امروز : سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت : ۵:۱۳ PM
اختصاصی عبارت
خاطره بازی با یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۴۷؛

ببر مازندران از تُشَک زرد تا پرده نقره ای

ببر مازندران+عبارت
    -     کد خبر: 52650
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۱۵|۱۱:۱۸
ببر مازندران با ترکیب قصه پوریای ولی و مایه‌هایی از ملودرام روز قرار بود آغازی بر سلسله فیلم‌های ورزشی باشد، اما به علت برخی مسائل اوضاع آنگونه که انتظار می رفت پیش نرفت.

عبارت-گروه فرهنگ:  ما در تاریخ حدود یک قرنی سینما در این سرزمین هنوز به تعداد انگشتان دو دست فیلم ورزشی قابل تأمل- و قابل تحمل! - نداریم. فقر مطلق، چه در زمینه داستان و چه پرورش عوامل فنی و هنری متخصص در این نوع روایت داریم و بنابراین بیراه نیست اگر بازیگرمان در نقش یک قهرمان حرفه‌ای با کیلو‌ها اضافه‌وزن و بی‌کمترین مهارتی در تکنیک‌های پایه‌ای ورزشی که نقش قهرمانش را دارد، جلوی دوربین ظاهر شود.

رابطه ورزش و سینما از دیرباز رابطه‌ای تنگاتنگ بوده، چه از حیث توجه عمومی مخاطبان به سلبریتی‌های این دو عرصه، چه در زمینه کوچ نامداران این دو عرصه به سرزمین‌های همدیگر و البته چه در زمینه وابستگی موضوعی سینما به ورزش- تا حدی که شماری از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما فیلم‌های ورزشی یا درباره ورزشکاران هستند. این رابطه، اما در سینمای ایران به شکل مناسبی برقرار نشده است. در این مرزوبوم رابطه ورزش و سینما اتوبان یک‌طرفه‌ای است که در آن فقط و فقط راه برای کوچ سلبریتی‌های دنیای ورزش به سرزمین سینما باز است و دیگر راه‌ها مسدود.

در هالیوود فیلم‌های ورزشی سهم قابل ملاحظه‌ای از تولیدات سالانه را دارند، فیلم‌های درجه‌یک و تاریخ‌سازی، چون گاو خشمگین، علی، مرد سیندرلایی، بیلیاردباز، راکی و بی‌شمار فیلم معتبر دیگر، سینمای ما، اما از این نظر فقیرتر از حد تصور است. گاهی چندین سال می‌گذرد و در آمار فیلم‌های تولید‌شده حتی یک نمونه درست و درمان آماده اکران نمی‌شود. اگر هم تولیداتی باشد، توجهش به یک ورزش خاص - فوتبال - است.

به همین بهانه نگاهی داریم به یک فیلم ورزشی با سوژه ای مازندرانی که از اولین تولیدات سینمای ورزشی ایران بود و همچنان یکی از موفق ترین های آن به شمار می رود. موضوع فیلم «ببر مازندران» ساخته ساموئل خاچیکیان در سال 1347 است.

خاچیکیان که سال‌ها در تلاش بود فیلمی با حضور جهان‌پهلوان تختی بسازد و نتوانسته بود این اسطوره ایرانی را راضی به چنین پیشنهادی کند، «ببر مازندران» را با حضور امامعلی حبیبی قهرمان اسبق جهان و المپیک روی پرده برد. حبیب‌الله بلور، مربی اسبق تیم ملی کشتی و حسین ملاقاسمی از قهرمانان کشتی فرنگی ایران و دارنده چند مدال جهان از دیگر بازیگران این فیلم بودند.

ماجرای فیلم از این قرار است؛ حبیب هیزم شکن و کشتی‌گیر جوانی است که بشیرخان و افرادش با او درگیری دارند. حبیب در مراسم کشتی محلی با بلور و حسین غول می‌رود و به مقام قهرمانی می‌رسد و برای انجام مسابقه‌ای به مشهد سفر می‌کند. قبل از شروع مسابقه به زیارتگاه می‌رود و به پیرزنی برمی‌خورد که آرزو دارد پسرش کیوان در مسابقه کشتی پیروز شود تا در نزد خانوادهٔ نامزدش احساس سرافکندگی نکند. روز مسابقه حبیب شکست می‌خورد و از دلیل شکستش فقط مادر کیوان اطلاع دارد که او را می‌ستاید. دوستان حبیب به تصور این که او در ازای پول مسابقه را باخته‌است او را از خود می‌رانند. حبیب به زادگاهش بازمی‌گردد و در آن جا متهم می‌شود که از لاله دختر نابینایی هتک حرمت کرده‌است. اهالی روستا و نامزدش ستاره او را سرزنش و سنگسار می‌کنند. پیرزن که به بی گناهی حبیب ایمان دارد با فرزندش و بلور به زادگاه حبیب می‌روند و از حبیب دفاع می‌کنند. لاله با شنیدن صدای بشیرخان او را به عنوان متجاوز معرفی می‌کند. بشیر و افرادش دستگیر می‌شوند و در مسابقه‌ای دیگر بین حبیب و کیوان، حبیب پیروز می‌شود.

ببر مازندران با ترکیب قصه پوریای ولی و مایه‌هایی از ملودرام روز قرار بود آغازی بر سلسله فیلم‌های ورزشی باشد، اما به علت برخی مسائل اوضاع آنگونه که انتظار می رفت پیش نرفت. امامعلی حبیبی هم با وجود بازی در فیلم‌های «جهنم سفید» خاچیکیان، «آدم و حوا» امیر شروان، «رام‌کردن مرد وحشی» و «مرد جنگلی» کمال دانش‌جم برخلاف ستاره شدن در دنیای ورزش هنرپیشه موفقی از آب در نیامد.

این فیلم را استودیو میثاقیه تهیه کرد و برای تهیه فیلم سینماسکوپ تهیه‌کننده آن مهدی میثاقیه از ساموئل خاچیکیان برای کارگردانی دعوت نمود. سناریوی آن را منوچهر کی مرام نوشت و فیلمبردار آن نصرت‌الله کنی بود.

این فیلم برای نخستین بار در ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۴۷ در سینماهای یونیورسال، پاسیفیک، رویال، ایران، تهران، الوند، لیدو، نپتون، ژاله، پاسارگاد، مونت کارلو و آستارا نمایش داده شد. همچنین «ببر مازندران» در اولین جشنواره تاشکند که بین ۴۶ کشور آسیایی و آفریقایی شرکت کرده بود، مقام نخست را بدست آورد.

گفتنی است رقم فروش فیلم ببر مازندران در نشریات پیش از انقلاب ثبت نشده، ولی جمال امید در کتاب «تاریخ سینمای ایران» از این فیلم به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۴۷ یاد کرده است.

امیدواریم نسل آینده با بهره بردن از تجارب دیگر کشورها در زمینه ساخت فیلم، در کنار استفاده از تخیل و یا بیان معضلات اجتماعی به معرفی قهرمانان ملی نیز بپردازند تا نوجوانان این سرزمین بیش از پیش با ورزش و قهرمانان آن آشنا شوند. فیلم «تختی» آخرین اثر ورزشی سینمای ایران است که با استقبال خوب مخاطبان از آن، بار دیگر ظرفیت سینمای ورزشی را نشان داد.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
پربازدیدترین

وزیر آموزش و پرورش: در صورت ادامه تعطیلات، دانش آموزان مجازی آموزش می بینند

مردم در اولین مجلس گام دوم انقلاب به ائتلاف اصولگرایان اعتماد کردند/ این پیروزی شیرین و بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه منتخبین مردم تبریک می گوییم

وقتی دن کورلئونه باید برود جلو، بوق بزند! / دچار ویروس کرختی شده‌ایم

از اظهار ندامت خبرنگار به خاطر رای دادن به روحانی تا حمله شدید بنزینی به حسن نژاد

جیب خالی و پز عالی / چرا دیوار کوتاه CIS برای ما بلند است

لطفا به قانون و شعور مردم مازندران توهین نکنید! / مردم فریب این پروپاگاندا را نمیخورند / شک نکنید همین طرح باعث شکست شما خواهد شد

مدارک جنجالی و دردسر ساز مسئولین کشوری / از خاتمی و هاشمی تا رحیم مشایی و روحانی + عکس و جزئیات

دو نامزد قطعی اصلاح طلبان در استان کیستند / از رایزنی شیخ در شرق تا ترس از تکرار نفاق در نوشهر

قم با ۴۰ دقیقه در صدر است ، مازندرانی ها ۲۲ دقیقه در روز مطالعه می کنند / مردم اهل مطالعه اند ما بلد نیستیم نسخه بپیچیم / با اعلام این اعداد به مردم ظلم می کنیم / عرق شرم بر پیشانی مردم یا مسئولان؟

رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شده است؟

آرشیو