امروز : پنج شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت : ۷:۳۳ AM
اختصاصی
گزارش عبارت از وضعیت مسافرکشان پلاک شخصی پس از افزایش قیمت بنزین؛

سرگردانی مردم و بالا گرفتن جدال لفظی راننده و مسافر/ خطر بیکاری چندین هزار نفر در مازندران

مسافرکش+عبارت
    -     کد خبر: 46096
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۸/۹/۹|۱۲:۲۳
سرویس : جامعه >> شهری
دولت: کرایه ها افزایش پیدا نکند / رانندگان: برایمان نمی صرفد / مردم: مسئولش ما نیستیم

عبارت - گروه اقتصاد: پس از افزایش قیمت بنزین دولت اعلام کرد که نباید هیچ افزایش قیمتی در نرخ کالاهای اساسی و به ویژه کرایه ها صورت پذیرد. دلیل این دستور نیز اختصاص سهمیه ویژه به تاکسی ها و وانت بار ها عنوان شد. اما براستی در تمام خطوط شهری تاکسی های زرد رنگ به اندازه کافی وجود دارد؟

این که بار بسیاری از حمل و نقل های شهری بر دوش تاکسی های پلاک شخصی است واقعیتی انکار ناپذیر است. کسانی که در این صنف مشغولند معمولا از قشر ضعیف تر جامعه هستند که در ساعات پس از کار یا به علت نداشتن شغل در تمام روز به مسافرکشی می پردازند تا لقمه نانی از این راه برای خانواده ی خود بدست آورند. آن ها نیز مانند مردم عادی از سهمیه های 60 و 30 لیتری برخوردارند که مسلما کفاف کار کردن را نمی دهد.

از فردای روز افزایش قیمت بنزین، شاهد تغییر در نرخ کرایه های این افراد بودیم. بعضی اندکی روی کرایه ی معمول کشیدند و برخی هم حتی تا 2 برابر کردن قیمت پیش رفتند. دلیل را هم که جویا شوید از افزایش نرخ بنزین و استهلاک ماشین می گویند. یکی از همین رانندگان در گفتکو با خبرنگار عبارت گفت: «انگار ما فراموش شده ایم! یک عمر کار من این بود و از این طریق برای زن و بچه ام روزی بدست می آوردم. اما الان نمی دانم اوضاع به چه شکلی می شود. کرایه را بالا ببریم مردم اعتراض می کنند نبریم هم خودمان از نان خوردن میفتیم»

دولت در این میان اعلام کرد رانندگانی که به صورت شخصی به مسافرکشی می پردازند می تواند با ثبت نام در "تاکسی های اینترنتی" از مزایا و سهمیه های احتمالی برخوردار شوند. وقتی خبرنگار عبارت این موضوع را با راننده ای مطرح کرد او گفت: «تاکسی های اینترنتی درصد خودشان را می گیرند و اگر برایشان کاری نکنی و آزاد مسافرکشی کنی از آنجا هم حذف می شوی، یک موضوع هم هست این که ما شنیدیم در هنگام فروش ماشین هایی که در تاکسی های اینترنتی کار کردند مبلغ زیادی به عنوان مالیات برایشان در نظر گرفته می شود. راستش میترسیم از چاله به چاه بیفتیم»

صف های تاکسی شلوغ تر از قبل شده و مردم که با حساب و کتاب دقیق حقوقشان را تا پایان ماه می رسانند سعی دارند از دادن کرایه بیشتر به ماشین های شخصی بپرهیزند اما گاهی این مسئله به قیمت دیر رسیدن به محل مورد نظرشان تمام می شود. یکی از مسافرین شهری به خبرنگار عبارت در شهر ساری گفت: «مسیری که من هرروز می رفتم هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده و من مجبورم تا در صف تاکسی باشم که بتوانم با قیمت های قبلی جابجا شوم، من دانشجو هستم و هیچ درامدی ندارم، شاید حرف رانندگان تاکسی های شخصی برای افزایش قیمت منطقی باشد اما من مسئولش نیستم»

فرد دیگری نیز در گفتگو با عبارت به هزینه های خودروی شخصی اشاره کرد و گفت:«چند روزی است که تصمیم گرفتم به علت بالا بودن هزینه ی ماشین، با تاکسی به محل کارم بروم اما تا کنون چند بار تاخیر داشتم، هرقدر هم که زودتر حرکت می کنم وضع همین است، من با 500 تومان کرایه بیشتر مسئله ای ندارم اما همان هم نیست و تعداد شخصی هایی که کار می کردند کم شده»

به هرروی حمل و نقل در شهرها به ویژه شهرهای بزرگتر همواره یکی از دغدغه های شهروندان بوده که البته در این سالها با مجهز نکردن ناوگان و عدم به روز رسانی و استفاده از شیوه های نو در این راستا مورد بی توجهی قرار گرفته است. با تغییر نرخ بنزین، به ویژه در مازندران که بار اصلی حمل و نقل بر دوش تاکسی ها است این موضوع با مشکلاتی مواجه شد. در این بین هم حرف مسافرکشان شخصی منطقی به نظر میرسد و هم صحبت های مسافران. بسیاری از رانندگان این صنف افراد تحصیلکرده و یا جوانانی هستند که پول خرید امتیاز تاکسی را ندارند و به همین علت با هر سختی که بود تا امروز از این طریق به امرار معاش می پرداختند. اما با عدم حمایت ارگان مشخصی از رانندگان هزاران نفر در سراسر استان در آستانه بیکاری قرار گرفته اند. در حال حاضر این شغل دم دستی ترین کار ممکن برای قشر آسیب پذیر جامعه است و اگر تدبیر و برنامه ای برای آن صورت نگیرد به تنش های روزانه میان رانندگان و مسافران می انجامد و بیکار شدن یا عدم شناسایی آن ها می تواند مخاطرات اجتماعی را افزایش دهد، اکنون بهترین فرصت برای تعیین تکلیف این موضوع است. استانداری به عنوان بالاترین نهاد دولتی در استان باید از شهرداری ها در این باره گزارش بخواهد و در صدد سازماندهی این صنف باشد. بی شک می توان با ارائه راهکاری مناسب از ضرر رسیدن به هر دو طرف بحث جلوگیری به عمل آورد تا نه مشکلی برای خدمات حمل و نقل عمومی پیش بیاید و نه این که کسی برای پرداخت هزینه ی بیشتر تحت فشار مضاعف قرار گیرد.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
پربازدیدترین

جیب خالی و پز عالی / چرا دیوار کوتاه CIS برای ما بلند است

لطفا به قانون و شعور مردم مازندران توهین نکنید! / مردم فریب این پروپاگاندا را نمیخورند / شک نکنید همین طرح باعث شکست شما خواهد شد

مدارک جنجالی و دردسر ساز مسئولین کشوری / از خاتمی و هاشمی تا رحیم مشایی و روحانی + عکس و جزئیات

دو نامزد قطعی اصلاح طلبان در استان کیستند / از رایزنی شیخ در شرق تا ترس از تکرار نفاق در نوشهر

قم با ۴۰ دقیقه در صدر است ، مازندرانی ها ۲۲ دقیقه در روز مطالعه می کنند / مردم اهل مطالعه اند ما بلد نیستیم نسخه بپیچیم / با اعلام این اعداد به مردم ظلم می کنیم / عرق شرم بر پیشانی مردم یا مسئولان؟

رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شده است؟

یکی از نمایندگان فعلی ساری رای نمی‌آورد/ شايعه ردصلاحیت برای تخریب رقیب است

کدام مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران ثروتشان را علنی کردند / از عباس آخوندی تا محمدباقر قالیباف

مهناز افشار از یاسین رامین طلاق گرفت

جنجال در جلسه شورای شهر ساری با اخراج نیروها توسط شهردار

آرشیو