امروز : دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت : ۵:۴۷ AM
اختصاصی عبارت
به بهانه روزهای پایانی ممنوعیت صادرات کیوی؛

مشکلتان با صادر کننده ها چیست؟

کیوی+عبارت
    -     کد خبر: 55252
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۷/۹|۱۰:۵۳
در این شرایط هر تصمیمی که قرار باشد برای بازارهای صادراتی و شرکای تجاری گرفته شود باید تصمیماتی کارشناسانه باشد. گرفتن تصمیمات اینچنینی نه برای صادرکنندگان و نه برای بازارهای هدف ما مطلوب نیست.

عبارت - گروه اقتصاد: صادرات و توسعه اقتصادی مبتنی بر صادرات در هر كشور به مجموعه رویكردها، قوانین، برنامه ریزی توسعه صادرات یك كشور و چگونگی اجرای این قوانین وابسته است. اهمیت و ضرورت حضور كالاهای تولید یك كشور در بازار جهانی و در فضای اقتصاد جهانی از مهم ترین عوامل توسعه هر کشوری محسوب می شود و نقش صادرات در این بین به اندازه ای مهم است كه بسیاری از كارشناسان صادرات را تنها مسیر موفق برای توسعه اقتصادی یك كشور در بازار جهانی می دانند.

اما این مهم در کشور ما بدون مشکل و ایراد نیست و هر از چندگاهی از گوشه و کنار اعتراضاتی را به برخی شیوه های مدیریتی در صادرات کشور شاهد هستیم. نبود نگاه صادراتی در صنعت، نبود مدیریت زنجیره تامین در داخل، نبود قیمت و كیفیت ثابت و حمل نقل باعث شده كه در صادرات به كشورهای دیگر و حتی كشورهای منطقه چون روسیه و قطر با مشكلات جدی روبه رو شویم.

به گفته كارشناسان مهم ترین عوامل موفق نبودن كشور در بحث صادرات متاثر از دو عامل داخلی و خارجی است كه از جمله عوامل داخلی می توان به عدم ثبات در قوانین و مقررات، نبود مشوق های صادراتی، ضمانت صادرات، وجود نداشتن وحدت داخلی در فرماندهی تولید براساس مزیت های نسبی و سرمایه گذاری اشاره كرد.

در ارتباط با عوامل خارجی موثر در این موضوع روابط سیاسی و تنش های سیاسی موجود را می توان نام برد.

مدتی است که میوه کیوی به لیست ممنوعیت های صادراتی اضافه شده و قرار شد تا چند وقت صادرات این میوه به خارج از مرزهای ایران انجام نشود. این مسئله از تیرماه آغاز شده و تا میانه های مهر ادامه خواهد یافت. میوه ای که تولید آن چندسالی است در مازندران رونق گرفته به طوری که بعد از مرکبات که نشان و برند مازندران است تبدیل به دومین محصول صادراتی از استان شمالی کشور شده است.

دلایل ممنوعیت اعمال شده برای این محصول جلوگیری از صادرات میوه به صورت خام و یا نارس و در نتیجه از دست دادن مشتری اعلام شده که به نظر منطقی می‌آید اما آیا راه دیگری برای این کار وجود ندارد؟

طی سال ۱۳۹۸ حجم صادرات کیوی از گمرکات مازندران با رشد وزنی ۱۰۹ درصدی از مرز ۱۴ هزار و ۴۶۷ تن گذشت و نیز ارزش کیوی صادر شده برابر با ۱۰ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۹۶۸ دلار بود که رشد ۱۳۵ درصدی را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد. این یعنی کیوی مازندران در بعضی از بازارهای خارج از کشور بازار خود را یافته و مشتریان خود را پیدا کرده است. حال تصور کنید که در این 3 یا 4 ماه ممنوعیت مشتریانی که مجبور به تهیه کیوی خود از سایر سرزمین ها می شوند آیا به راحتی حاضرند باز هم با کسانی کار کنند که 4 ماه از سال دستشان را در حنا می گذارد؟  آیا این نکته را سنجیده‌ایم که به دست آوردن بازاری که یکبار به دلیل عدم ثبات و سیاست نادرست از دست رفته چقدر کار دشوار و سختی است؟

در این شرایط هر تصمیمی که قرار باشد برای بازارهای صادراتی و شرکای تجاری گرفته شود باید تصمیماتی کارشناسانه باشد. گرفتن تصمیمات اینچنینی نه برای صادرکنندگان و نه برای بازارهای هدف ما مطلوب نیست.

از طرف دیگر ما برنامه کشت مرتبی نداریم و همین موضوع سبب می‌شود یک سال با اضافه محصول مواجه شویم و یک سال با کمبود محصول. توجه داشته باشید که اعمال سیاست‌های انقباضی و انبساطی درباره محصولات مختلف در همه کشورهای دنیا وجود دارد و ممکن است گاهی اقداماتی در راستای کنترل و تامین بازار داخل اعمال شود. اما آیا می‌توان برنامه صادرات و بازارهای هدف را هم دستخوش این تغییرات کرد و یکباره صادرات کالایی را ممنوع کرد و شش ماه بعد صادرات همان محصول را مجددا آزاد گذاشت؟ با هر دلیلی که باشد به نظر این کار منطقی نیست.

دولت باید توجه داشته باشد که اکنون در شرایط دشوار بین‌المللی تجار و صادرکنندگان ایرانی با هر تلاشی بازارهای صادراتی خود را حفظ کرده‌اند تا ارزآوری به داخل کشور متوقف نشود. در این شرایط نباید با یک دستور این تلاش‌ها و کوشش‌ها را از بین برد. قدر مسلم این است که صدور این بخشنامه‌ها برای فرایند صادرات ما مشکلاتی را ایجاد می‌کند و التهابی در فضای بازارهای بین‌المللی برای ایران ایجاد می‌کند.

لازم است تا به جای محدودیت های اینچنینی به بهانه کیفیت، نظارت را بر تولید عرضه کالاها بالا ببرید زیرا کالای بی کیفیت در هر فصلی از سال می تواند صادر شود و مختص به روز و زمان خاصی نیست.

بد نیست بدانید که به عقیده فعالان و کارشناسان این عرصه سه عامل قیمت ثابت، كیفیت ثابت و حمل به موقع از شاخص های مهم در معادلات تجاری است که در حال حاضر می‌توان گفت هیچکدام از آن ها در محصولات ایرانی دیده نمی‌شود پس بد نیست دلمان را به حرف های پشت تریبون گرم نکنیم و کمی با واقعیت روبرو شویم.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال