امروز : پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت : ۱:۳۲ PM
یادداشت عبارت
علیرضا سعدی پور مدیرکل آموزش و پرورش مازندران؛

فرصتی به نام آموزش مجازی

علیرضا سعدی پور+عبارت
    -     کد خبر: 53917
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۴/۲۹|۱۴:۴۱
تغییر دیگر در آموزش مجازی، تحول نقش معلم به عنوان صحنه پرداز یادگیری است. معلم در سیستم پیش از کرونا بیشتر به شیوه آموزش مستقیم عمل می کرد و داده های مختلف علمی و آموزشی را به دانش آموزان یاد می داد، اما در شرایط پسا کرونا معلم به دانش آموز یاد می دهد که چگونه یاد بگیرد. معلم در این فضا تسهیل کننده امر یادگیری است.

یادداشت - علیرضا سعدی پور مدیرکل آموزش و پرورش مازندران: اتفاق منحصر بفرد کرونا فارغ از تمام تاثیراتی که در بخش های مختلف جوامع  بشری  گذارد،  سازوکارهای  آموزشی  را  دچار  تحول  شگرفی  ساخت. مدل تعلیم و تربیتی که بیش از 100 سال تقریبا به طور سنتی و با حضور فیزیکی دوگانه ی "معلم_دانش آموز" تعریف می شد ناگاه در عرض چندماه   فرو ریخته و الگوی جدیدی بر این سیستم عریض و طویل سایه افکند.در  سیستم  تعلیم  و  تربیت  پسا  کرونایی  نه  فقط  دانش  آموز  و  معلم،  بلکه دیگر شرکای آموزش و پرورش نیز نقش تعیین کننده ای داشته و به طور مستقیم در فرایندهای آموزشی دخیلند. هیچگاه در طول تاریخ تعلیم و تربیت "خانواده" تا  این  حد  در  کنار  دانش  آموز  به  عنوان  جزئی  ثابت  از  مکانیزم  یاددهی و یادگیری نقش نداشته است. آموزش مجازی خانواده را وارد گود آموزش  کرد؛  چه  آنکه  در  شرایط  جدید  تنها  ذی‌‌نفعانی  که  به  دانش  آموزان دسترسی فیزیکی دارند خانواده ها هستند.

تغییر  دیگر  در  آموزش  مجازی،  تحول  نقش  معلم  به  عنوان  صحنه  پرداز یادگیری است. معلم در سیستم پیش از کرونا بیشتر به شیوه آموزش مستقیم عمل می کرد و داده های مختلف علمی و آموزشی را به دانش آموزان یاد می داد، اما در شرایط پسا کرونا معلم به دانش آموز یاد می دهد که چگونه یاد بگیرد. معلم در این فضا تسهیل کننده امر یادگیری است.

تنوع  رسانه  های  یادگیری  از  دیگر  تحولات  عمیق  و  گسترده  در  آموزش پساکرونایی است. دانش آموز این فرصت را دارد که از منابع مختلف جهت یادگیری دانش استفاده کرده و حتی شرایط زمانی و مکانی را نیز می تواند به نفع احوالات شخصی خود تغییر دهد. محدودیت زمان و مکان در آموزش مجازی از بین رفته و دانش آموز مختار است براساس اقتضائات خود در زمان دلخواه، مکان دلخواه و رسانه دلخواه استفاده کند.

جزء دیگر دوگانه تعلیم و تربیت معلم است که در این شرایط دچار تغییر نقش عمده ای می شود. به همین سبب نیاز جدی به بازتعریف نقش معلمان در جامعه پسا کرونایی داریم و باید مدلسازی جدیدی برای جنبه های مختلف نقش معلم در سال تحصیلی آینده صورت بندی کنیم.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
پربازدیدترین