امروز : جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت : ۶:۱۲ AM
اختصاصی
چه معیارهایی برای انتخاب یک نماینده خوب وجود دارد؟

در این بازار هزار رنگ تبلیغات، چگونه فریب نخوریم؟ / تجربه ای که گران به دست آوردیم

انتخابات+عبارت
    -     کد خبر: 48805
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۴|۰۹:۵۶
سرویس : سیاست >> مجلس
شرایط حساس بین المللی و منطقه ای که کشور با آن روبرو است باعث شده تا این دوره انتخابات حساسیت ویژه ای پیدا کند و مردم هم حساس تر از نوبت های پیشین نسبت به انتخاب فرد مورد نظرشان اقدام خواهند کرد.

عبارت - گروه سیاسی: در حالی که چند ساعت از شروع تبلیغات رسمی این دوره انخابات مجلس گذشته یکی از دغدغه های مردم در این روزها انتخاب فردی مناسب برای نمایندگی از شهر و دیارشان در بهارستان است. این چند وقت اخیر در هر محفلی صحبت از کاندیداهای انتخاباتی است. عده ای از خرج های نجومی برای رای جمع کردن می گویند و عده ای هم از فعالیت های پیشین نامزدها.

شرایط حساس بین المللی و منطقه ای که کشور با آن روبرو است باعث شده تا این دوره انتخابات حساسیت ویژه ای پیدا کند و مردم هم حساس تر از نوبت های پیشین نسبت به انتخاب فرد مورد نظرشان اقدام خواهند کرد. هر کدام از کاندیداها شیوه تبلیغی خاص خود را پی می گیرند و امیدوارند تا از آن طریق بتوانند آرای بیشتری را در صندوق هایشان جمع آوری کنند. اما در این میان نامزدها گاه با مشاوره های اشتباه راه تبلیغی نا مناسبی را در پیش می گیرند و سعی در فریب افکار عمومی دارند و یا می خواهند ذهن مردم را از مسائل اصلی به مسئاه های کم اهمیت تر سوق دهند تا با بهره وری از آن بتوانند تعداد آرای خود را افزایش دهند اما این افراد باید بدانند که مردم نیز در این سال ها تجربه های سیاسی گرانبهایی را به دست آورده اند که با تکیه بر آن دیگر به راحتی گول نخواهند خورد.

اما برای بسیاری از رأی دهندگان - صرف نظر از این که چه کسی انتخاب می شود- همچنان این سوال مطرح است که چه معیارهایی برای یک انتخاب خوب وجود دارد؟

برخی از ویژگیهای مهم یک کاندیدای نمایندگی مجلس را با هم مرور می کنیم:

١-شناخت امورات و نیازهای روز مردم( نه تنها در حوزه انتخابیه خود بلکه در کل منطقه و کشور و بررسی مشکلات و دغدغهای مردم و جوانان بخصوص مسئله اشتغال). نمی شود نماینده ای بدون شناخت لازم از حوزه انتخابی خود وارد رقابت شود. این مسئله که فرد مورد نظر تا چه اندازه نسبت به شرایط شهر و روستاها شناخت دارد را می توان از سخنرانی ها و برنامه های جزئی اش دریافت. طبق یک روش کلی هرگاه فردی بیشتر به کلی گویی پرداخت و از بیان مشکلات ریز جامعه و راهکارهایش برای آن مسائل سر باز زد نشان از عدم شناختش نسبت به حوزه انخابی اش دارد. به طور مثال این که به کار آفرینی اشاره شود یک بحثی است که در سراسر کشور یکی است اما مسئله این جا است با توجه به شناخت فرد از توانایی ها و ظرفیت های حوزه ی مورد بحث چه راهکارهای عملی را برای اشتغالزایی در نظر گرفته است و از چه طریقی به عنوان یک نماینده می تواند قول اجرایی شدن این طرح ها را بدهد. و این سوال اساسی که آیا وعده هایی که می دهد اصلا در حوزه ی اختیارات وی هست یا خیر.

