای همین انتخابم علیرغم اینکه ارتباط خوبی با نماینده های مجلس و عوامل وزارتخانه داشتم بر اساس روزمه و سابقه کاری، توانایی ها و برنامه هایم بوده است. بنده اعتقاد دارم میزی که با لابی و زد و بند و تخریب رقبا بدست آید میز خدمت نیست، میز ماندن است.

برنامه ای که به وزارتخانه ارائه دادم هر 5 معاونت اداره کل به خوبی دیده شده و برنامه ای خاص و مطابق با نیازهای مازندران و اهداف دولت بوده است. بیشترین معضل و دغدغه وزارتخانه مربوط به حوزه معاونت روابط کار هست به گونه ای که غالب تجمعات، تحصنات و اعتراضات، ناشی از کم کاری این معاونت است. از آنجا که وظیفه اصلی این معاونت تنظیم روابط کار و رسیدگی به شکایت کارگران و کارفرمایان است و رشته تخصصی خودم نیز هست، با برنامه هایی که لحاظ کردیم و اقداماتی که انجام دادیم در دولت تدبیر و امید در مازندران به توفیقات قابل توجهی دست یافتیم.

 

اگر نمی جنبیدیم پرونده های کار به حدود ۳۵ هزار مورد در سال می رسید

در استان مازندران از آن جا که در طول سال حدود 17 هزار پرونده -اعم از بدوی و تجدیدنظر- داریم یکی از سیاست ها و برنامه های اصلی ما پیشگیری از بروز مشکلات است. هنر ما علاوه بر بررسی و صدور رای پیشگیری است. تصمیم گرفتیم موضوع پیشگیری را در این معاونت تقویت کنیم و در این کار بسیار موفق بودیم به گونه ای که رتبه نخست کشور را به دست آوردیم که اگراین توفیقات حاصل نمی شد آمار پرونده ها در مازندران به دو برابر افزایش می یافت.

یکی دیگر از اقدامات ما در راستای کاهش پرونده ها، توجه ویژه به موضوع سازش شاکیان در حوزه روابط کار بوده است که طبق آمار حدود 38 درصد سازش را در پرونده های استان مازندران را شاهد بودیم در حالی که میانگین کشوری ان، نهایتا 25 درصد است.

پیروی از قانون و قانونمندی شاخص مهم دیگری است که در کانون توجه ما قرار دارد و تمام اقدامات ما در این راستا است که بتوانیم بهترین کار را در صدور رای را انجام دهیم تا در دیوان عدالت اداری از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. برای همین از افراد جوان، با انگیزه و با اخلاق از لحاظ سلامت کاری بالا بهره بردیم.

 

سهم اشتغال مازندران امسال ۴۳هزار شغل است

در حوزه نظارت بر کارها و بیمه بیکاری نیز در مازندران در دولت تدبیر و امید توفیقات مهمی حاصل شد. طبق اعلام مرکز آمار ایران دولت متعهد شده است در سال 96 بیش از 970 هزار شغل در کشور ایجاد کند و از این تعداد سهم مازندران بر اساس معیارها و ظرفیت های استان حدود 43 هزار شغل در همه حوزه ها است که اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش دبیرخانه آن را بر عهده دارد. به این شکل که از همه دستگاه های استان خواستیم رقم در حد توان و ظرفیت خود را برای ایجاد شغل بر اساس تعهداتی که دارند اعلام و برای تحقق آن اقدام کنند و نتایج آن هر دو هفته در کارگروه اشتغال استان و سامانه ملی مربوطه بررسی می شود که نظارت بر کیفیت شغل های ایجاد شده با اداره کل تعاون است به این شکل که آمارهای ارائه شده در کمیته ای که شامل اداره کار، دستگاه متولی و نماینده استانداری است به صورت میدانی راستی آزمایی و پس از رفع انحرافات موجود به مرکز آمار کشور ارجاع می شود و در آن جا نیز پس از رصد و راستی آزمایی دوباره، آمار نهایی به استان ها اعلام می شود.

 

مدیران خودشان مسئول آمارهای غلط هستند

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران استان مازندران موظف است در سال 96، 43 هزار شغل ایجاد کند و هر ادعا و گزارشی از سوی هر مسئول و مدیری که دال بر ایجاد رقمی بالاتر از اعلام مرکز آمار باشد مسئولیت آن با مسئول و مدیر مربوطه است نه دبیرخانه و استانداری و مرکز آمار ایران.

بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری مازندران در سال 93، حدود 12.7 دهم درصد بوده است. (میانگین نرخ بیکاری کشور 10.6 دهم درصد بوده است)

این رقم در سال 94 در مازندران روند نزولی داشته و به عدد 12.1 دهم درصد کاهش یافت در حالی که میانگین کشوری به عدد 11 درصد افزایش یافته بود.

در سال 95 نرخ بیکاری مازندران 11.6 دهم درصد اعلام شد اما میانگین کشوری به عدد 12.4 افزایش یافت.

نرخ بیکاری مازندران در 6 ماهه نخست 96 به عدد 9.4 کاهش یافت.

 

مقایسه نرخ بیکاری مازندران و میانگین کشوری به تفکیک فصل ها:

بهار 95 نرخ بیکاری مازندران  9.8  میانگین کشوری 12.2

تابستان 95 نرخ بیکاری مازندران 10.5 میانگین کشوری 12.7

پاییز 95 نرخ بیکاری مازندران 13.2 میانگین کشوری 12.3

زمستان 95 نرخ بیکاری مازندران 12.8 میانگین کشوری 12.5

بهار 96 نرخ بیکاری مازندران 9.8 میانگین کشوری 12.6

و تابستان 96 نرخ بیکاری مازندران 9.5 بوده است.

این نشان می دهد حمایت و پیگیری های دولت در حوزه اعتبارات و برنامه هایی که دارد نتیجه بخش بوده است و اعتبارات سال 96 علیرغم همه محدودیت ها و مشکلات دولت، نسبت به سال 95 دو برابر شده است. در سال 95 بسته رونق تولید 480 میلیارد  تومان بوده است اما اکنون 750 میلیارد تومان اعتبار بابت اشتغال فراگیر به مازندران اختصاص داده شده است و علاوه بر آن اعتباری بالغ بر 390 میلیارد تومان به اشتغال روستایی با نرخ 6 درصد تخصیص یافته که به زودی ابلاغ می شود و تا سال 98 اعتبار دارد. ضمن اینکه 54 میلیارد تومان برای تعاونی های روستایی، 32 میلیارد تومان برای مشاغل پشتیبان 4 درصد، 129 میلیارد و 600 میلیون به بند دال تبصره 16 (به بهزیستی و کمیته امداد برای ایجاد اشتغال) اختصاص یافته است.

مجموعه این آمار نشان می دهد اگر با همین همت و تلاش دستگاه ها و بانک ها پیش برویم نرخ بیکاری استان در سال 96 کاهش یابد و ایجاد اشتغال در رقم اعلام شده (حدود 43 هزار شغل) محقق شود.

 

آمار غلط برخی مسئولان یکی از عوامل بی اعتمادی مردم است

دلیل اینکه تغییرات این دستاوردها برای مردم و افکارعمومی محسوس نیست این است که ذهنیت مردم ما به سبب اعتماد به مسئولان مختلف از همه موارد خالی است اما وقتی در عمل عکس آن آمار را مشاهده می کنند به مرور به آمار اعلام شده بی اعتماد می شوند به عنوان مثال در مقطعی در دولت دهم قیمت گوجه فرنگی توسط دولت مثلا 700 تومان اعلام می شد در حالی که مردم آن را 3 هزار تومان می خریدند! یا وقتی فردی 5 میلیارد تومان وام اشتغال می گیرد ولی حتی 5 شغل ایجاد نمی کند طبیعتا زمینه های بی اعتمادی مردم را در پی دارد.

