امروز : سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت : ۱:۱۳ AM
یادداشت عبارت
نقدی بر عملکرد ضعیف روابط عمومی اقتصاد و دارائی استان مازندران؛

خواب زمستانی در تابستان داغ اقتصادی

اقتصاد و دارایی مازندران+عبارت
    -     کد خبر: 52608
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۱۴|۱۱:۲۵
در جامعه امروزی روابط عمومی مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات نیاز ضروری هر سازمانی می باشد. زیرا با توسعه دولت الکترونیک، نیاز به اطلاع رسانی سریع دقیق و کم هزینه ضروری می باشد. به لحاظ تئوریک رابطه دولت الکترونیک و روابط عمومی الکترونیک رابطه تکوینی است نه تاسیسی. به این معنی که دولت الکترونیک برای توسعه و استقرار خود نیازمند روابط عمومی الکترونیک است.

عبارت-گروه اقتصاد: با اینکه بیش از 70 سال از تأسیس نخستین روابط عمومی در ایران توسط دکتر نطقی، پدر روابط عمومی ایران، می گذرد، هنوز چالش های زیادی در پیش روی روابط عمومی در کشورمان وجود دارد.

وقتی به نوشته و سخنرانی هایی كه وضعیت روابط عمومی سازمان های مختلف را توصیف می كند نگاهی بیاندازیم، فاصله محسوس فعالیت روابط عمومی ها در ایران با آن چیزی كه در متون نظری یا عملكرد جهانی از وظایف و شان این حوزه وجود دارد با تفاوت فاحش قابل مشاهده است.

در حال حاضر روابط عمومی ها در اكثر سازمان های ایران و استان مازندران بیشتر نقش واحد تشریفاتی را بازی می كند و برگزاری جشن ها، مراسم بازنشستگی و تقدیر، مراسم استقبال رسمی و برنامه های از این دست فعال هستند در حالیكه رسالت سازمانی این حوزه در حد مشورت در تصمیم سازی و تسهیل گری راهبردهای توسعه است.

در جامعه امروزی روابط عمومی مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات نیاز ضروری هر سازمانی می باشد. زیرا با توسعه دولت الکترونیک، نیاز به اطلاع رسانی سریع دقیق و کم هزینه ضروری می باشد. به لحاظ تئوریک رابطه دولت الکترونیک و روابط عمومی الکترونیک رابطه تکوینی است نه تاسیسی. به این معنی که دولت الکترونیک برای توسعه و استقرار خود نیازمند روابط عمومی الکترونیک است.

با این اوصاف اما نهاد مهمی مانند اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان مازندران همچنان از بروزرسانی صحیح سایت خبری خود و برگزاری منظم نشست های خبری و رسانه ای نیز عاجز مانده. به طوری که در خرداد ماه سال جاری تنها 5 خبر در رابطه با این اداره کل بارگزاری شده که 3 خبر آن مربوط به روز حضور وزیر در مازندران است!

به عبارتی در روز 3و17 خرداد خبرهایی با عنوان « تجدید میثاق كاركنان اداره كل امور اقتصادی و دارایی مازندران با شهدا» و «رشد 12.5 درصدی وصول درآمدهای عمومی استان مازندران درسالجاری» منتشر شد که تنها اخبار این سازمان به غیر از 3 خبر مربوط به سفر وزیر اقتصاد و امور دارایی به همراه مجموعهای از مدیران ارشد این وزارتخانه به بابلسر می باشد.

این در حالی است که از وظایف محوله به این سازمان می توان به بررسی ومطالعه اوضاع و ویژگیهای اقتصادی و فعالیتهای تولیدی وبخشهای مختلف اقتصادی درسطح استان، بررسی ومطالعه انواع درآمدهاوهزینه های عمومی وسیستم مالیاتی وبررسی اثرات سرمایه گذاری درسطح استان، بررسی جنبه های اقتصادی مالیاتها وارائه پیشنهاددرموردافزایش ویاکاهش انواع مالیاتها درسطح استان، دبیری ستاد توزیع سهام عدالت استان اشاره کرد.

در روزهایی که همه مردم از کم سواد تا تحصیلکرده به دنبال سر درآوردن از راز و رمز سهام عدالت و صندوق های سرمایه گذاری بودند، نه تنها نشستی در این خصوص با رسانه ها انجام نشد بلکه سایت این سازمان نیز به بازنشر چند اینفوگرافی نه چندان کاربردی از سایت های دیگر بسنده کرد.

وقتی در گزینه های موجود در سایت گزینه سیمای اقتصادی استان را انتخاب کنید به صفحه ای خالی هدایت می شوید و این مسئله شاید بزرگترین بی احترامی به آن اداره باشد که از سوی خودش صورت گرفته است.

همانند سراسر کشور، مازندران نیز در یک بزنگاه اقتصادی قرار دارد و آمارها و اطلاعات شفاف اقتصادی می تواند نقشه راه سرمایه گذاران و تاجران این استان باشد. با این اوصاف در چنین شرایطی و در حالی که کرونا به ما یادآوری کرد تا از ظرفیت های فضای مجازی بیشتر استفاده کنیم، به نظر صحیح نمی رسد که با گشت زدن در وبسایت رسمی مهمترین سازمان اقتصادی یک استان چیزی از وضعیت اقتصادی آن دستگیرتان نشود.

