امروز : یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت : ۹:۱۹ AM
آخرین اخبار:
سرنوشت شوم ۵ خانواده در تعطیلات / برخورد مرگبار موتورسیکلت در بابلسر با ۲ کشته / پایان پرونده ناپدید شدن دختر بچه با کشف جسد / سقوط مرگبار جوان گیلانی به پرتگاهی در رامسر با لباس‌هایتان، سن خود را دست‌کاری کنید! / مسکن‌های طبیعی که می‌توانند جایگزین ایبوپروفن شوند / مصرف این قرص مغز را کوچک می کند / گروه خونی بیشتر ایرانی‌ ها چیست؟ بیا با جغدها درباره جشنواره مطبوعات تحقیق کنیم! / کاپیتان بدشانس در رویای چهارمین المپیک / احتمال بازگشت به اوج شیوع کرونا / ساز ناکوک مدیران مبارز نقش دوست سلطانی فر در انتخاب ویلموتس! / طلب قدیمی به اسم کمک قرض الحسنه زنده شد؟ / هرکس زیر آب مرا زد خودش غرق شد! / دوری ۶ ماهه انصاری از میادین تایید شد در کمین پاستور ۱۴۰۰ / مجادله استارتاپ ها و تامین اجتماعی / جرم سیاسی یک گام به پیش / حباب ۷ میلیونی جناب خودرو! نقش محافظتی ویتامین K در برابر ابتلا به کرونا هشدار مهم پلیس به برندگان فروش فوق العاده ایران‌خودرو و سایپا مردی که با کمک مردم کرونا را از نفس انداخت/ اندر فواید حاج مجید بودن ماجرای سریعترین طلاق دنیا! اوباش های مجازی مازندران در دام پلیس
یادداشت عبارت

از ماجرای خانم فرزانه تا دوران پساعبوری

شورای شهر+عبارت
    -     کد خبر: 51206
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۲/۹|۱۹:۲۶
سرویس : جامعه >> شهری
بر اساس اصل ۱۰۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی و اصول مبانی اسلامی و انقلاب مردم سالارانه دینی، هدف از تشکیل شورها، پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی پیش بینی و شکل گرفت.

یادداشت عبارت-محمد محبوب: هفتم اسفند ماه سال 1377 اتفاق مهمی در کشور رقم خورد که طی آن بر اساس فصل هفتم قانون اساسی ایران اسلامی یکی از ارکان مهم و اساسی نظام یعنی شوراهای اسلامی شهر و روستا با برگزاری انتخاباتی در 4000 حوزه انتخاباتی کشور در دولت اصلاحات که با شعار توسعه سیاسی و مدنی روی کار آمده بود، شکل گرفت.
در اولین دوره انتخابات 200 هزار نفر از کاندیداهای محترم توسط رای مستقیم مردم در اصناف، اقشار مختلف،گروه ها، دسته های سیاسی و اجتماعی به عنوان مرجع تصمیم سازی و نظارتی بر امور مدیریت شهری وارد شوراها شدند.
بر اساس اصل 100 قانون اساسی جمهوری اسلامی و اصول مبانی اسلامی و انقلاب مردم سالارانه دینی، هدف از تشکیل شورها، پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی پیش بینی و شکل گرفت.
9 اردیبهشت ماه سال 1378 با آغاز بکار رسمی شوراها گام محکم زیرساختی و ساختاری در جهت تحقق شعار مشارکت و حضور حداکثری مردم در تعیین سرنوشت خویش با حضور چهره های سرشناس سیاسی، اجتماعی، ورزشی، هنری و محلی شکل گرفت.
در مرکز مازندران نیز که تا به امروز تجربه حضور اعضای محترم شورای اسلامی شهر را در طی 5 دوره به خود دیده است، حضور این چهره ها سبب شد تا در ادوار مختلف سایه ی فعالیت ها، تصمیم سازی ها و حضورشان در عرصه های مختلف وزن سیاسی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و عمرانی را در دوره های مختلف سنگین تر و کفه ی هر کدام در دوره ای بر دیگر دوره ها بچربد.
