امروز : شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت : ۱۱:۰۶ AM
گفتگوی عبارت
گفتگوی اختصاصی عبارت با توکلی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری مازندران؛

احمد توکلی: اجرای ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در ۱۰ سال اخیر / مازندران، استانی با روستاهای برخوردار / تشکیل کارگروه مبارزه با زمین خواری و تغییر کاربری غیرمجاز در استان / باران و تحریم متهمان اصلی وضعیت آسفالت های مازندران

احمد توکلی+عبارت
    -     کد خبر: 54708
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۶/۱۹|۱۰:۴۴
سرویس : سیاست >> دولت
مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران به اهمیت سدسازی در استان مازندران اشاره کرد و گفت: مازندران در وهله اول یک استان کشاورزی و در مرحله بعد گردشگری است. هردوی این فعالیت‌ها نیز جزو فعالیت‌های آب‌بر محسوب می شوند و به همین دلیل نیاز مازندران به آب یک نیاز همیشگی و پر اهمیت است.

گفتگوی عبارت: احمد توکلی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری مازندران در گفتگو با عبارت با تسلیت ایام عزاداری سالار شهیدان و ماه محرم به تشریح عملکرد اداره‌کل تحت مدیریتش پرداخت و گفت: دفتر فنی استانداری همواره شرح وظایف گسترده‌ای داشته و نظارت و هماهنگی پروژه های در دست احداث استان را زیر نظر دارد. خدا را شکر در این ایام نیز علیرغم تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا بر علیه کشور و کاهش شدید فروش نفت، توانستیم کارهای مد نظرمان را با توجه به کمبود بودجه و اعتبارات به پیش ببریم و از خوابیدن طرح های عمرانی استان جلوگیری کنیم.همین مسئله سبب شده تا عملکرد استان مازندران نسبت به دیگر استان‌های کشور عملکرد منفعلانه‌ای نباشد.

وی افزود: ما در همه زمینه‌ها سعی کردیم که بهترین عملکرد را از خود به‌جا بگذاریم و همانطور که در پروژه‌های افتتاحی هفته دولت و دهه فجر سال گذشته مشاهده کردید، طیف گسترده‌ای از انواع طرح‌ها را برای عمران و آبادانی استان درنظر گرفتیم. استان ما حدود 24 هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از 3 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و توزیع مناسب خدمات و پروژه‌ها در سطح استان نشان‌دهنده پویایی مازندران در این زمینه است.

 

مازندران، استانی با روستاهای برخوردار

مدیرکل دفتر فنی استانداری همچنین جمعیت و مساحت استان را دلیل مطالبات بالای مردم دانست و تصریح کرد: ما در مازندران هیچ روستایی را بدون راه دسترسی نداریم، درحالی که یعضی از روستاهای ما در نقاط کوهستانی و مناطق صعب‌العبور واقع شده‌اند اما با این حال تمام روستاهای مازندران دارای راه دسترسی هستند. همچنین ما روستای بدون برق هم نداریم و اغلب روستاها از آب آشامیدنی سالم برخوردارند.

وی افزود: ارتباطات دیجیتالی مانند موبایل، تلویزیون و تلفن نیز در اکثر روستاهای مازندران در دسترس است. همچنین چیزی تا بهره‌مندی صددرصدی روستاهای استان از نعمت گاز نیز باقی نمانده است. همه این امکانات با توجه به نرخ بالای مصالح، هزینه‌های زیادی را طلب می‌کند و به همین سبب در 10 سال اخیر با یک حساب سرانگشتی حدود 20 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در استان مازندران به اجرا در آمده است.

توکلی همچنین از پروژه‌های آتی استان مازندران در زمینه عمرانی گفت و تصریح کرد: آقای حسین‌زادگان به عنوان استاندار بومی مازندران به توسعه متوازن در این استان بسیار پایبند است؛ به طوری که این نگاه باعث توزیع پروژه‌های عمرانی استان در غرب، مرکز و شرق استان شده است. علاوه بر آن این طرح‌ها تنها مختص به مناطق شهری مازندران نیست بلکه دورافتاده‌ترین روستاها در شرق و غرب مازندران را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در سفر دکتر نوبخت به استان که همین چندی پیش انجام شد، اعتبارات مناسبی برای اتمام پروژه های در دست احداث مصوب شد که می‌تواند کمک بزرگی به انجام این طرح‌ها در مدت باقی‌مانده از دولت دوازدهم باشد. غالب این پروژه‌ها در حوزه راه است و مابقی طرح‌ها نیز در حوزه‌های بهداشت و درمان، سد و آبرسانی، ورزشی و گردشگری و... تعریف شده‌اند.

 

نقش سدها در کشاورزی و گردشگری استان

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران به اهمیت سدسازی در استان مازندران اشاره کرد و گفت: مازندران در وهله اول یک استان کشاورزی و در مرحله بعد گردشگری است. هردوی این فعالیت‌ها نیز جزو فعالیت‌های آب‌بر محسوب می شوند و به همین دلیل نیاز مازندران به آب یک نیاز همیشگی و پر اهمیت است. از طرفی نیز رودخانه‌های استان اغلب مسیل‌های فصلی هستند و رودخانه دائمی پرآبی به آن صورت در مازندران وجود ندارد.

او افزود: به همین علت سدها در مازندران نقش تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کنند. هرچند که شاید احداث سدها با انتقادات محیط زیستی مواجه و به عقیده برخی با این کار به محیط زیست آسیب وارد شود اما این یک انتخاب بین بد و بدتر است. ما می‌توانیم انتخاب کنیم که سد بسازیم و از آب آن برای کشاورزی و آشامیدن استفاده کنیم و یا اینکه با بی‌آبی شدید مواجه شویم. از سوی دیگر بخش زیادی از سیلابهایی که در فصول مختلف سال مازندران را تهدید می‌کنند توسط همین سدها خنثی می‌شوند و از آسیب به روستاها و آبادی‌های پایین دست مسیل‌ها و رودخانه‌ها جلوگیری به عمل می‌آید. مشخصا احداث سد در چنین شرایطی علیرغم پرهزینه بودن اقدامی منطقی است.

توکلی همچنین از تخصیص اعتبار به دو سد «گله‌ورد» و «ظالم‌رود» خبر داد و گفت: درحال حاضر بحث تکمیل بدنه سد و شبکه زهکشی آن در دست اقدام است. شبکه زهکشی و کانال‌های آبرسانی سدها یکی از مهمترین اجزای این سازه محسوب می‌شود که در نبود آن وجود سد به تنهایی کارایی چندانی نخواهد داشت. به عنوان مثال برای شبکه آبرسانی «سد البرز» در راستای تامین آب شرب شهرهای گروه الف مازندران تا کنون 100 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده و در آینده نیز این رقم بیشتر خواهد شد تا با ایجاد یک شبکه آبرسانی مناسب و تصفیه‌خانه‌ها مشکل آب شرب شهرهای مجاور این سد برای همیشه برطرف شود.

وی همچنین «سد هراز» را از دیگر سدهای خوب استان مازندران عنوان کرد و از آب‌گیری این سد ظرف 4 یا 5 سال آتی خبر داد.

 

وضعیت جاده های بین شهری در مازندران

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری مازندران با اشاره به قرار داشتن کشور در دوران سازندگی و توسعه، پروژه‌های جاده‌سازی و راهداری را یکی از زمینه‌های این توسعه دانست و افزود: در دوران گذشته و پیش از جنگ ما در سراسر کشور راه‌های استاندارد و چهاربانده به آن صورت نداشتیم و بعد از جنگ‌ نیز سال‌ها مشغول بازسازی خسارات آن بودیم. اکنون اما در دوران توسعه قرار داریم ولی باید بدانیم که ما در این زمینه عقب ماندگی‌هایی داشتیم که جبران آن زمان‌بر است. درکنار این با بهبود وضع مالی مردم و تولید و واردات خودرو، ماشین‌های بیشتری به جاده‌ها وارد شدند و سرعت به وقوع پیوستن همین مسئله سبب شد تا کمبودها در این بخش بیش از گذشته به چشم بیاید.