 بنابراین نیاز است اقدامات لازم جهت بازیابی افکار عمومی به آمار اعلام شده ایجاد شود و یک راهکار، آن است که با استفاده درست و عادلانه از اعتبارات تخصیص یافته اثر آن در زندگی مردم احساس شود. اگر قرار است این گسستگی دوباره ترمیم شود باید با مردم صادق باشیم و از ارائه آمار بی اساس بپرهیزیم. قاچاق کالا که از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است باید به شدت کاهش یابد. واردات کالا مانع فروش تولیدات داخلی نشود و...

 

تعاونی ها را جدیگرفته ام/ برای اوالین بار یک خانم را به عنوان ریس اداره انتخاب کردیم

با توجه بمه اهمیت تعاونی ها، پس از استقرار دولت تدبیر و امید، سیاست های خاصی را در راستای کیفی سازی تعاونی ها –به صورت شفاهی و کتبی- ابلاغ شد. با افتخار اعلام می کنم که در دولت تدبیر و امید در مازندران یکهزار و 300 تعاونی با کیفیت و با برنامه در حوزه های مختلف (خدمات، توزیع، تولید و مصرف) تشکیل شد و اقدامت و جلسات مختلفی در راستای همسوسازی اتحادیه ها برگزار شد. متاسفانه ما باید این واقعیت را به مردم بگوییم که بیشتر تعاونی های ما به خاطر آسیب های موجود، نیمه فعال هستند. تقاضای ما این است افرادی که توانایی تشکیل تعاونی در جهت تولید، خدمات و ایجاد اشتغال ندارند از انجام آن بپرهیزند.استان مازندران 13 هزار تعاونی دارد که حدود چهارهزار تای آن نیمه فعال هستند.

تعاونی های بانوان در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفت و این تعاونی ها خیلی بهتر و منسجم تر از قبل فعالیت می کنند. با توجه به قدرت ریسک پذیری پایین در بانوان سعی ما این است نگاه به تعاونی بانوان و مشوق های آن ویژه باشد. همچنین در راستای تحقق شعار دولت تدبیر و امید درباره بانوان، انتصاب بانوان در شهرستان ها و روسای ستاد مورد تاکید قرار گرفت. دکتر ربیعی یک خانم را در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مدیر کل معرفی کردند. ما نیز به بخش بانوان نگاه ویژه ای داریم. در همین راستا سرکار خانم نوری را به عنوان رییس بازرسی اداره کل منصوب کردیم و در نظر داریم یک خانم دیگر را به عنوان رییس اداره کل یکی از شهرستان ها منصوب کنیم.

همچنین برای جلوگیری از مهاجرت مردم از روستاها به شهرها، تشکیل تعاونی روستایی را به آقایان و بانوان ابلاغ کردیم. تشکیل تعاونی در روستاها اتفاق خوبی است تا بتوانیم از مزیت های آن استفاده کنیم و روی آن متمرکز شویم. یک مورد اینکه حدود 50 نفر از اهالی روستای ورازان شهرستان نور از توابع بلده در تهران تولیدی پوشاک داشتند برای انتقال این تعاونی به روستا از طرف صندوق کارآفرینی به آن ها 940 میلیون تومان تسهیلات داده شد در حال حاضر هم 130 نفر در این روستا که بیشتر آن ها خانم هستند مشغول کار شدند و در کنار آن به دیگر کارهای خود مثل دامداری و کشاورزی هم می پردازند. در دیگر شهرستان ها هم مزیت روستاها را مورد بررسی قرار می دهیم سپس به جوانان و فارغ التحصیلان تسهیلات می دهیم تا تشکیل تعاونی دهند.

 

صدور مجور تعاونی های مالی با ما نیست

تعاونی های مالی و اعتباری در مرکز کشور تشکیل شدند اما در مازندران هیچ تعاونی مالی-اعتباری تشکیل نشده است و اگر تشکیل شود صدور مجوز آن با ما نیست بلکه با بانک مرکزی است و فقط تشکیل و نظارت آن به عهده ماست. تعاونی های مصرف فرهنگیان دولتی نیستند و در هر شهرستان خود کارمندان تشکیل تعاونی دادند که اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل جداگانه دارند و ارتباط مستقیم با آموزش پرورش ندارند. در قانون هم بیان شده که دولت می تواند به این تعاونی ها کمک نماید اما مسئولیت مستقیم ندارد. تعاونی های مصرف ادارات در حال ورشگستگی نیستند از جهتی کمی ضعیف شدند و علت آن هم می تواند آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده باشد.

