امروز : شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت : ۵:۵۵ AM
اختصاصی عبارت
۹۳ درصد واردات کشور از طریق راه های آبی انجام می شود؛

مسیر پیشرفت مازندران از دریا می گذرد

بندر+عبارت
    -     کد خبر: 56746
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۸/۲۸|۱۱:۰۶
سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تن کالا از بنادر شمالی و جنوبی کشور عبور می‌کند و این میزان تجارت نشان می‌دهد به غیر از صادرات نفت خام، سهم حدود ۹۴ درصدی در میان دیگر شقوق حمل و نقل دارد همچنین بیش از ۹۳ درصد واردات از طریق بنادر و به وسیله حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد.

عبارت - گروه اقتصاد: جایگاه حمل و نقل دریایی در جهان همواره به عنوان مهم‌ترین امکان دسترسی انسان‌ها در طول تاریخ مطرح بوده است و تمدن‌های بسیاری در مناطق و زمان‌های مختلف با تکیه بر این توانایی شکل گرفته‌اند. ایران از دیرباز و با تکیه بر موقعیت جغرافیایی، سیاسی و راهبردی خود یکی از تمدن‌های موثر در حوزه دریانوردی بوده است و وجود ساحل‌های گسترده و موقعیت ممتاز جغرافیایی در کنار دریای عمان و خلیج فارس و همچنین دریای خزر به کشور ما این فرصت را ارائه کرده است تا از مزیت‌های مختلف دریایی بهره مناسبی ببرد.

در شرایط تحریم یکی از بهترین راه های مبادلات تجاری از طریق همین حمل و نقل دریایی است که می تواند بار زیادی از مشکلات کشور دراین زمینه را به تنهایی به دوش بکشد.

سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تن کالا از بنادر شمالی و جنوبی کشور عبور می‌کند و این میزان تجارت نشان می‌دهد به غیر از صادرات نفت خام، سهم حدود ۹۴ درصدی در میان دیگر مدل های حمل و نقل دارد همچنین بیش از ۹۳ درصد واردات از طریق بنادر و به وسیله حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد.

مازندران اما با داشتن 480 کیلومتر ساحل، 3 بندر، خطوط ریلی و جاده های ترانزیتی آماده ی رشد و شکوفایی در این زمینه است. بر اساس آمار رسمی در حال حاضر بنادر حاشیه دریای خزر در شمال ایران ظرفیت تخلیه و بارگیری 30 میلیون تن کالا را دارند و هم اکنون حدود 18 میلیون تن از این میزان ظرفیت استفاده می شود.

کشور های حاشیه دریای خزر همواره ارتباط خوبی با ایران داشته اند اما ما چقدر توانسته ایم از این رابطه ی خوب در راستای تامین نیازها و منافع خودمان استفاده کنیم؟ پاسخ هیچ است!

بازار هزار میلیارد دلاری واردات کشور های حوزه ی خزر هر کشوری را قلقلک می دهد تا دست کم حضور در آن بازار را امتحان کند اما ما بیخ گوشمان هست و آنگونه که باید به آن توجه نمی کنیم.

قدیمی ترین بندر دریای خزر، بندر نوشهر با 80 سال قدمت است اما با ایجاد 2بندر تجاری امیر آباد و فریدونکنار در مازندران حمل و نقل و تخلیه و بارگیری سالانه انواع کالا از 100هزار تن قبل از انقلاب امروز به ظرفیت 15میلیون تن رسیده است. استفاده از این ظرفیت بالقوه اگر صورت گیرد می تواند جهشی عظیم در تاریخ اقتصاد استان باشد که با توجه به سهم 94 درصدی حمل و نقل دریایی در تجارت کشور دور از انتظار هم نیست. تنها تلاش و پیگیری می خواهد تا از ظرفیت هایی که در اختیار استان است هم شغل ایجاد کرد و هم به تولید ثروت پرداخت.

البته یکی از دلایلی که صادرات مازندران آنگونه که باید و شاید به جایگاه خود نرسیده علاوه بر تکمیل نبودن چرخه تولید و خام فروشی، قدیمی بودن کشتی ها و ابزار آلات مورد نیاز بندر و حمل و نقل دریایی در استان و کشور است. البته در این مورد هم کارهایی صورت گرفته از واردات تا تولید داخلی اما می شود با همین کشتی های موجود نیز کارهای بسیار بزرگتر از فعالیت های فعلی انجام داد.

در انتها به معرفی 3 بندر مهم مازندران که به تازگی زمزمه ی منطقه آزاد شدن آن ها نیز به گوش میرسد می پردازیم.

منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با مساحتی حدود 40 هکتار از 11 پست اسلکه تجاری ، خدماتی ، تجهیزات مناسب خشکی ، دریایی و نیز آبخور پنج متر نسبت به سایر بنادر شمالی از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.
طبق آمار منابع رسمی ، این بندر در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری سه میلیون تن کالا در سال را دارد و با عملیاتی شدن و اجرای کامل طرح های مدنظر در این بندر پیش بینی می شود که این میزان ظرفیت به چند برابر در سال های آینده افزایش یابد.

بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد نیز در 25 کیلومتری شهرستان بهشهر در شرق مازندران واقع است که حدود 2 هزار هکتار زمین برای سرمایه گذاری در اختیار دارد و تاکنون نیمی از این زمین ها در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت.
بندر امیرآباد در بین استان های شمالی کشور تنها بندر متصل به شبکه ریلی سراسری است و به دلیل داشتن ظرفیت 7.5 میلیون تنی و اسکله رورو ریلی در دست ساخت به عنوان پایلوت واردات غلات کشور معرفی شد که حدود 207 هزار تن ظرفیت سیلویی برای دپو غلات دارد.

سومین بندر استان مازندران بندر فریدونکنار است که با توجه به اینکه از طریق جاده های هراز و فیروزکوه به مرکز کشور مرتبط و عمده فعالیت با اهداف چند منظوره به ویژه با اولویت در تخلیه و بارگیری مواد نفتی، غلات و کالاهای عمومی در نظر گرفته شد و سالانه توانایی بارگیری و تخلیه بیش از 700 هزار تن کالا را دارد.


این بندر که 69 هکتار وسعت دارد در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، سال 1386 به عنوان بندر بخش خصوصی آغاز به کار کرد.

در آخر باید گفت هرچند کشور در شرایط تحریم قرار دارد و روز‌های سختی را از نظر اقتصادی سپری می‌کند، اما با وجود بیش از ۱۴۰ هزار ملوان مجرب و دارای گواهینامه که بالغ بر ۱۱ هزار نفر از آنها دارای گواهینامه‌های اقیانوس‌پیما هستند باید از ناوگان گسترده تجاری، نفتی و خدماتی کشور در حوزه دریایی بهره گیریم و با وجود بنادر بزرگ و مجهز در شمال و جنوب کشور امکان ارائه خدمات به تمامی کشتی‌های بزرگ و کوچک جهان را با نرم‌های مورد قبول جهانی فراهم کنیم. این راهی است برای توسعه اقتصادی کشور و ما چاره ای جز پیمودن این راه نداریم.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال
پربازدیدترین