وی افزود: برای رسیدن به استانداردهای راهسازی ما راه بسیاری در پیش داریم و این‌که بخواهیم تمام راه‌های اصلی استان با مشخصات فنی آزادراهی و بزرگراهی تعریف شود و سایر مسیرها نیز استانداردهای بین‌المللی را دارا باشند، خواسته بسیار زیادی است اما انصافا استان مازندران در حوزه راه‌سازی وضعیت مطلوبی دارد و کارهای زیادی در این بخش در دست انجام است. از محور هراز و عملیات پیچیده آن گرفته تا محور سوادکوه که رو به اتمام است و یا آزادراه تهران شمال و پروژه‌های کوچک و بزرگ از این دست که در حال اتصال نقاط مختلف استان به یکدیگر هستند.

توکلی ادامه داد: در کنار این‌ها به دلیل حجم بالای تردد و بارش فراوان باران در استان مازندران، عمر مفید روسازی آسفالت‌ جاده‌ها در مازندران تقریبا به اندازه نصف سایر نقاط کشور است و همین مسئله باعث افزایش هزینه نگهداری از راه‌های موجود استان می‌شود.

او همچنین در خصوص کیفیت‌ آسفالت راه‌های استان گفت: مشخصا وزارت راه علاقه دارد که با بهترین کیفیت پروژه‌ها را به سرانجام برساند اما گاهی موانعی مانند افزایش قیمت ناگهانی مصالح و نبود اعتبارات کافی دست این وزارت‌خانه را برای انجام ایده‌آل پروژه‌ها می‌بندد. از سویی نمی‌توان نقطه‌ای را با آسفالت درجه یک بین‌المللی روکش کرد و در نقطه دیگر از یک محصول بی‌کیفیت استفاده نمود. به همین علت براساس سیاست‌های این وزارتخانه تصمیم بر این است که تمام آسفالت‌ها با یک نوع و به یک جنس انجام شود که این مسئله در کنار مزایا بدون شک معایبی هم خواهد داشت که امیدواریم با بهبود اوضاع اعتباری این قضیه نیز برطرف شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری بیان کرد: گاهی اوقات محدود بودن اعتبارات سبب می‌شود تا برای ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع متوازن طرح‌ها، نتوانیم پروژه‌ها را صددرصد تکمیل کنیم و مجبوریم تا سراغ دیگر مطالبات مردم در سایر نقاط استان برویم و همین مسئله شاید به چشم برخی منتقدان بزرگ شود. به عنوان مثال وقتی ما جاده‌ای 4بانده در یک نقطه از استان احداث می‌کنیم منطقه دیگری که نیاز به یک جاده دوبانده دارد از ما آن را مطالبه می‌کند و ما مجبور می‌شویم بخشی از هزینه‌هایی که مربوط به تکمیل پروژه قبلی و مسائلی مانند روشنایی و از این دست است را به پروژه بعدی انتقال دهیم و آن را شروع کنیم تا پاسخ مطالبات به حق مردم آن منطقه را داده باشیم.

 

زمین خواری و تغییر کاربری غیرمجاز تا اطلاع ثانوی تعطیل

توکلی همچنین به تهیه نقشه «کاداستر اراضی ملی» در مازندران اشاره کرد و گفت: قرار بر این است که تمام اراضی ملی در سراسر کشور بعد از نقشه برداری و مشخص شدن حدوحدودها دارای سندی به نام دولت شود تا در آینده از دست‌درازی به این اراضی و منابع ملی که این سال‌ها شاهد آن هستیم جلوگیری شود. اولین نقطه مثبت این طرح نیز جلوگیری از این هرج‌ومرج‌ها و تثبیت درست و اصولی زمین‌ها است. باید از قوه‌قضائیه و منابع طبیعی تشکر کنیم که در این دوران اقدامات بسیار جدی را در این زمینه انجام دادند و هنوز هم در حال انجام آن هستند.

وی همچنین افزود: در این زمینه ما یک کارگروه ویژه جلوگیری از ساخت‌و‌ساز خلاف و تغییرکاربری غیرمجاز را در استانداری مازندران راه‌اندازی کردیم تا جلوی این معضل بزرگ در مازندران را بگیریم. تاکنون هم این کارگروه توانسته جلوی بسیاری از این اقدامات را بگیرد و این مسئله ادامه‌دار خواهد بود. ما از مردم تقاضای همکاری داریم و می‌خواهیم گزارشات‌شان را به ما ارائه کنند. اگر این کارها نبود مطمئن باشید تا امروز مناظر ناخوشایندی را در مازندران شاهد بودیم.

 

سواحل آزاد شد، گردشگری بر مدار توسعه

این مدیرکل استانداری مازندران در ادامه صحبت‌هایش طرح آزادسازی سواحل را یکی دیگر از طرح‌های موفق در استان مازندران عنوان کرد و گفت: تا به امروز چیزی حدود 85 درصد سواحل استان آزاد شده و بخشی از مقدار باقی‌مانده نیز بخش‌هایی مانند مناطق بندری و پادگان‌های نظامی است که قابلیت آزادسازی ندارند. اما این طرح همچنان ادامه دارد تا تمام سواحل استان که همچنان در دست بخش دولتی یا خصوصی مانده آزاد شود.

او ادامه داد: در همین راستا سکوها و یا همان اسکله‌های تفریحی برای بیش از 140 نقطه از سواحل مازندران در درجات کیفی مختلف و با امکانات متفاوت در نظر گرفته شده که با احداث این پروژه شاهد تحول بزرگی در بخش گردشگری مازندران به خصوص گردشگری دریایی این استان شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ایجاد سیستم حمل و نقل دریایی نیز از دیگر طرح‌های ما برای دریای خزر است تا بتوانیم از ظرفیت‌های فوق‌العاده این دریا که از گذشته تا به‌حال مغفول مانده بهره بیشتری ببریم. شک نکنید با عملی شدن این طرح‌ها نیمی از مشکلات بیکاری در بین جوانان مازندرانی برطرف خواهد شد.

توکلی یکی دیگر از اقدامات مهم در استان مازندران را ابلاغ و اجرای «برنامه جامع کاهش تصادفات» در جاده های مازندران عنوان کرد و گفت: هدف این طرح این است که تلفات ناشی از تصادفات را در استان مازندران به حداقل برسانیم و تمام ادارات مرتبط نیز برای این کار همکاری های لازم را انجام دادند. استاندار نیز به دلیل اهمیت این موضوع شخصا وارد کار شده و مسائل مربوط به این حوزه را پیگیری می‌کند.

او ادامه داد: در نقاط شهری اصلاح نقاط دارای تصادف در دستورکار شهرداری ها قرار دارد و در جاده‌های برون‌شهری نیز اداره‌کل راهداری متصدی این موضوع است که تا امروز کارهای خوب و شاخصی در این زمینه انجام شده. اما این کار صرفا فیزیکی نیست و اگر ما بهترین جاده‌ها را داشته باشیم و مردم از رانندگان تا عابرین پیاده مسائل ایمنی را رعایت نکنند تاثیر چندانی در کاهش تلفات و تصادفات در جاده‌ها نخواهد داشت.

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
پربازدیدترین

وزیر آموزش و پرورش: در صورت ادامه تعطیلات، دانش آموزان مجازی آموزش می بینند

مردم در اولین مجلس گام دوم انقلاب به ائتلاف اصولگرایان اعتماد کردند/ این پیروزی شیرین و بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه منتخبین مردم تبریک می گوییم

وقتی دن کورلئونه باید برود جلو، بوق بزند! / دچار ویروس کرختی شده‌ایم

از اظهار ندامت خبرنگار به خاطر رای دادن به روحانی تا حمله شدید بنزینی به حسن نژاد

جیب خالی و پز عالی / چرا دیوار کوتاه CIS برای ما بلند است

لطفا به قانون و شعور مردم مازندران توهین نکنید! / مردم فریب این پروپاگاندا را نمیخورند / شک نکنید همین طرح باعث شکست شما خواهد شد

مدارک جنجالی و دردسر ساز مسئولین کشوری / از خاتمی و هاشمی تا رحیم مشایی و روحانی + عکس و جزئیات

دو نامزد قطعی اصلاح طلبان در استان کیستند / از رایزنی شیخ در شرق تا ترس از تکرار نفاق در نوشهر

قم با ۴۰ دقیقه در صدر است ، مازندرانی ها ۲۲ دقیقه در روز مطالعه می کنند / مردم اهل مطالعه اند ما بلد نیستیم نسخه بپیچیم / با اعلام این اعداد به مردم ظلم می کنیم / عرق شرم بر پیشانی مردم یا مسئولان؟

رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شده است؟

آرشیو