امروز : شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت : ۱۲:۵۷ PM
شفاخانه / ۱۵۵
بسته ویژه دانستنی های روز سلامت در عبارت؛

گیاهی که اضطرابتان را کم می کند / چگونه نان را ضدعفونی کنیم؟ / هفت نشانه کمبود ویتامین را بشناسید / کدام شوینده ها مناسب برای از بین بردن کرونا هستند؟

شفاخانه عبارت + عبارت
    -     کد خبر: 54875
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۶/۲۴|۰۸:۴۹
«شفاخانه عبارت» بسته ویژه خبری حوزه ی سلامت است که به صورت روزانه توسط تحریریه عبارت تهیه و منتشر می شود. با خواندن این ستون شما از به روزترین مطالب مرتبط با سلامت مطلع خواهید شد.

کدام شوینده ها مناسب برای از بین بردن کرونا هستند؟

 

 طبق بررسی هایی که تا این لحظه روی ویروس کرونا انجام شده است، این ویروس را چربی احاطه کرده است وبنابراین برای از بین بردن آن باید از شوینده هایی استفاده کرد که چربی را حل کند. دراین مطلب به بررسی انواع  شوینده های مناسب برای از بین بردن این ویروس اشاره شده است .

 آب و صابون

بهترین ماده برای از بین بردن ویروس‌ها آب و صابون است. پس به طورمنظم بعد ازهر تماس با سطح قابل دسترس برای عموم  مانند صفحه کلید آسانسور و خودپردازها به مدت 20 تا 30 ثانیه دست ها را مطابق روش علمی که قبلا گفته ایم، شست و شو دهید .

 ژل های ضد عفونی

زمانی که به آب و صابون دسترسی ندارید از ژل های ضدعفونی کننده استفاده کنید. ماده اصلی این ژل ها، الکل است که چربی ها را از بین می برد.

 شوینده های سبک

این شوینده ها چون برای شست وشوی سطوح ، شیشه و... به کار می رود، چربی ها را حل می کند و برای ضد عفونی کاربرد دارد. بسیاری از شیشه پاک کن ها در ترکیبات شان که پشت آن ها درج شده است ترکیباتی دارند که برای ضد عفونی مناسب است.

 شوینده های سنگین

این شوینده ها بر پایه اسید (مانند وایتکس) یا بر پایه باز (مانند پودرهای شست وشو) چربی ویروس را حل می کند و برای ضد عفونی کردن سطوح مانند پله و دیوارها مناسب است .

 سرکه

اگر دسترسی به شوینده ندارید . مخلوط آب و سرکه به راحتی ویروس را از بین می برد.

می‌توانید ازسرکه و وایتکس به صورت جداگانه استفاده کنید و اگر از بوی آن خوش تان نمی آید از چند پوست پرتقال کمک بگیرید .  پوست پرتقال  را داخل سرکه بیندازید تا بوی آن از بین برود.

 ضد عفونی کننده‌های حاوی الکل

 این ضد عفونی کننده ها برای مصارف پزشکی استفاده می شود و به نظر بیشتر فقها  نجس نیست اما اگر درباره مصرف آن ها سوالی دارید با دفتر مرجع تقلید خود تماس بگیرید.

 

 

هفت نشانه کمبود ویتامین را بشناسید

 

خستگی یکی از شایع ترین نشانه های ابتلا به کمبود ویتامین است، اما کمبود ویتامین همیشه به شکل خستگی ظاهر نمی شود. گاهی ممکن است مشکلاتی در بدن مان ایجاد شوند که خیلی از ما نمی دانیم از کمبود ویتامین ناشی شده اند.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد 7 نشانه ی کمبود ویتامین و منابع غذایی تأمین کننده ی ویتامین های ضروری بدن بیشتر بدانیم.
1. دردهای عضلانی

چنانچه به صورت مداوم و بدون هیچ دلیل مشخصی، مثلا بدون اینکه تمرینات ورزشی سنگین انجام داده باشید، دردهای عضلانی دارید، شاید به کمبود ویتامین D مبتلا هستید. علیرغم شیوع بالای کمبود ویتامین D، چون نشانه های کمبود این ویتامین خیلی واضح نیستند، تشخیص آن می تواند دشوار باشد. با توجه به اینکه ویتامین D در سلامت استخوان ها، دندان ها و عضلات نقش دارد، اگر به همراه دردهای عضلانی، دندان ها و استخوان های تان هم مشکل دارد، لازم است سطح این ویتامین در بدنتان اندازه گیری شود.

برای اینکه به کمبود ویتامین D دچار نشوید، روزانه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید و در رژیم غذایی خود از شیر یا سایر فرآورده های لبنیِ غنی شده با ویتامین D مثل ماست و پنیر کُلبه (نوعی پنیر نرم با طعم ملایم) استفاده کنید. ماهی های چرب مثل سالمون یا ماهی تُن نیز از جمله منابع ویتامین D به شمار می روند که به دلیل خطر رسوب جیوه در بدن بهتر است بیشتر از دو بار در هفته مصرف نشوند.
2. کرختی پاها

چنانچه در ناحیه ی پاها احساس کرختی یا بی حسی می کنید و در راه رفتن تان هم مشکل ایجاد شده است (مثلا تعادل ندارید یا اغلب زمین می خورید)، شاید به کمبود ویتامین ب12 (B12) مبتلا هستید. حتما می پرسید چرا؟ چون ویتامین B12 برای سلامت و عملکرد مغز و دستگاه عصبی ضروری است. اگر سطح این ویتامین کم شود، مغز به دشواری می تواند با اعصاب بدن ارتباط برقرار کند و به همین دلیل به بی حسی و مشکلات تعادل دچار خواهید شد.

برای افزایش سطح ویتامین B12، مصرف مواد غذایی حیوانی مثل ماهی، مرغ و فرآورده های لبنی و نیز مواد غذایی گیاهی مثل جایگزین های شیر یا گوشت و غلات صبحانه که با ویتامین B12 غنی شده باشند، توصیه شده است.
3. مشکل دید در شب

آیا چون شب ها مشکل دید دارید، ترجیح می دهید همیشه بعد از شام در منزل بمانید و بیرون نروید؟ گاهی مشکل دید در شب به کمبود ویتامین آ (A) مربوط می شود. ویتامین A در ساختن رنگدانه های سلول های گیرنده ی نوری در چشم ها و کمک به دید در نور کم مؤثر است. کمبود ویتامین A موجب می شود شب ها نتوانید دید واضحی داشته باشید و شاید حتی به سایر اختلالات بینایی مثل دِژِنِراسیون ماکولا (تخریب لکه ی زرد) نیز دچار شوید.

سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج و کلم برگ، سبزیجات دارای رنگدانه های نارنجی مثل هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای نارنجی، طالبی و تخم مرغ از جمله منابع ویتامین A هستند.
4. عکس العمل های کند

آیا در گرفتن توپ کُند هستید؟ آیا حین رانندگی وقتی کسی ناگهان جلوی ماشین تان سبز می شود، نمی توانید سریع ترمز بگیرید؟ شاید این تأخیرها ناشی از کمبود ویتامین ای (E) باشد و نه بی دست وپا بودن شما. ویتامین E برای سلامت دستگاه عصبی مفید است و مثل ویتامین B12 به برقراری ارتباط بین مغز و اعصاب کنترل کننده ی عضلات و عکس العمل ها کمک می کند. کمبود ویتامین E موجب دشوارتر شدن برقراری این ارتباط می شود.

جوانه ی گندم غنی ترین منبع تأمین کننده ی ویتامین E خوانده شده است، پس این ماده ی مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تخم مرغ، مایونز، گوشت اندام (organ meat) یا همان احشاء خوراکی، مغزها، دانه ها و آووکادو نیز از جمله سایر منابع ویتامین E به شمار می روند.
5. دیر التیام یافتن زخم ها

آیا وقتی دست تان را می بُرید یا جراحت دیگری برای تان پیش می آید، زخم های تان دیر التیام می یابند؟ شاید بخشی از این مشکل ناشی از کمبود ویتامین سی (C) باشد. سلول های پوستی و سایر سلول هایی که پس از ایجاد جراحت باید خودشان را به منظور شروع فرآیند التیام بازسازی کنند، به ویتامین C و همچنین ویتامین A و زینک (روی) نیاز دارند. التیام زخم ها بدون میزان کافی از این مواد مغذی دشوارتر خواهد شد و به همین دلیل احتمال عفونی شدن زخم ها افزایش می یابد.

برای اینکه به کمبود ویتامین C مبتلا نشوید، مصرف روزانه ی مرکبات مثل گریپ فروت و انواع لیموها و نیز سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج، مَنداب یا همان آراگولا و کلم برگ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
6. احساس افسردگی

علائم کمبود ویتامین همیشه در جسم ظاهر نمی شوند. همه ی ما ممکن است گاهی وقت ها دل مان بگیرد، اما چنانچه متوجه شدید که این مشکل در حال وخیم تر شدن است، طوری که افسردگی گرفته اید یا بیشتر روزها غمگین هستید، شک کنید که شاید به کمبود ویتامین ب1 (B1) مبتلا شده اید. این ویتامین مثل ویتامین B12 برای سلامت سلول های عصبی و مغزی ضروری است.

کمبود ویتامین B1 در عملکرد این سلول ها اختلال ایجاد می کند و در نتیجه ممکن است به مشکلات روانی مثل افسردگی دچار شوید.

منابع غذایی حاوی این ویتامین عبارتند از گوشت قرمز و سفید، گوشت احشاء مثل کبد، نخود، لوبیا، عدس و مِلاس سیاه (شربتی غلیظ که از چغندرقند یا نیشکر به دست می آید).
7. بوی بد دهان

بوی بد دهان ممکن است از کمبود ویتامین ب3 (B3) ناشی شود، به ویژه اگر خوب مسواک می زنید و نخ دندان استفاده می کنید و به طور کلی در رعایت بهداشت دهان و دندان کوشا هستید. کمبود ویتامین B3 به ضعیف شدن عملکرد کبد می انجامد.

کبد روی عملکرد صحیح معده و روده ها تأثیر می گذارد و به همین دلیل اختلال در عملکرد آن به مشکلات گوارشی و در نهایت بوی بد دهان منجر خواهد شد. این کمبود در افراد الکلی موجب کاهش سطح انرژی می شود.

برای جلوگیری از ابتلا به کمبود ویتامین B3، مصرف احشاء خوراکی، ماهی های چرب، دانه ی آفتابگردان و سبزیجاتی مثل چغندر توصیه شده است.

به طور کلی، کمبود ویتامین چیزی نیست که تشخیص آن از سوی خودِ افراد به سادگی امکان پذیر باشد. چنانچه احساس می کنید علائمی دارید که شاید به کمبود ویتامین مربوط باشند، حتما با یک پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه ی قرص ها و مکمل های ویتامین بپرهیزید.

یک آزمایش خون ساده سطوح ویتامین ها در بدنتان را مشخص می کند و پزشک در صورت مشاهده ی هر نوع کمبودی در سطوح ویتامین ها راهنمایی های لازم را برای بازگشت به وضعیت عادی در اختیارتان خواهد گذاشت.

 

 

چگونه نان را ضدعفونی کنیم؟

 

عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: اگر نان آلوده گردد، نمی توان مانند سایر مواد و اقلام دیگرمواد غذایی دیگر آن را بشوئیم و یا ضد عفونی نمائیم و خیلی غیر محسوس ویروس را به داخل خانه خود برده ایم.

میرزای رزاز در ادامه گفت: این شرایط همگی باعث شده تا نکات ویژه ای را درخصوص نحوه مصرف نان گرم سنتی در این روزها ارائه نمائیم که توجه به آن حائز اهمیت می باشد.

وی درباره راهکارهای تهیه نان در نانوایی ها گفت: در صورت وجود افراد شاغل در نانوائی ها که مشکوک به ناقل بودن و یا علائم بیماری می باشند، مراتب را در این وضعیت به مراجع ذیربط اطلاع دهیم. از منتظر ماندن در واحدهای نانوایی و پهن کردن نان برای خنک شدن در میز نانوایی جداً خود داری کنیم، از بریدن و خرد کردن نان توسط چاقو و برس های عمومی که معمولاً در نانوائی ها وجود دارد پرهیز کنیم، اگر از نایلون برای حمل نان به منزل استفاده کرده ایم آن را داخل خانه نبریم و پس از خارج کردن نان آن را دور بیندازیم

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی درخصوص نحوه مصرف نان در منزل گفت: اگر نان خریداری شده و حمل شده به منزل آلوده باشد برای اطمینان از سلامت آن باید بدانیم چون نان قابلیت شستشو و ضد عفونی کردن ندارد و درجه حرارت پائین حتی فریز کردن در فریزر ویروس‌های موجود در نان را از بین نمی برد، کار کمی مشکل تر می‌شود. با توجه به نکات مهمی که به آنها اشاره شد، تنها راه اطمینان از اینکه نان فاقد آلودگی می باشد، حرارت دادن مجدد آن در منزل قبل از مصرف می باشد.

وی در مورد نحوه حرارت دادن به نان ها قبل از مصرف گفت: این حرارت دادن به طریق مختلف می باشد. استفاده از توسترهای برقی و گازی و استفاده از ماکروویو و در صورت عدم دسترسی به موارد فوق استفاده از ماهیتابه و قابلمه جهت حرارت دادن و گرم کردن نان توصیه می گردد.

میرزای رزاز بار دیگر با توجه به خطر جدی انتقال ویروس کرونا از طریق نان از عموم شهروندان خواست نکات ایمنی مطرح شده را جدی گرفته و حتماً در هنگام مصرف نان از سالم بودن و آلوده نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

 

 

گیاهی که اضطرابتان را کم می کند

 

اختلالات اضطرابی از شایع ترین اختلالات روانی هستند. میزان و شدت اضطراب در افرادی که آن را تجربه می کنند متفاوت است. گیاه خوراکی بادرنجبویه که از خانواده نعناع است، در ایران و جهان به طور گسترده استفاده می شود. محققان در پژوهشی با عنوان اثرات ضد اضطراب بادرنجبویه در مطالعات بالینی، اثربخشی و ایمنی فرآورده گیاهی بادرنجبویه بر میزان اضطراب را براساس شواهد موجود بررسی کردند.

در این پژوهش که توسط مریم امامی، از گروه پرستاری دانشگاه شاهد، محسن ناصری و فاطمه علیجانی ها، از مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه شاهد و محمدرضا حیدری، از گروه طب سنتی دانشگاه شاهد انجام شده، آمده است:« این مرور سیستماتیک کیفی، با استفاده از روش شناسی Ganong با هدف تعیین دوز و اشکال دارویی بادرنجبویه بر میزان اضطراب انجام شد. برای به حداقل رساندن سوگیری و کاهش خطاهای تصادفی، از مراحل تعیین هدف، نمونه گیری، بیان ویژگی های تحقیق اولیه، تحلیل داده ها، تفسیر داده ها جستجوی نظام مند و گزارش استفاده شد.»

نمونه گیری از جامعه آماری شامل کارآزمایی های بالینی در خصوص تاثیر بادرنجبویه بر میزان اضطراب انجام شد. تمام طراحی های کارآزمایی بالینی که به صورت مقاله یا پایان نامه به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده بودند، بدون محدودیت زمانی وارد مطالعه شدند.

براساس گفته های محققان در این مقاله، مطالعات فارسی و انگلیسی در پایگاه های اطلاعاتی بین المللی شامل مدلاین، بانک اطلاعاتی ثبت و گزارش کارآزمایی های بالینی شاهددار (CENTRAL) و CINAHL و پایگاه های اطلاعاتی فارسی شامل سامانه اطلاعات پژوهشی ایران، ایران مدکس، ایران داک، مگیران و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی استفاده شدند.

نویسندگان این مقاله می گویند:« با انجام جستجو در پایگاه های مختلف خارجی و فارسی و حذف مطالعات مشابه یا مطالعاتی که فاقد معیارهای ورود بودند در نهایت هفت کارآزمایی بالینی بررسی شد. بررسی توصیفی بر روی هفت کارآزمایی بالینی نشان داد تاثیر بادرنجبویه بر میزان اضطراب در 395 نفر انجام گرفته است. جامعه تحت بررسی شامل دختران نوجوان سالم، مبتلایان به آنژین مزمن پایدار، بیماران تحت عمل جراحی قلب، بیماران سرپایی تحت استرس، مبتلایان به تپش قلب خوش خیم و بیماران سوختگی بودند.»

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
پربازدیدترین

وزیر آموزش و پرورش: در صورت ادامه تعطیلات، دانش آموزان مجازی آموزش می بینند

مردم در اولین مجلس گام دوم انقلاب به ائتلاف اصولگرایان اعتماد کردند/ این پیروزی شیرین و بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه منتخبین مردم تبریک می گوییم

وقتی دن کورلئونه باید برود جلو، بوق بزند! / دچار ویروس کرختی شده‌ایم

از اظهار ندامت خبرنگار به خاطر رای دادن به روحانی تا حمله شدید بنزینی به حسن نژاد

جیب خالی و پز عالی / چرا دیوار کوتاه CIS برای ما بلند است

لطفا به قانون و شعور مردم مازندران توهین نکنید! / مردم فریب این پروپاگاندا را نمیخورند / شک نکنید همین طرح باعث شکست شما خواهد شد

مدارک جنجالی و دردسر ساز مسئولین کشوری / از خاتمی و هاشمی تا رحیم مشایی و روحانی + عکس و جزئیات

دو نامزد قطعی اصلاح طلبان در استان کیستند / از رایزنی شیخ در شرق تا ترس از تکرار نفاق در نوشهر

قم با ۴۰ دقیقه در صدر است ، مازندرانی ها ۲۲ دقیقه در روز مطالعه می کنند / مردم اهل مطالعه اند ما بلد نیستیم نسخه بپیچیم / با اعلام این اعداد به مردم ظلم می کنیم / عرق شرم بر پیشانی مردم یا مسئولان؟

رئیس سازمان جنگل‌ها بازداشت شده است؟

آرشیو