حتی در قسمت محورهای اولویت دار پژوهشی این اداره کل نیز با تعجب آخرین چیزی که بارگزاری شده مربوط به 7 سال قبل یعنی سال 92 است! آیا از آن زمان تا کنون با توجه به دگرگونی اقتصاد جهانی محورهای پژوهشی اداره کل امور اقتصادی مازندران تغییر نکرده است؟ یا اصولا کلمه محورهای پژوهشی کلا فرمالیته است و برای زیبایی بصری از آن استفاده می شود؟

جای تعجب ندارد اگر بگوییم در این هیاهوی سهام عدالت نیز وقتی به قسمت سوالات متداول سهام عدالت بروید آخرین بروزرسانی اش مربوط به پیش از اولین واریز سود به دارندگان این سهام در سال 98 است! به نظر اگر تمام این فیلدها از سایت برداشته شود آن وقت شاید کمی آبرومندانه تر باشد تا اینکه با هزار امید و آرزو صفحه را باز کنیم و یک هیچ بزرگ نصیبمان شود.

مگر به روز رسانی یک سایت به چه مقدار نیرو و زمان نیاز دارد که سیستم روابط عمومی در سطح اداره کل یک استان به این راحتی از آن چشم پوشی کرده است. این که دیگر نشست خبری نیست که به علت دردسرهایش تا می شود کمتر برگزار می کنید. عنایت داشته باشید که مردم به یک سری آمار و اطلاعات اولیه نیاز مبرم دارند. دنیا تغییر کرده و شما نیز اگر می خواهید جا نمانید محکوم به تغییر هستید.

وقتی مازندران در سال گذشته در زمینه های اقتصادی وضعیت مطلوبی داشته و کشتی تجارتش آسیب کمتری از طوفان اقتصاد ایران دیده پس چرا نباید در این باره اطلاع رسانی مناسب صورت بگیرد؟ وقتی مازندران از لحاظ جذب سرمایه خارجی در کشور در زمره استان های برتر قرار می گیرد باید مردم از آن آگاه شوند تا روح امید به بازار استان دمیده شود. هرقدر هم که با خبرگزاری ها مصاحبه شود باز جای خالی نشست خبری منظم در این سازمان همچنان بیش از همیشه حس می شود و این وظیفه هیچ بخشی نیست جز روابط عمومی.

این بخش علاوه بر وظایف درون سازمانی باید بیشتر به وظایف برون سازمانی اش نیز توجه نماید. شاید زمان آن فرا رسیده كه این نهاد به جایگاه تكالیف تخصصی خود برسد و در عرصه اعتمادسازی سازمانی و تقویت مشاركت جمعی در راستای اهداف خاص ایفای نقش كند.

تعجب ما از ضعف روابط عمومی در این سازمان وقتی بیشتر می شود که استاندار مازندران بارها در جلسه شورای اداری استان بر اهمیت این حوزه و ضرورت تحرک و پویایی آن تاکید کرده و حتی از مدیران خواست علیرغم محدودیت های قانونی از مشاوران رسانه ای بهره ببرند اما در روابط عمومی اقتصاد و دارایی آب از آب تکان نخورده و در بر همان پاشنه قبل می چرخد، یا بهتر است بگوییم مدتهاست اساسا دری بر پاشنه نچرخیده.

موسی قاسم پیشه شخصیتی آگاه و متخصص است که اتفاقا رابطه خوبی با اهالی رسانه دارد و به تماس های آنان پاسخ داده و سعی می کند با اقناع خبرنگاران حداقل اندکی وضعیت را برای افکار عمومی روشن کند. ثبات مدیریتی وی علیرغم تغییر چندباره وزیر اقتصاد و استاندار مازندران خود موید موفقیت او در جایگاه فعلی است اما دریغ از حتی یک گزارش مفید و خواندنی در ۶ سال گذشته از روابط عمومی که به ما نشان دهد چرا قاسم پیشه در استانی به شدت سیاسی موفق به حفظ جایگاه خود شده است. اگرچه ثبات مدیریتی آقای قاسم پیشه بر اهالی حرفه ای اقتصاد در مازندران قابل فهم است اما ثبات مدیریتی در روابط عمومی این اداره کل اصلا برای اهالی حرفه ای رسانه قابل فهم نیست!

اما روند كلی در روابط عمومی های كشور این بوده است كه كمتر متخصص دانش آموخته این رشته در صدر این واحد در سازمان ها قرار می گیرد و این موضوع موجب شده است حتی افراد فعال در این زمینه نیز درك درستی از ماهیت روابط عمومی و شیوه های صحیح و علمی انجام وظیفه در آن ها را نداشته باشند.

مهمترین راهكاری كه می تواند این مشكل را در روابط عمومی كشور حل كند شاید این است كه در گزینش مسئولان روابط عمومی ها شرط تحصیلات عالی در این رشته گنجانده شود چرا كه این مهم موجب می شود روابط عمومی بالاخره ماهیت اصلی خود را به دست آورد.

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
پربازدیدترین