امروز : یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت : ۱۰:۰۰ AM
شفاخانه / ۱۷۱
بسته ویژه دانستنی های روز سلامت در عبارت؛

خوراکی هایی که به صورت معجزه آسا باعث لاغری می شوند / عوارض مصرف آنتی بیوتیک در زمان سرماخوردگی / راه‌های جلوگیری از ابتلا به افسردگی در زمان کرونا / شیوه ی صحیح استراحت بین درس خواندن

شفاخانه+عبارت
    -     کد خبر: 57925
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۲|۰۹:۱۲
«شفاخانه عبارت» بسته ویژه خبری حوزه ی سلامت است که به صورت روزانه توسط تحریریه عبارت تهیه و منتشر می شود. با خواندن این ستون شما از به روزترین مطالب مرتبط با سلامت در مازندران و کشور مطلع خواهید شد.

خوراکی هایی که به صورت معجزه آسا باعث لاغری می شوند

نرگس جوزانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص مواد غذایی که به روند لاغری کمک می کنند، اظهار کرد: برخی از مواد غذایی به شدت بر روند لاغری و افزایش سوخت و ساز بدن موثر هستند.

او افزود: مصرف لبنیات به خصوص ماست به دلیل این که سرشار از پروتئین هستند علاوه بر عضله سازی در روند لاغری افراد هم بسیار کمک کننده خواهد بود و روند سیری را به دنبال دارند.
جوزانی بیان کرد: در بین انواع ادویه جات، فلفل را می توان به عنوان یک چربی سوز طبیعی دانست. برای لاغر شدن لازم است تا میزان سوخت و ساز بدن تا حد قابل توجهی افزایش یابد که مصرف فلفل به عنوان چاشنی غذا نه تنها در این امر به شما کمک می کند بلکه سبب کاهش اشتها نیز می شود، اما گفتنی است افرادی که مشکل معده دارند بهتر است از مصرف این ادویه اجتناب کنند.

این مشاورتغذیه گفت: افرادی که دیابت دارند مصرف دارچین به آن ها توصیه می شود، زیرا یکی از خواص دارچین ثابت نگه داشتن قند خون است و همین امر سبب می شود تا این افراد تمایل کمتری به مصرف قند و شیرینی جات داشته باشند؛ بنابراین مصرف ادویه به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش اشتها و ثابت نگه داشتن قندخون یکی از چربی سوز های طبیعی است که در روند لاغری بسیار موثر خواهد بود.

این متخصص رژیم درمانی افزود: زمانی که افراد تصمیم به لاغری می گیرند اولین چیزی که به سمت مصرف آن می روند چای سبز است. اما نکته ا ی که هنگام مصرف چای سبز باید به آن توجه شود رعایت حد اعتدال است، زیرا زیاده روی در مصرف این چای نه تنها مفید نخواهد بود بلکه سبب کم خونی و بی خوابی خواهد شد. به همین دلیل مصرف روزانه بیش از یک لیوان چای سبز در طول روز توصیه نمی شود.

جوزانی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف تخم مرغ باعث افزایش وزن خواهد شد. در حالی که تخم مرغ سرشار از مواد مغذی و پروتین است که بعد از مصرف علاوه بر ایجاد احساس سیری باعث سرکوب اشتها خواهد شد.
او اضافه کرد: باتوجه به این که در فصل سرد سال قرار داریم افراد تمایل بیشتری به مصرف غذا های گرم مانند سوپ دارند. مصرف سوپ های کم کالری به عنوان پیش غذا حجم زیادی از معده را پر می کند و احساس سیری را در شما به وجود می آورد و سبب می شود تا تمایل کمتری به مصرف غذای اصلی داشته باشید.

 

 

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در زمان سرماخوردگی

یک پزشک عمومی با اشاره به اینکه عوارض داروهای آنتی بیوتیک که به صورت خودسرانه مصرف می‌شوند، نباید نادیده گرفته شود، افزود: این داروها علاوه بر هزینه‌های مالی برای بیمار باعث می‌شود مقاومت آنتی بیوتیکی در بدن شخص هم ایجاد شود.

