امروز : دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت : ۷:۱۴ AM
اختصاصی عبارت
استاندار مازندران از راه اندازی ۲ شرکت حمل و نقل بین المللی در استان خبر داد؛

حلـقه گمـشده در تولـید و صـادرات مازنـدران

کامیون+عبارت
    -     کد خبر: 54761
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۶/۲۰|۱۱:۲۳
آثار اقتصادی حمل و نقل را می توان در رابطه با همه فعالیت های اقتصادی مثل صنایع کشاورزی، خدمات، توریسم و ... برشمرد. اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته جهان بیندازیم مشاهده خواهیم کرد که انها به موازات سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی، در امر حمل و نقل نیز سرمایه گذاری کرده اند.

عبارت - گروه اقتصاد: در دنیای امروز حمل و نقل و ترانزیت را می توان به عنوان یکی از مهم ترین ارکان و زیرساخت های تجاری برای توسعه صادرات،کسب درآمدهای ارزی،ایجاد ارزش افزوده، ایجاد فرصت های شغلی، رشد و توسعه اقتصادی، افزایش امنیت ملی، تقویت مناسبات بازرگانی، امنیتی و همگرایی اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه به شمار آورد.

به عبارت دیگر هر چند که حمل و نقل به عنوان تنها عامل توسعه به حساب نمی آید، و علل و عوامل بسیار دیگری هم هست که موجب رشد و توسعه اقتصادی می گردد، اما نباید از خاطر دور داشت که یکی از عناصر کلیدی در توسعه اقتصادی، حمل و نقل است.

آثار اقتصادی حمل و نقل را می توان در رابطه با همه فعالیت های اقتصادی مثل صنایع کشاورزی، خدمات، توریسم و ... برشمرد. اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته جهان بیندازیم مشاهده خواهیم کرد که انها به موازات سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی، در امر حمل و نقل نیز سرمایه گذاری کرده اند و این بخش را هم زمان تقویت نموده اند تا بتوانند ارتباطات بین بخش های فعال مختلف که در جامعه فعالیت می کنند را به نحو احسن برقرار نمایند.

اهمیت و نقش حمل و نقل برای توسعه اقتصادی و اجتماعی به حدی است که سازمان ملل متحد نیز به منظور بهبود توسعه اقتصادی-اجتماعی کشورهای عقب مانده و یا در حال توسعه، بهبود همه جانبه حمل و نقل و ارتباطات را مطرح می نماید و با اعلام دهه های حمل و نقل، طرح ها و پروژه هایی را به منظور توسعه و بهبود سیستم حمل و نقل مطرح می کند.

حال استانی مانند مازندران با تولیدات متنوع که در برخی از آنان نیز سرآمد استان های کشور است با مشکلی به نام حمل و نقل بین‌المللی دست و پنجه نرم می کند. مشکلی که سال‌ها است خاطر تجار مازندرانی را می‌آزارد و تا کنون نیز اقدامی برای برطرف نمودن آن انجام نشده بود.

البته ناگفته نماند که طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در بخش تعریض، چهارخطه و در نتیجه بهبود وضعیت جاده‌های استان انجام شده است به‌طوری‌که استان مازندران دارای چهار محور مواصلاتی مهم کندوان، سوادکوه، هراز و کیاسر است که همه این محور پرتردد بوده و این خود نشان‌دهنده اهمیت موضوع است.

از آن گذشته وجود راه آهن و بنادر و فرودگاه های متعدد در کنار محصولات باکیفیت در مازندران مقدمات حضور قدرتمندانه این استان در صادرات غیرنفتی برای کشور را فراهم نموده است به طوری که همین حالا نیز محصولات این استان به دلیل کیفیت بالا و ارزان بودن برای مصرف کننده نهایی، همواره در سبد کالاهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان قرار دارد. اما همچنان آن‌طور که باید و شاید از این امکانات بهره برده نشده است.

به تازگی اما احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران در آخرین جلسه بررسی مشکلات صنعت و حمل و نقل استان با اشاره به اینکه مازندران فاقد شرکت های بین المللی حملی و نقلی است، از دریافت مجوز ایجاد دو شرکت حمل و نقل بین المللی در استان خبر داد.

وی با عنوان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی و پایانه های صادراتی استان نیازمند شرکت های حمل و نقلی ریلی و بین المللی هستند، ایجاد این شرکت های بین المللی را برای اقتصاد استان امری مهم و ضروری دانست.

این مسئله نشان از اشراف حسین‌زادگان بر احوال صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان دارد که دلیل آن نیز نشست های متعدد با آنان و پیگیری‌های شخصی او برای ایجاد تحول در اقتصاد استان مازندران است. از ایجاد 4 پایانه صادراتی در استان با تعاریف مستقل و وظایفی مشخص گرفته تا رایزنی با کشورهای دور و نزدیک مانند روسیه و عراق که از مشتری های پروپاقرص محصولات مازندران هستند و به تازگی حتی بازاریابی برای تولیدات استان در کشور اسپانیا با کمک سفیر ایران در این کشور، همه و همه از جمله اقداماتی است که حسین‌زادگان برای ایجاد تغییر در بدنه اقتصاد استان دست به انجام آن زده است. حاصل آن را هم می‌توان در اعداد و ارقام جستجو کرد. جایی که حتی کرونا و تحریم نیز مانع از رشد صادرات مازندران به کشورهای دیگر نشد.

تمام این اقدامات اما با ایجاد شرکت‌های حمل و نقل معتبر و بین المللی در مازندران به ثمر می‌نشیند و این اقدام می‌تواند امید کمرنگ شده در بازار این روزهای اقتصاد ایران را به دل تجار مازندران برگرداند.

بدون شک اگر ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران منسجم‌تر و از نظر کمی و کیفی با ورود بیشتر بخش خصوصی و حمایت موثرتر دولت تقویت شود و شاهد توسعه و تقویت شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل و نقل جاده‌ای فعال، منسجم و پویا در سطح منطقه‌ای و یا بین‌المللی در استان باشیم، قطعاً به تناسب تولید، جابجایی و حمل کالا و صادرات آن سریعتر، مناسبتر و ارزانتر بوده و در راستای آن با توجه به میزان تقاضا، حتماً شاهد جهش تولید کالاها و محصولات در سطح استان مازندران که آن نیز نقش موثری در سطح کشور دارد، خواهیم بود و این خبر بسیار خوبی برای مازندران است.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال