امروز : سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت : ۶:۰۷ PM
شفاخانه / ۷۳
بسته ویژه دانستنی های روز سلامت در عبارت؛

در روزهای قرنطینه این غذاها را نخورید / آیا عسل موجب کاهش وزن می شود؟ / کشف نشانه اصلی ابتلا به ویروس کرونا / سندروم دست بی قرار چیست؟

شفاخانه عبارت + عبارت
    -     کد خبر: 50782
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۱/۱۴|۱۲:۳۷
«شفاخانه عبارت» بسته ویژه خبری حوزه ی سلامت است که به صورت روزانه توسط تحریریه عبارت تهیه و منتشر می شود. با خواندن این ستون شما از به روزترین مطالب مرتبط با سلامت مطلع خواهید شد.

در روزهای قرنطینه این غذاها را نخورید

 

برای مصرف وعده های غذایی اصلی در ساعات مشخص برنامه ریزی کنید و مصرف سبزی خوردن و سالاد همراه غذا در منزل و بهمراه اعضای خانواده را فراموش نکنید.

مدتیست کرونا تمام زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و دست آخر متخصصین به این نتیجه رسیده اند که علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، خانه ماندن و قرنطینه خانگی بهترین روش برای قطع زنجیره انتقال ویروس مرموز کروناست. اما در این ایام دغدغه ای دیگر برای مردم مطرح شده و آن چاقی و اضافه وزن ناشی از خانه نشینی است!

دکتر مجید ولی زاده، فوق تخصص غدد و رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی، این موضوع را مورد بررسی قرار دادند؛
سر خودتان را با این کارها گرم کنید تا کم تر بخورید!

او در ابتدا گفت: برای زمان فراغت خود درین روزها، آنقدر برنامه ریزی کنید تا مجبور نشوید به خوردن تنقلات فاقد ارزش غذایی کافی بعنوان فرار از بیکاری و رفع کلافگی روی بیاورید.

وی افزود: انجام دادن کارهای عقب افتاده،مطالعه،حل جدول،شطرنج و برنامه های سرگرمی مثل تماشای تلویزیون، بازی های خانگی، مکالمه تلفنی با دوستان و اقوام، اموریست که همیشه آرزو داشتید اگر زمان داشتید به آن ها می پرداختید.

دکتر ولی زاده ورزش کردن را یک الی دو نوبت در شبانه روز، به مدت ده الی 15 دقیقه، مفید دانست و اظهار کرد: دویدن درجا معمولا مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نمی کند و در فضاهای کوچک هم قابل انجام است. همچنین ورزش های کششی معمولا احساس آمادگی بدنی را افزایش می دهند و نشاط آفرین هستند. البته دوش گرفتن پس از ورزش نیز در شرایط پر استرس کنونی آرامش بخش است.
مواد غذایی لاغر کننده و ضدچاقی!

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه از خریدن و نگهداری تنقلات وسوسه انگیز پرکالری کارخانه ای در منزل،درین ایام بشدت پرهیزکنید، ادامه داد: انواع میوه، شیر بصورت خالص با کیک خانگی در مقدار کم یا ترکیب شیر با موادی مثل قهوه، نسکافه و کورن فلکس جهت کنترل اشتهای کاذب، آجیل در مقدار کم و بو داده شده و مخلوط ماست با غلاتی چون جوانه گندم ،سبوس جو دوسر و 7 غله برای جلوگیری از چاقی بسیار توصیه می شود.

همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بهداشت نیوز گفت: تا حد ممکن طوری مدیریت کنید تا خود و خانواده خواب کافی و زودهنگام در شب داشته باشید چون هیچ چیز به اندازی ریزه خواری در آخر شب ها نمی تواند به سلامتی شما و کنترل وزنتان لطمه بزند. بدین منظور از خواب روز بپرهیزید و صبح ها زودتر رختخواب را ترک کنید.
هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نکنید!

ولی زاده در ادامه با تأکید براینکه از مصرف صبحانه کامل و مفصل آن هم در اول وقت غافل نشوید، تصریح کرد: هیچ وعده غذایی را بخاطر بی برنامگی یا به هم خوردن نظم ساعتی حذف نکنید. از طرفی به بهانه ی ترس از آلودگی ویروسی ناشی از کرونا، از مصرف سبزیجات تازه چه بصورت پخته و یا نیم پز و حتی خام در صورت شست و شوی صحیح غافل نشوید .

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد: در این روزها استفاده ما از فضای مجازی یا تماشای تلویزیون و تلفن قطعا بیشتر از سایر اوقات است، لذا عادت خوردن در حین فعالیت های بالا را فراموش کنید! زیرا خوردن برای حس خوب و حال خوب ست و نه جهت همراهی کردن یک فیلم با خوردن تخمه و تنقلات و غیره.

 

 

کشف نشانه اصلی ابتلا به ویروس کرونا

 

 دانشمندان کالج پادشاهی لندن نشانه اصلی کرونا‌ویروس را کشف کردند. به عقیده آنها، از بین رفتن حس بویایی و چشایی نشانه اصلی این بیماری است نه درجه تب بالا.

کارشناسان می گویند در ۵۹ درصد از بیمارانی که دارای این نشانه ها بودند، آزمایش کرونا‌ویروس مثبت بوده است.
دانشمندان بر این باورند که از بین رفتن حس بویایی و چشایی، نشانه دقیق‌تری از ابتلا به COVID-19 نسبت به تب است.
هنگامی که علامت مربوطه ظاهر می‌شود، توصیه می‌شود بلافاصله برای یک هفته خود را در قرنطینه قرار دهید.
در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹، مقامات چینی از شیوع یک سینه پهلوی ناشناخته در شهر ووهان در بخش مرکزی این کشور (استان هوبی) خبر دادند. متخصصان دریافتند که عامل ایجاد کننده، نوع جدیدی از کرونا ویروس است که بعدا COVID-19 نامگذاری شد.
سازمان جهانی بهداشت در ۱۱ مارس عفونت کرونا‌ویروس COVID-19 را یک بیماری همه‌گیر جهانی اعلام کرد.
بر اساس آخرین اعلام این سازمان، تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار مورد عفونت COVID-19 در جهان ثبت شده است، بیش از ۳۶ هزار نفر نیز جان باخته‌اند.

 

 

آیا عسل موجب کاهش وزن می شود؟

 

 عسل حاوی قند است، اما برخلاف قند‌های پالایش شده، عسل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید نیز است. شکر پالایش شده که مردم اغلب برای شیرین کردن غذا‌های خود استفاده می‌کنند به عنوان یک منبع «کالری‌های خالی» در نظر گرفته می‌شود به این معنی که مصرف آن فایده خاصی ندارد.

به طور معمول، برای گوارش شکر، ویتامین‌ها و مواد معدنی ذخیره شده در بدن به کار گرفته می‌شوند که می‌تواند به استفاده از مقدار زیادی از مواد مغذی ضروری منجر شود. این مواد مغذی برای حل کردن چربی‌ها و کلسترول ضروری هستند، از این رو، مصرف شکر به نوعی منابع مهم بدن را هدر می‌دهد. بر همین اساس، زمانی که بیش از حد شکر مصرف می‌کنید، افزایش وزن می‌تواند نه تنها به واسطه کالری‌های دریافتی، بلکه به واسطه کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی رخ دهد. عسل این اثر را متعادل می‌کند، زیرا منبع خوبی برای مواد مغذی مختلف است و در صورت مصرف به میزان درست به افراد در کاهش وزن کمک می‌کند.

عسل می‌تواند آب، انرژی، فیبر، قند، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف را در اختیار بدن انسان قرار دهد. عسل حاوی مواد معدنی مانند آهن، سدیم، پتاسیم، فسفر، روی، و کلسیم است. همچنین، این ماده غذایی حاوی ویتامین‌هایی مانند فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین C، و ویتامین B۶ است و همچنین سطوح کم از سلنیم، پروتئین، فیبر و اسید‌های آمینه را ارائه می‌کند.

برای افراد چاق و دارای اضافه وزن، عسل نه تنها می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات قلبی‌عروقی را کاهش دهد، بلکه وزن بدن را نیز افزایش نمی‌دهد. نتایج یک پژوهش نشان داد که مصرف عسل در مقایسه با شکر ممکن است به کاهش سطوح کلسترول بدن کمک کند. همچنین، عسل در مقایسه با شکر به افزایش کمتر در سطوح گلوکز پلاسما منجر می‌شود.

 

 

سندروم دست بی قرار چیست؟

 

سندرم دست بی قرار همانند سندرم پای بی قرار با احساس سوزش ناخوشایند، به ویژه در زمان استراحت تعریف می شود. بر همین اساس، دست و پای بی قرار مشکلی جدی در زمان خواب محسوب می شوند.

علائم رایج دست بی قرار شامل موارد زیر می شوند:

- احساس سوزش هنگام استراحت

- احساس نیاز به حرکت دادن دست ها

- خارش

- احساس سوزن سوزن شدن در دست ها

حرکت دادن دست ها احساس تسکین را فراهم خواهد کرد. علائم به طور معمول هنگامی که فرد در حالت نشسته یا خوابیده قرار دارد، به ویژه شب در زمان خواب تشدید می شوند. به طور معمول این شرایط به اختلالات خواب و بی خوابی منجر می شود. اگر شب به خوبی نخوابید، روز بعد انرژی و توانایی کافی برای انجام کارهای خود را نخواهید داشت. احساس سرگیجه در طول روز نیز شایع است. اگر علائم افزون بر شب، در طول روز نیز پدیدار شوند، این به معنای آن است که شرایط پیشرفت کرده و وخیم تر شده است. بنابر برآوردهای صورت گرفته، تقریبا 50 درصد بیمارانی که از سندرم دست بی قرار رنج می برند، به سندرم پای بی قرار نیز مبتلا می شوند.

شدت سندرم دست بی قرار در سه حالت خفیف، متوسط و شدید دسته بندی می شود.
دلایل احتمالی سندرم دست بی قرار چه چیزهایی هستند؟

دلیل اصلی بروز این شرایط همانند پاتوفیزیولوژی آن همچنان نامعلوم است. باور بر این است که فوق تحریک پذیری نامنظم در کل نخاع یا بخش های مشخص از ستون فقرات به حرکات گاه و بیگاه دست و پا منجر می شود.

یافته های دیگر حاکی از آن هستند که فعالیت دوپامینرژیک و درگیری مرکزی می تواند به سندرم دست بی قرار منجر شود.

کمبود آهن یا مشکلات در جذب آهن می توانند به بروز سندرم دست بی قرار منجر شوند. زمانی که موضوع کمبود آهن مطرح می شود، باور بر این است که این شرایط سنتز دوپامین، پیوند گیرنده های دوپامین یا انتقال دوپامین را مختل می کند. با این وجود، تاکنون هیچ اختلال نورولوژیک در ابتلا به سندرم دست بی قرار شناسایی نشده است.
عوامل تحریک کننده

برخی عوامل می توانند سندرم دست بی قرار را تحریک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمبود خواب، سندرم بی قراری را وخیم تر کرده یا آن را تحریک می کند

مصرف الکل

کم خونی ناشی از فقر آهن

نارسایی کلیوی

دیابت

اختلال عصبی محیطی

بیماری پارکینسون

استفاده از برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد آلرژی، و داروهای ضد التهاب

بارداری، به ویژه در سه ماه آخر بارداری
چگونه سندرم دست بی قرار را مدیریت کنیم؟

هدف درمان در موارد سندرم دست بی قرار، و همچنین سندم پای بی قرار بر کاهش علائم از طریق کاهش تکرر و شدت آن است. اگر علائم کاهش یابند، سپس فرد می تواند خواب بهتری داشته باشد. درمان به شرایط هر فرد وابسته است و با توجه به عوامل تحریک کننده می تواند متنوع باشد. از گزینه های درمانی احتمالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجویز داروهایی مانند عوامل دوپامینرژیک برای درمان سندرم دست بی قرار شایع است زیرا آنها سطوح دوپامین را کاهش می دهند و از این طریق کار می کنند. از داروهای دیگر که برای درمان سندرم دست بی قرار تجویز می شوند می توان به شبه افیونی ها، ضد تشنج ها، و لوودوپا اشاره کرد.

مکمل هایی مانند مکمل های آهن، منیزیم، و فولات می توانند شدت و سختی سندرم دست بی قرار را کاهش دهند.

بر آنچه مصرف می کنید باید نظارت داشته باشید و مصرف تنباکو، الکل و کافئین را محدود کنید. اگر از سندرم دست بی قرار رنج می برید باید پس از ساعت 6 بعد از ظهر به طور کامل از این مواد پرهیز کنید.

یک الگوی خواب منظم داشته باشید تا علائم سندرم دست بی قرار تا حد امکان کاهش یابند. در زمانی مشخص به تخت خواب بروید و در ساعتی مشخص از خواب بیدار شوید. کار خود را به تخت خواب نبرید یا با تلفن همراه خود کار نکنید. برای افزایش کیفتی خواب در اتاقی با دمای مناسب بخوابید. شما می توانید سابقه شرایط خواب خود را ثبت کنید تا ردیابی الگوی خواب تسهیل شود.

دست های خود را ماساژ دهید زیرا ماساژ می تواند به کاهش علائم سندرم دست بی قرار کمک کند.

گاهی اوقات حرکت دادن دست تحت تاثیر قرار گرفته می تواند به تسکین علائم کمک کند. با این وجود، این علائم اغلب بلافاصله پس از توقف حرکت دست باز می گردند.

از کمپرس گرم یا سرد روی دست های خود استفاده کنید زیرا ممکن است برای مدیریت سندرم دست بی قرار مفید باشد. به خاطر داشته باشید که کمپرس سرد یا گرم را برای مدت زمانی طولانی استفاده نکنید زیرا ممکن است موجب بروز جراحت شود.

ورزش منظم و کشش عضلانی طی روز می تواند به کنترل و پیشگیری از سندرم دست بی قرار در طول شب کمک کند. شما می توانید حتی پیش از خواب نیز حرکات کششی را انجام دهید.

حمام یا دوش گرم یا سرد می تواند برای برخی افراد مفید باشد.

بیماری زمینه ای را درمان کنید. سندرم دست بی قرار گاهی اوقات به واسطه یک شرایط پزشکی مزمن مانند دیابت، مشکلات کلیوی، یا بیماری پارکینسون شکل می گیرد. درمان این بیماری ها و کنترل خوب می تواند علائم سندرم دست بی قرار را کاهش دهد.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
آخرین اخبار
پربازدیدترین

وزیر آموزش و پرورش: در صورت ادامه تعطیلات، دانش آموزان مجازی آموزش می بینند

مردم در اولین مجلس گام دوم انقلاب به ائتلاف اصولگرایان اعتماد کردند/ این پیروزی شیرین و بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه منتخبین مردم تبریک می گوییم

وقتی دن کورلئونه باید برود جلو، بوق بزند! / دچار ویروس کرختی شده‌ایم

از اظهار ندامت خبرنگار به خاطر رای دادن به روحانی تا حمله شدید بنزینی به حسن نژاد

جیب خالی و پز عالی / چرا دیوار کوتاه CIS برای ما بلند است

لطفا به قانون و شعور مردم مازندران توهین نکنید! / مردم فریب این پروپاگاندا را نمیخورند / شک نکنید همین طرح باعث شکست شما خواهد شد

مدارک جنجالی و دردسر ساز مسئولین کشوری / از خاتمی و هاشمی تا رحیم مشایی و روحانی + عکس و جزئیات

دو نامزد قطعی اصلاح طلبان در استان کیستند / از رایزنی شیخ در شرق تا ترس از تکرار نفاق در نوشهر

قم با ۴۰ دقیقه در صدر است ، مازندرانی ها ۲۲ دقیقه در روز مطالعه می کنند / مردم اهل مطالعه اند ما بلد نیستیم نسخه بپیچیم / با اعلام این اعداد به مردم ظلم می کنیم / عرق شرم بر پیشانی مردم یا مسئولان؟

رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شده است؟

آرشیو