امروز : جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت : ۵:۳۹ PM
اختصاصی عبارت
پول نامزدهای انتخابات مازندران از کجا می‌آید؛

با یک میلیارد به جهنم هم نمی‌رسید، چه رسد بهارستان / پولدارترین نامزدهای این دوره کیستند؟

مجلس+عبارت
    -     کد خبر: 43958
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۸/۸/۱|۰۹:۰۹
سرویس : سیاست >> مجلس
۴ماه تا انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی است اما از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر شروع فعالیت انتخاباتی برخی نمایندگان با هزینه های هنگفت مخابره می شود. و این در حالی است که حتی اگر تمام حقوق و مزایای آنها در طی ۴ سال نمایندگی را جمع کنند به یک چندم عدد تبلیغاتشان نمی‌رسد. چرا این هزینه‌ها انجام می‌شود؟ و چرا کسی نظارت نمی کند؟

عبارت-گروه سیاسی:  ۴ماه تا انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی است اما از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر شروع فعالیت انتخاباتی برخی نمایندگان با هزینه های هنگفت مخابره می شود. و این در حالی است که حتی اگر تمام حقوق و مزایای آنها در طی ۴ سال نمایندگی را جمع کنند به یک چندم عدد تبلیغاتشان نمی‌رسد. چرا این هزینه‌ها انجام می‌شود؟ و چرا کسی نظارت نمی کند؟

وقتی صحبت از شفافیت و تاثیر مردم بر نظام حاکم می شود اولین جایی که به ذهن خطور می کند سالن سبز مجلس در نزدیکی میدان بهارستان است اما جای تعجب است که چرا در مسئله ی ساده ای مثل هزینه کرد تبلیغاتی نمایندگان و منابع آن هیچگاه روشنگری اتفاق نمیفتد. شنیده ها حاکی از این است که هزینه های تبلیغاتی یک نماینده برای کرسی گرفتن در مجلس یازدهم از 1 میلیارد شروع می شود! به هیچ وجه این عدد را دست کم نگیرید چون در دور قبلی یعنی سال 94 نمایندگان حداقل هزینه را برای تبلیغات 50 میلیون تومان اعلام کرده بودند. اما به نظر شما آیا کسی با 50 میلیون تومان دستش به مانیتور های روی میز مجلس خواهد رسید؟ متاسفانه جواب در اکثر موارد منفی است. حتی اگر کسی تمام شاخصه های یک نماینده خوب را داشته باشد، باید در موج این دریای تبلیغاتی که شهر را تا خرخره در کاغذ غرق می کند سوار شود تا شاید به چشم مردم بیاید. دیگر انگار دوره ی فلانی آدم خوبی است و فلانی کار راه بنداز است گذشته و هرکسی بلد باشد ژست بهتری جلوی دوربین بگیرد شانس بیشتری برای پیروزی خواهد داشت.

اما مهمتر از مقدار پولی که صرف هزینه تبلیغات و شیرینی ها می شود، منابع این پول ها است. هر داوطلب باید چند ستاد برای خودش دست و پا کند ، میتینگ ها و تجمعات انتخاباتی برگزار نماید، کاغذ گران بها را برای پوستر های اغلب تکراری با نگاه های به دوردست هدر بدهد و همچنین تعداد زیادی عوامل ستادی دارد که به هر حال باید به گونه ای از خجالتشان در بیاید. این حجم از سرمایه گزاری برای افزایش شانس پیروزی است و هیچ تضمینی برای آن نیست پس عاقلانه به نظر نمی رسد که کسی فرش زیر پایش را بفروشد و در انتخابات کاندید شود. به همین جهت در بیشتر موارد این هزینه ها از طریق جذب سرمایه تامین می شود.

احزاب حامی نمایندگان هم که به نظر خود به دنبال اسپانسرند و برای فردی که معلوم نیس رای بیاورد یا نه دست در جیب نخواهند کرد.استفاده از امکانات عمومی نیز که از دیگر روش های تامین هزینه تبلیغات است اغلب به کار نمی آید زیرا وجه نقدی در آن نیست و در قانون بیشتر به استفاده از اماکن تجمع و استند های تبلیغاتی اشاره شده که دربرابر بقیه هزینه ها نادیدنی است.

اما می ماند 1 مورد. در ماده 65 مکرر 7 الحاقی به ماده ۴۵ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس به غیر از این 3 مورد که گفته شد یک بخش دیگر نیز وجود دارد. «کمکهای اشخاص حقیقی ایرانی». یعنی از عمه کلثوم تا عمو تقی می توانند به کاندیدا ها کمک کنند چون شخص حقیقی ایرانی هستند! این می تواند منشا ورود پول هایی به انتخابات باشد که هم سرنوشت انتخابات را رقم میزند و هم آینده ی سیاسی و کاری نماینده ی احتمالی را.

هرقدر از اقتدار یک فرد بگویید و اسرار بورزید که نه این دیگر با آن یکی فرق دارد و سنگ گران سنگ جناب کاندیدا را به سینه بزنید، در فرهنگ ما ایرانی ها این نیست که وقتی کسی در فرودستی به تو کمک کرد در روزگار بالانشینی به او نارو بزنی پس تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

روی سیاه تر و ابهام آلود تر ماجرا این است که حس میشود با پول می توان بر روی انتخابات تاثیر شگرفی گذاشت و با بکارگیری هنر تبلیغات پرنده ای را رنگ و جای طاووس به مردم غالب کرد! از آن سمت هم اگر کسی به معنی واقعی به فکر مردم باشد و نتواند از سرمایه ی سرشار اشخاص حقیقی ایرانی بهره ببرد کلاهش پس معرکه است و باید در خواب خود را روی صندلی مخمل مجلس ببیند.

هرچند که بخش بزرگی از این اتفاقات به علت سلیقه ی نادرست مردم ما در رای دادن است و همچنان عده ای بیش از اینکه به اخلاقیات خود شخص بپردازند به رنگ و لعاب تبلیغاتش توجه می کنند اما این ویژگی علم تبلیغ است و چیزی جز گول زدن افکار عمومی نیست. هرکسی در کشور این را تایید می کند که حاضر است نماینده ی محبوبش 4 تا تکه کاغذ کمتر چاپ کند و 4 تا بنرکمتر با شعار های زیبای عملی شونده به در و دیوار شهر بزند اما در تصمیم گیری هایش در آینده مستقل عمل کند. غیر این نیست و نخواهد بود که استقلال نماینده همان شرف سیاسی اوست و تاثیر نگرفتنش از عوامل بیرونی بزرگترین برگ برنده ی وی. که اگر اینگونه باشد دیگر نه کسی از شفافیت آرایش خواهد ترسید و نه بیمی از اعلام منابع هزینه های انتخاباتی اش خواهد داشت!

 

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
پربازدیدترین

وزیر آموزش و پرورش: در صورت ادامه تعطیلات، دانش آموزان مجازی آموزش می بینند

مردم در اولین مجلس گام دوم انقلاب به ائتلاف اصولگرایان اعتماد کردند/ این پیروزی شیرین و بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه منتخبین مردم تبریک می گوییم

وقتی دن کورلئونه باید برود جلو، بوق بزند! / دچار ویروس کرختی شده‌ایم

از اظهار ندامت خبرنگار به خاطر رای دادن به روحانی تا حمله شدید بنزینی به حسن نژاد

جیب خالی و پز عالی / چرا دیوار کوتاه CIS برای ما بلند است

لطفا به قانون و شعور مردم مازندران توهین نکنید! / مردم فریب این پروپاگاندا را نمیخورند / شک نکنید همین طرح باعث شکست شما خواهد شد

مدارک جنجالی و دردسر ساز مسئولین کشوری / از خاتمی و هاشمی تا رحیم مشایی و روحانی + عکس و جزئیات

دو نامزد قطعی اصلاح طلبان در استان کیستند / از رایزنی شیخ در شرق تا ترس از تکرار نفاق در نوشهر

قم با ۴۰ دقیقه در صدر است ، مازندرانی ها ۲۲ دقیقه در روز مطالعه می کنند / مردم اهل مطالعه اند ما بلد نیستیم نسخه بپیچیم / با اعلام این اعداد به مردم ظلم می کنیم / عرق شرم بر پیشانی مردم یا مسئولان؟

رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شده است؟

آرشیو