امروز : سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ ساعت : ۷:۰۵ AM
شفاخانه / ۱۱۱
بسته ویژه دانستنی های روز سلامت در عبارت؛

کمبود این ویتامین پوستتان را پیر و موهایتان را وز می‌کند / ۸ اشتباه رایج که دندان های ما را به تدریج نابود می کنند / ۶ میان وعده سالم برای مسافرت / چرا چای داغ نخوریم؟

شفاخانه عبارت + عبارت
    -     کد خبر: 51822
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۳/۳|۰۹:۲۱
«شفاخانه عبارت» بسته ویژه خبری حوزه ی سلامت است که به صورت روزانه توسط تحریریه عبارت تهیه و منتشر می شود. با خواندن این ستون شما از به روزترین مطالب مرتبط با سلامت مطلع خواهید شد.

کمبود این ویتامین پوستتان را پیر و موهایتان را وز می‌کند

 

کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی  با اشاره به این که  امروزه کمبود ویتامین ث در افراد به دلیل افزایش دسترسی به میوه و سبزیجات کاهش یافته  است، گفت: ویتامین ث یک ویتامین محلول در آب  بوده که کمبود آن در بدن می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند پیری زودرس پوست، از بین رفتن براقی مو و خون ریزی لثه  شود.

او گفت: ویتامین ث نقش مهمی در ساختمان کولاژن‌ها دارد،کولاژن‌ها یک نوع پروتئین در پوست هستند که کمبود این نوع ویتامین در آنها باعث پیری زودرس و همچنین چین و چروک پوست بدن می‌شود.

او یاد آوری کرد: یکی دیگر از عوارض کمبود ویتامین ث از بین رفتن براقی موست به طوری‌که مو دچار یک نوع فر شدن خاص می‌شود.

صمدپور بیان کرد: برخی افراد با کوچک‌ترین ضربه دچار خون مردگی و کبودی می‌شوند که این امر یکی از علائم کمبود ویتامین ث در بدن است.

او گفت: از دیگر علائم کمبود ویتامین ث خون‌ریزی لثه هنگام  مسواک زدن است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره فواید ویتامین ث اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فواید این نوع ویتامین  خاصیت ضد التهابی بودن و آنتی اکسیدانی آن است.

او تصریح کرد: یکی از فواید ویتامین ث جذب آهن است. همان طور که می‌دانید  2 نوع آهن به نام‌های هم و غیرهم وجود دارد که آهن غیر هم بیشتر در حبوبات و سبزیجات وجود دارد.
او بیان کرد: ویتامین ث موجود در این مواد به جذب آهن بیشتر در بدن کمک می‌کند. در گذشته افراد بر این عقیده بودند  که با مصرف  برخی از مواد غذایی می‌توان سلامت بدن خود را تضمین کرد اما امروزه محققان و پزشکان  به این باور رسیدند که ویتامین ث برای بدن انسان بسیار مهم است.

او گفت: بسیاری از افراد بر این باورند که ویتامین ث فقط در مرکبات وجود دارد که این باوری اشتباه است، زیرا این نوع ویتامین در صیفی جات، سبزیجاتی و میوهایی مانند فلفل دلمه، کلم بروکلی و کیوی هم وجود دارد.

صمدپور در پایان تصریح کرد: مصرف همیشگی ویتامین ث باعث قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن  می‌شود همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

 

۸ اشتباه رایج که دندان های ما را به تدریج نابود می کنند

 

در ادامه به چند اشتباه رایج می پردازیم که دندان های ما را به تدریج نابود می کنند.

۱- بی توجهی به بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند نشانه ی عدم رعایت بهداشت یا بیماری لثه باشد. گاهی خودمان متوجه بوی بد دهان مان نمی شویم اما وقتی با دیگران صحبت می کنیم آن ها می توانند این بو را احساس کنند. در این صورت یک راه ساده وجود دارد که مطمئن شوید دهان تان بوی بدی می دهد یا نه:

    مچ دست تان را زبان بزنید.

    پنج تا ده ثانیه صبر کنید.

    مچ دست تان را بو کنید.

علاوه بر این، می توانید انگشت خود یا تکه ای پنبه را به انتهای زبان تان بمالید. سعی کنید خیلی عقب نروید تا زبان تان تحریک نشود و احساس استفراغ به شما دست ندهد.

۲- نوشیدن بعد از مسواک زدن

بعد از مسواک صبحگاهی طبیعی است که در طول روز چیزهایی خواهید خورد. اما در مورد مسواک شبانگاهی این نکته را باید بدانید که مزه ی خمیر دندان باید آخرین مزه ی روز شما باشد، یعنی شب ها بعد از مسواک زدن دیگر نباید چیزی بخورید. حتی نوشیدن چای درست قبل از خواب می تواند تأثیری منفی روی دندان ها داشته باشد.

۳- آب کشیدن دهان بعد از مسواک زدن

بعد از زدن مسواک، حتماً دهان خود را آب می کشید. اما آب را باید نه یکباره، بلکه جرعه جرعه وارد دهان خود کنید. این عادت پوسیدگی دندان را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد. خمیر دندان مزه ی شدیدی دارد اما خیلی زود به آن عادت خواهید کرد.

۴- به اندازه ی کافی مسواک نزدن

با تنها ۳۰ ثانیه مسواک زدن سخت می شود نتیجه ی خوبی گرفت. این مسأله می تواند باعث پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات دندانی شود. شما باید دست کم ۳۰ ثانیه برای مسواک زدن هر چهار ربع دهان تان وقت بگذارید که در مجموع ۲ دقیقه برای کل دهان می شود.

۵- محکم مسواک زدن

ممکن است به هوای برق انداختن دندان هایتان بیش از حد محکم مسواک بزنید. این کار اما متأسفانه فقط به مینای دندان هایتان آسیب می زند و دندان هایتان را حساس و آسیب پذیر می کند. به علاوه باید مسواکی انتخاب کنید که مناسب دهان و دندان های شما باشد. برای این منظور بهتر است با یک دندانپزشک مشورت کنید.

۶- مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذا

مسواک زدن دندان ها بلافاصله بعد از خوردن غذا ممکن است تأثیری منفی بر مینای دندان ها داشته باشد، به ویژه اگر ماده ی غذایی ای که خورده اید اسیدی بوده باشد. بعد از خوردن غذا، دندان ها به دلیل اسید مواد غذایی در آسیب پذیرترین حالت خود هستند، به همین دلیل بعد از خوردن غذا باید حدود نیم ساعت از مسواک زدن خودداری کنید.

۷- عوض نکردن مسواک

معمولاً توصیه می شود مسواک خود را هر ۳ ماه یک بار عوض کنید. در غیر اینصورت با فرسوده شدن موهای مسواک باید سراغ یک مسواک جدید روید. در اینصورت است که مسواک زدن تان تأثیر لازم را پیدا می کند و همه ی گوشه و کنارهای دندان ها تمیز می شوند.

۸- عوض نکردن مسواک در زمان بیماری

مسواک باکتری های درون دهان را از بین نمی برد. وقتی بیمار می شوید باید از مسواک دیگری استفاده کنید تا دوباره بیمار نشوید. علاوه بر این، در روزهایی که بیمار هستید مطمئن شوید که مسواک تان با مسواک های دیگر درون جامسواکی تماس پیدا نمی کند.

 

 

6 میان وعده سالم برای مسافرت

 

تا شروع مسافرت های نوروزی زمان کمی مونده و جمعیت زیادی از ایرانیان با ماشین به مسافرت می روند، در این مقاله 6 میان وعده سالم یا وعده مختصر سالم به شما معرفی خواهیم کرد که مغذی بوده و انرژی بخشی از طول سفر را برای شما به همراه خواهد داشت.
به طور کلی میان وعده های سالم برای سفر باید حاوی پروتئین، فیبر یا چربی مفید باشند. شاید خیلی افراد با خرید تنقلات مختلف مثل چیپس، پفک، شکلات، نوشابه و… به میزان زیادی کالری دریافت کنند که اگر حتی رژیم هم نباشند، این میزان کالری مضر توصیه نمی شود. این 6 میان وعده جز بهترین های برای مسافرت بوده که به راحتی قابل آماده سازی و بسته بندی هستند.
سیب

این میوه بسیار عالیست زیرا دیر خراب شده، به راحتی قابل حمل و به سادگی قابل خوردن است. یک سیب متوسط و سالم حاوی مقادیر کافی از ویتامین C و فیبر بوده که منجر به سیری می شود.
پسته

این مغز منبع خوبی از پروتئین، فیبر و همچنین حاوی چربی های بسیار سالم تک سیرنشده و غیر اشباع است. می توانید پوست پسته را از قبل جدا و با ذائقه خود طعم دار کنید.

انواع بار

اغلب بارها در ایران حاوی شکلات، مغز و غلات هستند، اما گزینه سالم تری توسط شرکت های سازنده ایرانی و خارجی تولید می شود که در داروخانه های کشور به فروش می رسند. این بارها غنی از پروتئین یا فیبر هستند. آماده سازی این میان وعده در خانه هم قابل تهیه بوده و می توانید از کره نارگیل یا بادام زمینی و آرد جو انواع مغز ها و غلات استفاده کنید. طرز تهیه انواع پروتئین بار در بخش دستور تهیه است.
تخم مرغ آب پز

تخم مرغ یکی از با کیفیت ترین و اقتصادی ترین منبع پروتئین در ایران است. اگر که میزان کلسترول دریافتی در طول مسافرت کمتر از 300میلی گرم است، می توانید زرده تخم مرغ را نیز میل کنید. تخم مرغ آب پز سفت یکی از بهترین و غنی ترین میان وعده هاست که می توانید همراه خود داشته باشید. شاید در کنار تخم مرغ آب پز، اولین گزینه سیب زمینی پخته به ذهن تان خطور کند که یک گزینه حاوی کربوهیدرات است. اگر جز افرادی هستید که در رستوران های بین راه علاقه به خوردن وعده اصلی ندارید یا اگر کربوهیدرات دریافتی کمتر از میزان مورد نیاز بدن است، می تواند گزینه مناسبی باشد.
آلو بخارا