با نگاهی اجمالی به گذشته و پیشینه ادوار مختلف شوراها در مرکز مازندران می توان ملاحظه نمود، که دوره های اول و دوم یعنی سال های بین 1377 تا 1385 حضور و رقابت بزرگانی همچون مرحوم صالحی نیا، حاج محمد حسن کیادهی، علی ایمانی، مهندس عشوری، حاجی شیرزاد، مرحوم بهروش، حاج محمود قربانی، خانم فرزانه، مهرانفر، دکتر رمضان پور و حاج محمد آقامیری نگاه ریش سفیدی با حضور معتمدین محلی، صنوف و گروه های سیاسی بر نگاه نخصصی در حوزه های مختلف مدیریت شهری بچربد و بیشتر تمرکز امور شورا بر مباحث شهرداری و پیرامون آن باشد تا مسایل کلان شهری.
دوره سوم شورای اسلامی شهر در ساری یعنی فاصله بین سال های 1385-1392 مبدا و منشا تحولات بزرگی در شهر بود. در این دوره که با تمدید دوره توسط وزارت کشور به 6 سال رسید، افرادی همچون دکتر رمضان پور، دکتر احمدی، مهندس دامادی، حاج محمد آقامیری، مرحوم صالحی نیا، مرحوم بهروش، مهندس نقیبی، مهندس رضایی فرح آبادی، حاج محمد حسن کیادهی و دکتر باقری حضور و رقابت داشتند.
رویکرد شورا از وضعیت دورن سیستمی به غعالیتو حضور گسترده در مباحث سیاسی و فنی تغییر یافته و شورا به سمت بلوغ خود پیش می رفت و دعواهای درون شورایی و سلیقه ای و عدم وجود و تمرین فرهنگ کار تیمی به سمت کار گروهی و نگاه متمرکز به سمت پیشرفت شهری پیش می رفت.
خلع و استیضاح مهندس قنبرپور و جایگزینی مهندس حجازی به عنوان ژنرال شهرداران از جمله مهمترین اقدامات اولیه شورا در دوره سوم بود. در این دوره مباحث فنی و اجرای پروژه های نیمه تمام عمرانی همچون، عمارت شهرداری، ترمینال دولت، پارک شمس، پارک کوشا سنگ و تحکیم بستر و احداث سد لاستیکی بر روی رودخانه تجن، تقاطع غیر همسطح ولی عصر(عج) و غدیر از جمله اقدامات مهم شورای دوره سوم در دولت منتصب به اصول گراها بود.
اما حضور محمد دامادی در انتخابات مجلس شورای اسلامی با حمایت های مدیریت شهری و ورود شهرداری به عرصه سیاسی و پررنگ شدن کارکرد سیاسی بر مباحث دیگر سبب شد تا کلید استیضاح مهندس حجازی در قفل شورای سوم بچرخد و زمینه های حضور جوان ناشناخته اما از خانواده ی بزرگ و معظم شهدا در عرصه مدیریت شهری فراهم شود.
بعد از انتخاب مهندس رضویان مرد با اخلاق شهرداری به عنوان سرپرست، شورای سوم سکان هدایت مدیریت شهری را به دستان مهدی عبوری جوان اول شهر سپرد.
دکتر عبوری با شعار فرهنگ هم سنگ عمران و چرا اصفهان، اصفهان شد و ساری، ساری ماند؟ خواستار هویت بخشی، ایجاد تصویر و چشم انداز بزرگ و بلند از شهر و بالا بردن سطح مطالبات مردمی و افزایش سرمایه اجتماعی شد.
در دوره های سوم، چهارم و پنجم شورا ساری از بن بست هویتی خارج شده و شهر ساری بر محور گردشگری توسعه یافت و همه جای شهر با اجرای صدها پروژه فنی شد کارگاه بزرگ سازندگی.
اما حواشی بوجود آمده در شهرداری سبب شد تا این مدیر موفق مسیر آینده خویش را در ورود به عرصه ی مدیریت های ملی تعیین کند که آرزو داریم از این ظرفیت ملی به درستی استفاده شود.
دوره چهارم شورا چهره های تأثیرگذاری همچون مهندس نقیبی، مهندس مدینه، دکتر پیری، دکتر جعفری، حاج محمد آقامیری، حاج محمد حسن کیادهی، دکتر نجاریان، مرحوم صالحی نیا، دکتر یوسفی، دکتر پیوندی، سرهنگ شعبانی، سردار شمشیربند، دکتر باقری، دکتر احمدی، فیض ا... نفجم و احمد صالحی و مهندس زلیکانی را به خود دید.
اما شهر ساری در دوره پسا عبوری یعنی دوره پنجم، شاهد انتخاب سرپرستی از جنس کهنه سربازان شهرداری بود. مهندس فرزانه در این دوره شورا با شعار صرفه جویی، مدیریت هزینه و کسب درآمد، پیگیری اجرای پروژه های شهری با کوله باری از تجربه و فعالیت در کنار شهرداران مختلف ادوار شهرداری، پیگیری حل بحران مرکزدفن و پیگیری برخی پروژه ها را در دستور کار قرار داد.
دوره حاضر شورا با حضور دکتر قاسمی، دکتر نجاریان، مهندس مدینه، مهندس نقیبی، حاج علی آقامیری، مهندس عشوری، سردار شمشیربند، دکتر یوسفی و مهندس زلیکانی پس از پایان دوره سرپرستی مهندس فرزانه پس از کش و قوس های فراوان سکان هدایت مدیریت شهری را به دست دیگر مدیر حاصل از رویش بدنه شهرداری و به اصطلاح شهرداری چی ها داد.
مهندس رجبی با سابقه چند دهه مدیریت در عرصه های شهرداری مناطق و سازمان های تابعه با شعار شفافیت، اصلاح ساختار، بالابردن شأن و جایگاه و کرامت پرسنل شهرداری و کسب درآمدهای پایدار با رویکرد مشارکت بخش خصوصی در جهت اجرای پروژه های نیمه تمامی همچون تکمیل نیرو گاه زباله سوز، فاز سوم ابن شهرآشوب، فاز دوم ملل، باغ بانوان، خرید تجهیزات و ماشین آلات خدمات شهری، احداث ادامه بلوار کشاورز و ساماندهی ورودی جنوبی ساری، پروژه پل تا پل و زیباسازی معابرگام برداشت. که امیدواریم در جهت تحقق این شعارها موفق باشد.
حال با نگاه اجمالی به دوره های گذشته و فعلی شورا و بررسی عملکرد ادوار مختلف شورا و تأثیرگذاری آن بر روند موتور محرکه شهرداری باید گفت شورای اسلامی شهر دوران تولد خود را پشت سرگذاشته و پس از دوران نوجوانی و جوانی به دوران بلوغ خود نزدیک می شود.
دیگر دوران دعواها و درگیری های لفظی و حتی فیزیکی پشت سرگذاشته شده و فرهنگ کار تیمی نهادینه خواهد شد. باید پذیرفت و باور داشت که سطح مطالبات اهالی شهر از مجموعه مدیریت شهری بالاتر رفته و سطح انتظارات دیگر فقط اشتغال و آسفالت معابر نیست!!
حال که فرصت خدمت گذاری برای شورای فعلی تا 13 ماه آینده وجود دارد فارغ از هر نتیجه ای در دوره های آتی شورا پیش خواهد آمد، باید گفت که بر خلاف تصور برخی که شورای شهر را در حد شورای شهرداری تنزل می دهند و یا بودن و نبودن آن را در مدیریت شهری بی تأثیر می پندارند، این باور غلط لطمه جبران ناپذیری را به اصل مردم سالاری نظام می زند.
شوراهای اسلامی شهرها می توانند با شناسایی نقاط قوت ، ضعف ،فرصت ها و تهدیدهات درون و برون سازمانی ضمن لزوم ریل گذاری شهرداری ها بر محور برنامه ریزی بعد نظارتی و مشورتی خود را تقویت نموده و مسایل ذیل را هدف آینده خود قرار دهند:
-    دستیابی به جایگاهی در خور و جدی در عرصه دیپلماسی شهری.
-    تقویت و اصلاح ساختار شهرداری ها.
-    تمرکز زدایی در اداره امور شهر جهت جلب مشارکت شهروندان.
-    مهیا نمودن زمینه مالی اجرای طرح ها.
-    بها دادن به مشارکت مردم در برنامه ریزی های محلی، منطقه ای و ملی.