سال های 95 و 96 بهترین سال های ایجاد اشتغال در استان بوده است به دلیل اینکه از زمانی که دولت آقای روحانی بر سرکار آمد با توجه به مشکلاتی  چون گرانی، تورم و ... حل آن ها زمان بر بوده است. از سال 94 به بعد روند  کار این دولت رو به بهبود است. شورای عالی کار معمولا در اسفند هر سال  با توجه به تورم و مسائل دیگر دستمزد کارگران را افزایش می دهد و هر ساله که نگاه می کنیم می بینیم که افزایش دستمزد کارگران نسبت به تورم مقدار بیشتری می شود و برنامه ها و اعتبارات دولت نشان از اهمیت دادن به رفاه جامعه است.

 

اجرای بد قانون بلای جان کارخانه چوب و کاغذ ساری شد

ماده های 7، 11 و 21 قانون کار می گوید قرارداد، عبارت از قرارداد کتبی یا شفاهی، موقت یا غیر موقت است که در آبان ماه سال 1369 تصویب شد و در اسفند همان سال توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و ابلاغ شد قانون را نمی توانیم تغییر دهیم اما وقتی می گوییم قرارداد موقت اصل قرارداد زیر سوال نیست بلکه سوال سواستفاده هایی است که از آن می شود. بنابراین یک راه حل ارائه دادیم که قراردادهایی که در شرکت های بزرگ انجام می شود باید یک نسخه آن برای اداره کار فرستاده شود تا اگر قرار بر سواستفاده ای هست از آن جلوگیری شود.

درباره حقوق های معوق کارخانه ها عرض کنم نیاز است به صنایع چوب و کاغذساری نگاه ویژه ای داشته باشیم. مجلس قانونی به نام تنفس جنگل را ارائه کرده است معاونت روابط کار ما یک سال و نیم قبل نامه ای به تهران نوشته است که اگر این طرح اجرا شود حداقل 2هزارنفر در بخش جنگل بیکار می شوند اما نامه ما دیده نشد. به هر حال حوزه کار سه استان شمالی کشور با جنگل هست وزارت جهاد کشاورزی این طرح را شتاب زده در یک سال انجام داد هر حالی در مصوبه سه تا چهار سال پیش بینی شده بود که این کار صنایع چوب وکاغذ، نکا چوب وخیلی از تعاونی هایی که در بهره برداری و احیای جنگل بودند دچار مشکل شدند. با جلسه ای که با جناب دکتر یونسی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید این قانون را با تاخیر انجام دهیم تا زیرساخت های لازم را برای اشتغال کارگران در جای دیگر را فراهم کنیم که موجب این نشود 2هزار کارگر را از کار بیکار کنیم.

 

قول می دهم وضعیت نکاسفال را به شکل ویژه پیگیری کنم

وضعیت کارکنان نکا سفال را یک سال پیش پیگیری کردیم. وقتی در جایی کارگران اجبارا اخراج می شوند حداقل حمایت بیمه بیکاری را از کسی دریغ نکنیم تا در جایی دیگر مشغول کار شوند اما با توجه به موضوعی که یادآوری کردید شخصا از طریق معاونت روابط کار پیگیری خواهم کرد و فردا دستورش را ابلاغ می کنم  که این موضوع در چه مرحله ای هست و ما چه کاری می توانیم برای کارگران و ادامه فعالیت کارگاه انجام دهیم و اگر چنانچه قادر به ادامه فعالیت نبودند حداقل مشکل کارگران را حل کنیم.

 

 

بابلی و ساروی بازی در نمی آورم

بنده یارانه نمی گیرم. از زمانی که به این پست منصوب شدم یارانه ام قطع شد البته بسیاری از همکاران هستند که یارانه نمی گیرند.

تاکنون حقوق نجومی دریافت نکردم اصلا حقوق نجومی ندیدم فقط اسمش را شنیدم! تابعیت دوگانه و سه گانه هم ندارم. تابعیت یک گانه هم به زور داریم!( با خنده)

بنده 5 معاون دارم که دو نفر از ساری یکی از قائمشهر یکی از آمل و یکی دیگر از بابل هستند و اگر بخواهم تغییراتی در معاونت انجام بدهم براساس شایستگی هست و اعتقادی به تعصب همشهری بودن ندارم چرا که دنبال یک کارنامه خوب هستم اگر برادر من یا همشهری من هم باشد وقتی کارنامه کاری من دچار اشکار شود نخواهم پذیرفت.

همیشه سعی می کنم با همکارانم خوشرو باشم و برای همکارانم ارزشی قائل شوم که برای معاونان خود قائل می شوم. هر کس جایگاه شخصی خودش را دارد اما از لحاظ شخصیتی همه باهمند همچنین تمام تلاشم را می کنم در بحث مالی همیشه شفاف عمل کنم و هزینه های غیر ضروری دفتر را کم کنم و بیشتر به همکارانم توجه کنم چراکه خودم نیز از بطن همین اداره بالا آمدم و مسائل، مشکلات و سطح حقوق کارکنان را می دانم اگر کسی بودم که از بیرون اداره وارد می شدم مطمئنا مشکلات را نمی دانستم و بیشتر سعی می کردم خودم را در این پست نگه دارم. بنده معتقدم اگر قرار است این میز خدمت را نگه دارم باید با همکاران و مردم خوش رفتار و خوش برخورد باشم

سه شنبه هایم بسیار شلوغ است اما خوشبختانه خداوند نعمت صبوری را به من داده است سعی می کنم تک تک مراجعین را ملاقات کنم حتی کسانی که قصد ملاقات با معاونین را هم دارند ملاقات می کنم و اگر روزی غیر سه شنبه ها فردی بیاید حتما او را به حضور می پذیرم.

 

نظرتان را درباره نام های زیر بگوئید:

علی ربیعی: بسیار خوش اخلاق و خوش فکر، رئوف و پرتلاش

ربیع فلاح جلودار: فردی با اخلاق که دوست داشت در استان اقدامات خوبی انجام دهد. سلامت کاری اش بالا و فردی پیگیر بود.

محمد اسلامی استاندار مازندران: خصلت اصلی ایشان اقتدارشان استو در برخوردها شفاف است تا آنچه را که می خواهد انجام شود

بابایی کارنامی:از دوستانم هست و زحمت کشیدند مرا جا به جا کردند!(خنده) اما دوستش دارم و با هم ارتباط تلفنی و حضوری باهم داریم

محمود احمدی نژاد: (خنده بلند) نمی دانم چه بگویم!

بقایی: فقط خنده بلند...

حسن روحانی: دکتر روحانی نگرش، بینش و رویکرد بسیار خوبی دارد و بینش سیاسی و اجتماعی ای بالایی دارد. کار کردن برای کشور را دوست دارد و می خواهد یک موقعیت خوب برای کشور در دنیا ایجاد کند. از این جهت آقای روحانی را دوست دارم که شفاف هستند و تمام تلاشش را می کند که در کارهایش آمار سازی نکند و از همه مهم تر این است که به مدیران و کابینه خودش اهمیت و اختیارات می دهد.

برجام: مطمئنا در مازندران هم در بحث اقتصاد و هم در بخش اشتغال تاثیر داشته است.

 

استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام عبارت مجاز می باشد.

 

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال

نظرات ارسال شده

جاودانی
یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
بابلی ها اگر زیرآب زن نبودن این بلا رو سر همه مردم مازندران نمی اوردن. متاسفانه حتی نماینده مجلسشون که قبلا سفیر هم بوده دور از توقع واکنش نشون می ده
ناشناس
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۲
حرف مفت کنتور نداره بابلیا چکار به مازندران داشتن از خودت داستان درمیاری بابلیا زیرآب زنن تو چرا اینجا زیرآب بابلیارو میزنی نمایندمون هرچی هست بخودمون مربوطه بار آخرت باشه هیس