2-یک نماینده موفق باید شجاع باشد بتواند در مقابل دولت با شجاعت و قدرت بر حق و حقوق مردم پافشاری و استقامت نماید و از خود فداکاری نشات داده و از هیچ کوششی دریغ نورزد واز کسی نهراسد و منافع عمومی مردم را بر منافع خود ترجیح دهد و در راه پیشرفت جامعه و مردم حاضر باشد از حق خود بگذرد. این ویژگی کمیاب از آن دست ویژگی هایی است که جز با شناخت قبلی و مرور کارنامه آن فرد نمی توان از آن اطلاع پیدا کرد. کارنامه ی افراد مهمترین بخش برای دستیابی به شناخت اولیه از آن فرد برای حمایت می باشد.

3-یک نماینده باید مطلع به مسائل سیاسی و اسلام باشد یعنی هم مسائل روز جامعه خود سر دربیاورد و هم از مسائل جهانی سر در بیاورد و بی تفاوت نباشد و متعهد به دین خدا و باورهای مردم شد.

4-داشتن شناخت نسبی نسبت به کلیه مسائل جاری در زمینه های مختلف اقتصادی وفرهنگی و سیاسی و نظامی و از مسائل ریز و درشت مردم سر در بیاورد و بتواند درد مردم را تشخیص دهد و نسبت به ان چاره جویی نماید. هر کسی که خود را از مردم جدا کرده و جز در زمان انتخابات یا به کلی غیر از زمانی که نیاز به مردم دارد در بین آنان حضور نمی یابد بلاشک دارای این خصوصیت نیست زیرا تا با مردم زندگی نکرده باشید هیچگاه از دردهای آنان با خبر نخواهید بود.

5-داشتن تخصص و مهارت کافی در یک یا چند موضوع. یعنی در موضوعی عالم باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند در کمیسیون های مجلس برای خود جایگاهی داشته باشد وبتواند در میان مجلسیان و دولتمردان و نخبگان کشور موثر واقع شود. این که صرفا یک نماینده را راهی مجلس کنیم در واقع کار خاصی انجام نداده ایم و هنر آن است که کسی را بر روی صندلی نمایندگی بنشانیم که بتواند با حرف هایش مسیر کشور را حتی دست خوش تغییر کند. ما باید بدانیم کمیسیون هایی که بیشتر به درد منطقه ما می خورد کدام است و آیا افرادی که انتخاب می کنیم اصلا شرایط و سواد حضور در کمیسیون های تخصصی را دارد یا که خیر. حتی اگر کسی سواد کاری را داشته باشد اما شجاعت کافی برای بیان مطالبش را نداشته باشد بازهم برای نمایندگی ساخته نشده.                                                                

 

6-یک نماینده باید بتواند تخصصی را که دارد از قوه به فعل برساند و بتواند از هنر خود به نحو احسن استفاده کند و مفید باشد و از آن به نفع مردم و جامعه استفاده نماید. شعار دادن را همه بلدند و روز به روز نیز در این زمینه پیشرفت کرده اند اما باید دید تا چه اندازه به عمل کردن به شعار هایشان پایبند هستند.

 

7-یک نماینده اگر دارای تجربه کاری باشد موفق تر خواهد بود. مسلما تجربه بالاتر از علم است . نماینده ای که تجربه داشته باشد و مشکلات و پیچ و خمهای اداری را طی کرده باشد و کار کشته و اشنا به ابزار باشد سریعتر میتواند در صدد رفع انها بر بیاید و وقتی با تجربه باشد کاردان هم است. البته که همیشه اینگونه نیست اما دست کم می توان از روی کارنامه ی این افراد به تاثیر گذاری یا عدم تاثیرگذاری آنان در محیطی مانند مجلس راحت تر پی برد.

 

8--نماینده ای موفق است که مدیر و مدبر باشد . نماینده ای که دارای مدیریت لازم و کافی باشد، می تواند بهترین راه حل ها را جهت حل مشکلات حوزه انتخابی خود ارائه دهد. بهترین راه برای دریافتن این موضوع نگاهی به ستادهای انتخاباتی این افراد و مدیریتی است که برای اداره این ستادها برگزیده اند. کسی که با هر روشی می خواهد رای جمع کند و یا کسی که از ابزار عوام فریبانه برای تبلیغاتش بهره می برد نشان دهنده شیوه ی مدیریت او در مقابله با مسائل دیگر نیز هست. به هر حال از کوزه همان برون تراود که در اوست.

 

9-نفوذ و شخصیت فردی می توانند یکی دیگر از خصلتهای یک نماینده خوب میباشد که در بیشتر کارها مخصوصا ارتباط با مسئولین رده بالای کشور کارساز می باشد.با اشنایی و ارتباط و مشورت و کمک و ... خیلی از مشکلات قابل حل هستند. یک نماینده خوب کسی است که دارای روابط عمومی بالا باشد.

 

10-یکی دیگر از خصوصیات یک نماینده موفق استفاده از افراد با تجربه و کارامد و نخبگان و جوانان متفکر درسطح حوزه انتخابی می باشد .ودر شرایط بحرانی باید از افکار عمومی استفاده کند و خود به عنوان اهرمی قدرتمند مسئولین را متوجه گرفتاری ها و مشکلات نماید. مشورت کردن چیزی است که انگار نمایندگان ما سالها به فراموشی سپرده اند و از روزی که انتخاب می شوند حس می کنند که باید به تنهایی با تمام مشکلات روبرو شوند. غافل از این که در هر شهر و دیاری نخبگان فراوانی حضور دارند و مردمی که آنان را برای نمایندگی انتخاب کرده اند افرادی آگاه و صاحب نظر هستند. دفاتر ارتباط مردمی فقط برای بیان مشکلات یا دیدار با مردم نیست، اگر نماینده ای در رای ها و کارهایش از نظرات افراد متخصص و مورد اعتماد در حوزه انتخابی اش استفاده کند نه تنها اقتدارش زیر سوال نمی رود بلکه نشان می دهد که دید بازی از جامعه به نسبت نمایندگانی که تا کنون بر کرسی بهارستان تکیه زده اند دارد و بیشتر می توان به وی اعتماد کرد.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
پربازدیدترین

مردم در اولین مجلس گام دوم انقلاب به ائتلاف اصولگرایان اعتماد کردند/ این پیروزی شیرین و بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه منتخبین مردم تبریک می گوییم

وقتی دن کورلئونه باید برود جلو، بوق بزند! / دچار ویروس کرختی شده‌ایم

از اظهار ندامت خبرنگار به خاطر رای دادن به روحانی تا حمله شدید بنزینی به حسن نژاد

جیب خالی و پز عالی / چرا دیوار کوتاه CIS برای ما بلند است

لطفا به قانون و شعور مردم مازندران توهین نکنید! / مردم فریب این پروپاگاندا را نمیخورند / شک نکنید همین طرح باعث شکست شما خواهد شد

مدارک جنجالی و دردسر ساز مسئولین کشوری / از خاتمی و هاشمی تا رحیم مشایی و روحانی + عکس و جزئیات

دو نامزد قطعی اصلاح طلبان در استان کیستند / از رایزنی شیخ در شرق تا ترس از تکرار نفاق در نوشهر

قم با ۴۰ دقیقه در صدر است ، مازندرانی ها ۲۲ دقیقه در روز مطالعه می کنند / مردم اهل مطالعه اند ما بلد نیستیم نسخه بپیچیم / با اعلام این اعداد به مردم ظلم می کنیم / عرق شرم بر پیشانی مردم یا مسئولان؟

رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شده است؟

یکی از نمایندگان فعلی ساری رای نمی‌آورد/ شايعه ردصلاحیت برای تخریب رقیب است

آرشیو