واثقی ادامه داد: مصرف آنتی ‌بیوتیک بدون تجویز پزشک باعث می‌شود اگر این فرد در زمان دیگری مجدد بیمار شد و بدن نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشت بدن پاسخگوی این دارو نباشد و به مرور زمان مقاومت خود را از دست بدهد.

وی با اشاره به مصرف قرص‌ سرماخوردگی،آنتی هیستامین کلداکس و دیگر داروهایی که در زمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان داشت: این داروها جزو داروهای OTC یا همان بدون نسخه هستند که به دکترهای داروساز اجازه فروش آنها داده شده است.

این پزشک عمومی تصریح کرد: داروی آنتی هیستامین، سرماخوردگی و یا استامینوفن معمولا برای زمانی که شخص دچار آبریزش بینی و یا کوفتگی بدن می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا این داروها به عنوان داروهای اصلی بیماری سرماخوردگی برای فرد تجویز می‌شوند.

واثقی یادآور شد: خوردن قرص سرماخوردگی یا آنتی‌هیستامین در زمان بیماری برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک را هرگز توصیه نمی‌کنیم.

 

 

راه‌های جلوگیری از ابتلا به افسردگی در زمان کرونا

گوهر یسنا انزانی با بیان اینکه افسردگی اختلال نسبتا شایعی است که انواع مختلفی دارد و تشخیص آن بر عهده روانپزشک و روانشناس متخصص است، گفت: مسلما لحظاتی در زندگی هست که تمام افراد احساس غمگینی، خستگی، بی‌حوصلگی و... را تجربه کرده‌اند، اما در شرایط فعلی پاندمی کووید ۱۹ و تکراری شدن اکثر روزها برای افراد امکان بروز اختلال افسردگی نیز افزایش می‌یابد از این رو لازم است افراد با علائم آن آشنایی داشه باشند.

این روانشناس ادامه داد: از جمله اثرات افسردگی بر جسم افراد کاهش و یا افزایش شدید اشتها و وزن، کاهش و یا افزایش خواب، کندی روانی و حرکتی و... است. همچنین گریه بی‌دلیل، داد زدن و غر زدن، انزوا گزینی، عصبانیت زود هنگام، بی‌انگیزگی، خستگی مفرط و... از جمله اثرات افسردگی بر رفتار افراد است.

وی در ادامه به بیان راهکارهایی برای مقابله با این اختلال روانی پرداخت و گفت: ابتدا باید افکار خود را بشناسیم و مشخص کنیم در کدام موقعیت‌ها و در چه شرایطی این افکار به سراغ ما می‌آیند، سپس صبورانه علت افکار و یا رفتار خود را بررسی کنیم. همچنین باید خطاهای شناختی نظیر برچسب زنی، فاجعه سازی و تفکرات منفی خود مقصر دانستن را بشناسیم چراکه هرچه بیشتر بتوانیم اطلاعات ذهنی خود را تجزیه کنیم بهتر می. تواینم از افسردگی جلوگیری کنیم.

وی همچنین چند توصیه ساده نیز کرد و گفت: در این روزهایی که به اقتضای شرایط مجبور به ماندن در خانه هستیم افراد باید برای خود مقرر کنند تا هر روز راس ساعت معینی از خواب بلند شوند، با دوستان خود صحبت کنند و افکار منفی را از خود دور کنند، تغییرات کوچکی در فضای خانه و ظاهر خود و حتی رفتارهای روزانه ایجاد کنند، با ثبت نام در کلاس‌های آنلاین برای خود تنوع ایجاد کنند، خصوصیات مثبت خود را بشناسند و برای خود سرگرمی‌های جدید ایجاد کنند. همچینن با شکر گزاری و تقویت باورهای مذهبی خود می‌توان افکار منفی را کاهش داد.

 

 

شیوه ی صحیح استراحت بین درس خواندن

مطالعه کردن احتمالا یکی از منفورترین کارهای زندگی دانشجویی است که کسل کننده، طاقت فرسا و آزاردهنده به نظر می رسد. اما آیا واقعا خسته کننده است؟ اگر خود را غرق مطالعه کنید، مسلما مغز شما خسته می شود؛ با این حال یک استراحت انرژی بخش می تواند رمز موفقیت شما باشد.
 