شاید عجیب باشه اما برای افرادی که عموما در حال سفر هستند یا دچار مشکلات گوارش می شوند، آلو بخارا به سلامت سیستم گوارش کمک خواهد کرد. همچنین به راحتی در بسته بندی های مختلف یا بصورت فله قابل فروش بوده و همچنین چون میوه خشک است نگرانی خرابی را نخواهید داشت. با خوردن آلو بخارا به کاهش هوس خوراکی های مختلف و به احساس سیری کمک خواهید کرد.
حتی اگر مسافرت هم نمی روید خوردن 5 – 6 عدد آلو بخارا در روز به سلامت سیستم گوارش کمک خواهد کرد.
تن ماهی

پس از تخم مرغ یکی از میان وعده های غنی تن ماهی است، یک عدد تن ماهی مقادیر قابل توجهی پروتئین و امگا-3 را دارا بوده و تنها باید پیش از سفر مانند تخم مرغ درون آب جوش قرار دهید. در حال حاضر انتخاب برند و طعم های زیادی در ایران وجود دارد که می توانید به سلیقه خود یکی از آنها را انتخاب کنید. در سفر ساندویچ تن ماهی با نان تست برای افرادی که احساس گرسنگی زیادی دارند یا کربوهیدرات کمی در روز دریافت کردند می تواند گزینه مناسبی باشد.

 

 

چرا چای داغ نخوریم؟

 

اکبر خسروی اظهار کرد: بسیاری از سوءهاضمه‌ها و بیماری‌های دستگاه گوارش براثر نوشیدن چای داغ است.

وی ادامه داد: توصیه ما به مردم این است که چای کمرنگ مصرف کنید و هر نوع نوشیدنی را داغ مصرف نکنید چراکه زمینه سرطان معده و مری ایجاد می‌شود.

خسروی با اشاره به این‌که برخی از افراد به خوردن چای عادت دارند، عنوان کرد: توصیه ما به این افراد این است که تعداد وعده‌های چای را کم کرده و آن‌را داغ داغ نخورید و حتی‌الامکان از چای داخلی استفاده کنید چراکه مواد افزودنی آن کم است.

این متخصص گوارش و بیماری‌های داخلی تصریح کرد: در فرهنگ ما از قدیم‌الایام تاکنون خوردن چای به صورت لب‌سوز و قندپهلو در خانه‌ها مرسوم بوده، در صورتی که خوردن قند زیاد باعث ایجاد کبد چرب و چای داغ باعث سوختن مری و معده و فراهم‌سازی زمینه سرطان می‌شود.

وی با اشاره به این‌که نفخ و باد شکم از علائم روده تحریک‌پذیر است، بیان کرد: بیماری دیگری مانند سلیاک داریم که در آزمایشات مشخص نیست و در آن افراد به گندم حساس هستند.

خسروی با اشاره به این‌که سه ماده غذایی شیر، نوشیدنی گازدار، حبوبات و گندم در بدن ما نفخ ایجاد می‌کند، اضافه کرد: گاهی اوقات روده سروصدا دارد که دلیل آن تحرکات روده‌ای است.

این متخصص گوارش و بیماری‌های داخلی تأکید کرد: ورم و نفخ معده به ویژه در سنین بالا بسیار جدی است و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
پربازدیدترین

وزیر آموزش و پرورش: در صورت ادامه تعطیلات، دانش آموزان مجازی آموزش می بینند

مردم در اولین مجلس گام دوم انقلاب به ائتلاف اصولگرایان اعتماد کردند/ این پیروزی شیرین و بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه منتخبین مردم تبریک می گوییم

وقتی دن کورلئونه باید برود جلو، بوق بزند! / دچار ویروس کرختی شده‌ایم

از اظهار ندامت خبرنگار به خاطر رای دادن به روحانی تا حمله شدید بنزینی به حسن نژاد

جیب خالی و پز عالی / چرا دیوار کوتاه CIS برای ما بلند است

لطفا به قانون و شعور مردم مازندران توهین نکنید! / مردم فریب این پروپاگاندا را نمیخورند / شک نکنید همین طرح باعث شکست شما خواهد شد

مدارک جنجالی و دردسر ساز مسئولین کشوری / از خاتمی و هاشمی تا رحیم مشایی و روحانی + عکس و جزئیات

دو نامزد قطعی اصلاح طلبان در استان کیستند / از رایزنی شیخ در شرق تا ترس از تکرار نفاق در نوشهر

قم با ۴۰ دقیقه در صدر است ، مازندرانی ها ۲۲ دقیقه در روز مطالعه می کنند / مردم اهل مطالعه اند ما بلد نیستیم نسخه بپیچیم / با اعلام این اعداد به مردم ظلم می کنیم / عرق شرم بر پیشانی مردم یا مسئولان؟

رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شده است؟

آرشیو