امروز : چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت : ۵:۰۴ PM
شفاخانه / ۱۱۶
بسته ویژه دانستنی های روز سلامت در عبارت؛

اقدامات اولیه هنگام سکته مغزی/ علت پرحرفی کودکان چیست؟/ چند چکاپ ساده که افراد بالای ۵۰ سال باید انجام دهند/ روش های طبخ غذا که شما را چاق خواهد کرد/ کودکان باید شیر پرچرب مصرف کننند یا کم چرب؟

شفاخانه عبارت + عبارت
    -     کد خبر: 52036
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۳/۱۱|۰۸:۴۶
«شفاخانه عبارت» بسته ویژه خبری حوزه ی سلامت است که به صورت روزانه توسط تحریریه عبارت تهیه و منتشر می شود. با خواندن این ستون شما از به روزترین مطالب مرتبط با سلامت در مازندران و کشور مطلع خواهید شد.

علت پرحرفی کودکان چیست؟

یکی از دلایل عمده پرحرفی کودکان این است که مغز کودکان توانایی این را ندارد که در سکوت با خودش حرف بزند.

همه ما هر لحظه با خود گفتگوی درونی داریم اما کودک همین گفت وگو را با صدای بلند با خودش، والدینش، افراد دیگر واسباب بازیهایش دارد. او این گفتگو را معمولا به شکل سوال در می آورد. شاید باور نکنید اما مجموع سوالات یک کودک 4 ساله در روز حداقل 400 سوال است! کودکان ذهن کنجکاوی دارند و  همان طور که شما دائم در ذهنتان و با خودتان حرف میزنید آنها هم همین کار را  متناسب با سن شان میکنند. اگر کودک شما زیاد سوال میپرسد نگران نباشید، تا 700 سوال در روز طبیعی است

 

روش های طبخ غذا که شما را چاق خواهد کرد

هرچقدر هم به ورزش اهمیت بدهید، رعایت نکات تغذیه ای از اصول مهمی است که نباید دست کم گرفته شود. اگر در روش های پخت غذا، اشتباه کنید، کالری بیشتری را دریافت می کنید و چاق خواهید شد. در ادامه به معرفی تعدادی از این روش های اشتباه پخت غذا می پردازیم.

اجتناب از اندازه گیری چربی ها

شما حین آشپزی باید بدانید چه میزان چربی مصرف می کنید. برای مثال وقتی سبزیجات را سرخ می کنید، خیلی راحت می توان مقداری روغن به آن افزود. در واقع روغن باعث جریان داشتن بهتر گرما و طعم سبزیجات می شود. اگر مراقب نباشید، ممکن است سبزیجات شما به غذایی سرشار از کالری تبدیل شود. یک قاشق روغن زیتون حاوی 120 کالری است. به طور تصادفی افزودن دو قاشق از آن حدود 240 کالری به غذای شما می افزاید. از آنجایی که حتی کم چرب ترین سس های سالاد هم سرشار از چربی اند، مصرف زیاد آنها می تواند کیفیت سبزیجات خامی را که می خورید پایین بیاورند. اجتناب از اندازه گیری چربی ها شما را چاق خواهد کرد.

مصرف میان وعده حین پخت غذا

خوردن میان وعده هنگام پخت و پز رژیم غذایی تان را به هم می زند. برای درست کردن یک غذای خوب، چشیدن مزه آن اهمیت فراوانی دارد اما اگر گرسنگی به شما فشار آورد و وادارتان کرد تا چیزی بخورید، از این فرصت استفاده کنید و به جای این کار آب بنوشید. مصرف میان وعده حین پخت غذا شما را چاق خواهید کرد.

تخمین نزدن اندازه بشقاب غذایی

اگر در رژیم هستید، احتمالا می دانید که اندازه ظرف غذای یکی از عواملی است که بر اندازه دور کمرتان اثر می گذارد. یک ظرف برنج پخته برای شما باید اندازه یک توپ تنیس باشد. تحقیقات نشان می دهد که ما در ارزیابی اندازه ظرف خود عملکرد بسیار بسیار بدی داریم. تخمین نزدن اندازه بشقاب غذایی شما را چاق خواهید کرد.

مصرف بیش از حد چربی های سالم

چربی هایی مانند روغن زیتون، آووکادو، آجیل و... در رژیم های غذایی سالم به موادی اصلی تبدیل شده اند. این چربی ها سرشار از مواد مغذی اند و نسبت به محصولاتی مانند کره گزینه های بهتری محسوب می شوند، اما نباید این مساله را نادیده گرفت که همین چربی های سالم سرشار از کالری هستند. یک آووکادوی کامل حدود 322 کالری دارد. از آنجایی که افزایش یا کاهش وزن، به نوعی بازی جذب و دفع کالری محسوب می شود، بنابراین باید سعی کنید حد تعادل را رعایت کنید.

 

کودکان باید شیر پرچرب مصرف کننند یا کم چرب؟

تغذیه کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که بسیار در شکل گیری رشد، تکامل و حتی سلامتی کودک تاثیرگذار است. مصرف شیر پرچرب از مواردی است که بسیار مفید است و مهم است که در رژیم غذایی کودکان جای داده شود.

پژوهشگران واحد بهداشت بیمارستان سنت میشل (St. Michael s Hospital) در شهر تورنتوی کشور کانادا در مطالعات اخیر خود دریافتند کودکانی که در رژیم غذایی خود از شیر پرچرب و یا به اصطلاح از شیر کامل استفاده می کنند، در مقایسه با کودکانی که شیر کم چرب مصرف می کنند به میزان چهل درصد کمتر دچار چاقی شده و به بیان دیگر مصرف شیر کامل موجب کاهش افزایش وزن غیرسالم می شود.

این موضوع در پی مطالعه 28 پژوهش گسترده و مجزای بین المللی در مراکز مختلف مطالعاتی به دست آمده است. جاناتان مگوایر (Jonathon Maguire) پزشک متخصص اطفال و از اعضای ارشد این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: «اکثر کودکان در کانادا و ایالات متحده آمریکا روزانه شیر گاو مصرف می کنند و این ماده غذایی را می توان اصلی ترین بخش تأمین لبنیات آنها دانست.

این یافته ها، دستورالعمل های بین المللی را به چالش می کشد که به کودکان توصیه می کنند به جای شیر کامل از شیر کم چرب استفاده کنند تا خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهند.

در بررسی های انجام شده توسط ما، کودکانی که از توصیه فعلی تغییر مصرف شیر کم چربی به شیر کامل در دو سالگی پیروی کرده اند، لاغرتر از سایر کودکان با رژیم شیر کم چرب هستند.»

مگوایر و همکارانش داده های حاصل از مطالعات انتخاب شده مختلفی را بررسی کردند که همگی رابطه بین مصرف شیر گاو و وزن بدن را ارزیابی کرده بودند. در مجموع طی این مطالعات حدود 21 هزار کودک و نوجوان مورد بررسی قرار گرفته بودند.

نکته قابل توجه این است که هیچ یک از مطالعات انجام شده نشان نداده است کودکانی که شیر کم چرب می نوشند، خطر اضافه وزن یا چاقی کمتری دارند. از سوی دیگر 18 مورد از 28 مطالعه انجام شده، نشان داد، کودکانی که شیر کامل می نوشند احتمالاً اضافه وزن یا چاق کمتری نسبت به سایرین دارند.

این یافته ها، دستورالعمل های بین المللی را به چالش می کشد که به کودکان توصیه می کنند به جای شیر کامل از شیر کم چرب استفاده کنند تا خطر ابتلا به چاقی را کاهش دهند. اعضای این تیم تحقیقاتی در نظر دارند در آینده مطالعات جامع تری را به طور مشخص در این زمینه انجام دهند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی آمریکایی تغذیه بالینی (American Journal of Clinical Nutrition) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

چند چکاپ ساده که افراد بالای ۵۰ سال باید انجام دهند

با انجام مرتب آزمایش‌های ساده می‌توانید به محض مشاهده مشکلی در بدنتان، قبل از اینکه وضعیت جسمی تان بحرانی شود، آن را درمان کنید.

حفظ سلامت جسمانی، رعایت الگوی تغذیه‌ای درست و مصرف مواد غذایی مناسب در سنین جوانی می‌تواند مانع بروز انواع سرطان و بیماری‌های گوناگون در دوران پیری شود. طبق توصیه پزشکان همه‌ افراد بالای ۵۰ سال باید به منظور داشتن جسم سالم چکاپ و آزمایش‌های گوناگونی را انجام دهند چرا که برخی از این چکاپ‌ها آنقدر مهم و سرنوشت ساز هستند که می‌توانند افراد میانسال را از بروز انواع بیماری‌های خطرناک و آسیب زا در امان نگه دارند یا حتی با اطمینان سرطان‌های خطرناک را در مراحل اولیه زندگی آن‌ها شناسایی کرده و به درمان به موقع این بیماری‌ها در افراد مسن کمک کنند.

از مهم‌ترین آزمایش‌های دوران میانسالی که برای تمامی افراد ضروری و مهم است می‌توان به چکاپ فشار خون، آزمایش سرطان روده بزرگ، کنترل وزن، مراقبت از چشم ها، مراقبت از استخوان ها، معاینه لگنی و پاپ اسمیر اشاره کرد چرا که این آزمایش‌ها آینده زندگی افراد پیر را به خوبی به آن‌ها نشان می‌دهد. متاسفانه بسیاری از مردان بالای ۵۰ انجام تست و آزمایشات خود را جدی نمی‌گیرند و به خوبی و درستی مراحل آن‌ها را طی نمی‌کنند حتی حدود ۲۸ درصد از مردان آمریکایی برای اطمینان به سلامتی خود تا به حال به پزشک مراجعه نکرده اند. به همین منظور باشگاه خبرنگاران جوان در گزارش زیر به بیان انجام تست‌هایی پرداخته است که افراد بالای ۵۰ سال باید حتما آن را در اولویت زندگی خود قرار دهند.

فشار خون

کنترل وزن

آزمایش سرطان روده بزرگ را جدی بگیرید!

مراقبت از چشم ها

تست شنوایی

مراقبت از استخوان‌ها

آزمایش کلسترول خون در دوران پیری

 

اقدامات اولیه هنگام سکته مغزی

سکته مغزی هنگامی رخ می‌دهد که خونرسانی به بخشی از مغز شما قطع یا کاهش یابد و بافت مغز را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می‌کند. در این رخداد، در عرض چند دقیقه، سلول‌های مغزی شروع به مردن می‌کنند.

سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است که به درمان سریع نیاز دارد و اقدامات اولیه می‌تواند آسیب مغزی و عوارض احتمالی را به حداقل برساند. خبر خوب این است که سکته‌های مغزی قابل درمان و جلوگیری هستند.

پیشگیری از سکته مغزی

آگاهی از عوامل ایجاد سکته مغزی، پیروی از توصیه‌های پزشک و داشتن شیوه زندگی سالم بهترین اقداماتی است که می‌توانید برای جلوگیری از این عارضه انجام دهید. اگر سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) داشته باشید، دسته‌ای از اقدامات می‌تواند به جلوگیری از بروز سکته مغزی دیگر کمک کند.

بسیاری از راهکار‌های پیشگیری از سکته مغزی همان راهکار‌های جلوگیری از بیماری‌های قلبی هستند. به طور کلی، توصیه‌ها برای رعایت شیوه زندگی سالم شامل مواردی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کنترل فشار خون بالا یکی از مهمترین کار‌هایی است که فرد می‌تواند برای کاهش خطر سکته مغزی انجام دهد. اگر فرد دچار سکته مغزی شده است، کاهش فشار خون می‌تواند به جلوگیری از TIA یا سکته بعدی منجر شود.

ورزش، مدیریت استرس، حفظ وزن متعادل و محدود کردن مقدار سدیمی که می‌خورید و می‌نوشیدید، همگی می‌توانند به کنترل فشار خون بالا کمک کنند. علاوه بر توصیه به تغییر در شیوه زندگی، پزشک ممکن است دارو‌هایی را برای درمان فشار خون بالا تجویز کند.

مصرف مواد غذایی حاوی کلسترول و چربی کمتر، به ویژه چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس، باعث کاهش تشکیل پلاک در شریان‌ها و کنترل فشار خون بالا شود. اگر فرد نمی‌تواند کلسترول خود را از طریق تغییر رژیم غذایی به تنهایی کنترل کند، پزشک ممکن است داروی کاهش کلسترول را تجویز کند.

استعمال دخانیات خطر ابتلا به سکته مغزی را برای افراد سیگاری و غیرسیگاری که در معرض دود آن قرار دارند، افزایش می‌دهد. ترک مصرف دخانیات خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

شما می‌توانید دیابت را با رژیم غذایی مناسب، ورزش، کنترل وزن و دارو‌ها مدیریت کنید و به این ترتیب احتمال ابتلا به سکته مغزی را هم کاهش دهید.

کنترل وزن یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از بروز سکته مغزی است. داشتن اضافه وزن به سایر عوامل موثر در سکته مغزی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی و دیابت کمک می‌کند. از دست دادن ۱۰ پوند از وزن ممکن است فشار خون شما را کاهش داده و سطح کلسترول شما را بهبود ببخشد.

استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات راهکار ساده دیگر است. رژیم غذایی حاوی پنج وعده یا بیشتر از میوه یا سبزیجات به طور روزانه می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد. پیروی از رژیم مدیترانه‌ای، که بر روغن زیتون، میوه، آجیل، سبزیجات و غلات کامل تأکید دارد، ت مفید خواهد بود.

ورزش هوازی از بسیاری جهات خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. ورزش می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد، سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش داده و سلامت کلی رگ‌های خونی و قلب شما را بهبود ببخشد. همچنین به شما در کاهش وزن، کنترل دیابت و کاهش استرس کمک می‌کند. به تدریج سع کنید تا ۳۰ دقیقه فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، آهسته دویدن، شنا یا دوچرخه سواری را در برنامه بیشتر روز‌های هفته قرار دهید.

درمان آپنه انسدادی خواب (OSA) هم که نوعی اختلال خواب است که در آن میزان اکسیژن به طور متناوب در طول شب کاهش می‌یابد، عامل موثر دیگر در پیشگیری از بروز سکته مغزی است.

اجتناب از مواد مخدر هم در کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی نقش دارد. بسیاری از انواع دارو‌های مخدر مانند کوکائین و متامفتامین، از عوامل خطرساز برای TIA یا سکته مغزی هستند. کوکائین باعث کاهش جریان خون می‌شود و می‌تواند شریان‌ها را باریک کند.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
پربازدیدترین

وزیر آموزش و پرورش: در صورت ادامه تعطیلات، دانش آموزان مجازی آموزش می بینند

مردم در اولین مجلس گام دوم انقلاب به ائتلاف اصولگرایان اعتماد کردند/ این پیروزی شیرین و بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه منتخبین مردم تبریک می گوییم

وقتی دن کورلئونه باید برود جلو، بوق بزند! / دچار ویروس کرختی شده‌ایم

از اظهار ندامت خبرنگار به خاطر رای دادن به روحانی تا حمله شدید بنزینی به حسن نژاد

جیب خالی و پز عالی / چرا دیوار کوتاه CIS برای ما بلند است

لطفا به قانون و شعور مردم مازندران توهین نکنید! / مردم فریب این پروپاگاندا را نمیخورند / شک نکنید همین طرح باعث شکست شما خواهد شد

مدارک جنجالی و دردسر ساز مسئولین کشوری / از خاتمی و هاشمی تا رحیم مشایی و روحانی + عکس و جزئیات

دو نامزد قطعی اصلاح طلبان در استان کیستند / از رایزنی شیخ در شرق تا ترس از تکرار نفاق در نوشهر

قم با ۴۰ دقیقه در صدر است ، مازندرانی ها ۲۲ دقیقه در روز مطالعه می کنند / مردم اهل مطالعه اند ما بلد نیستیم نسخه بپیچیم / با اعلام این اعداد به مردم ظلم می کنیم / عرق شرم بر پیشانی مردم یا مسئولان؟

رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شده است؟

آرشیو