به هر حال بررسی ها نشان داده است که استراحت بین مطالعه می تواند میزان توجه شما را بهبود بخشد و به شما در حفظ تمرکز بیشتر کمک کند.
 
1- تمرینات کوتاه ولی موثر انجام دهید
برای تقویت حافظه، خلاقیت و هوش تمرینات ساده ای را انجام دهید تا انرژی شما را تامین کنند. بنابراین در طول مطالعه می توانید برخی از تمرینات سریع و آسان را در نظر بگیرید و انجامشان دهید. مانند طناب زدن، انجام برپی و حرکت کوه نورد.
 
لازم نیست تمرین کاملی را انجام دهید زیرا چند دقیقه تحرک برای جریان انداختن خون کافیست. چنانچه به این تمرینات علاقه ای ندارید می توانید کمی قدم بزنید، خواه به دستشویی بروید یا حتی برای نوشیدن یک لیوان آب به آشپزخانه بروید.
 
نکته: ساعت را برای خود تنظیم کنید تا هر 30 دقیقه به شما اعلان دهد. این کار به شما کمک می کند تا ساعت های طولانی مطالعه را به زمان های کوتاه تر تقسیم کنید و کمتر خسته شوید.
 
2- میان وعده ای سالم بخورید
خوردن میان وعده بین مطالعه، مورد علاقه هر دانش آموزی است. متاسفانه در این اوقات پر تنش، برخی از دانش آموزان به مصرف مواد غذایی ناسالم حاوی قند و چربی زیاد روی می آورند که می تواند توانایی یادگیری مغز را کاهش دهد.
 
به جای مصرف چیپس سیب زمینی، کلوچه و پفک به دنبال میان وعده سالم مغز مانند موز، آووکادو، دانه ها و آجیل ها باشید زیرا آن ها می توانند باعث افزایش حافظه و هوشیاری ذهنی شما شوند. شکلات تلخ نیز گزینه خوبی است زیرا نه تنها باعث افزایش دامنه یادگیری شده بلکه باعث ترشح اندروفین می شود و احساس و روحیه خوبی را در شما ایجاد خواهد کرد.
 
3- به بیرون از منزل بروید
بعد از ساعت ها مطالعه درون خانه، برای پردازش و فیلتر کردن اطلاعات مدتی را بیرون از منزل سپری کنید. مطالعات نشان داده است که گذراندن اوقاتی خارج از منزل می تواند باعث کاهش استرس، خشم، افسردگی و اضطراب شود.
 
اگر بتوانید مناظر طبیعت را مشاهده کنید و از صداهای طبیعت لذت ببرید عالی است زیرا این امر باعث حفظ روحیه مثبت شما شده و میزان توجه تان را بعد از بازگشت به مطالعه افزایش خواهد داد.
 
4- به دور دست نگاه کنید
مطالعه طولانی مدت باعث خستگی چشم و آسیب بینایی می شود خصوصا اگر از لپ تاپ و تبلت استفاده می کنید! همچنین ممکن است منجر به سر درد، تاری دید و خشکی چشم نیز شود.
 
سعی کنید قانون 20-20-20 را اجرا کنید. این گونه که برای هر 20 دقیقه مطالعه، به فاصله ای تقریبا 20 فیت یا 6 متر به مدت 20 ثانیه نگاه کنید. این استراحت باعث آرامش چشم شده و به طور قابل توجهی علائم خستگی چشم را کاهش خواهد داد.
 
5- تمرینات ذهن آگاه انجام دهید
فصل امتحانات می تواند بسیار پرتنش باشد و انتظاراتی که والدین از دانش آموزان دارند نیز ممکن است احساس ناخوشایندی را رقم بزند و باعث شود نتوانید به موقع مطالعه خود را به پایان برسانید.
 
برای آرام سازی ذهن، بین زمان مطالعه خود وقت بگذارید و برخی از فعالیت های ذهن آگاه مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا کشش های یوگا را انجام دهید زیرا در کاهش استرس موثر هستند.
 
به طور خاص، ثابت شده است که مدیتیشن سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می دهد. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که زمان بندی مطالعاتی مفید و پرتحرکی را تعیین کنید و برای خود در نظر بگیرید تا در طول مطالعه خسته نشوید.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال