امروز : یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت : ۱۲:۱۹ AM
شفاخانه / ۱۷۳
بسته ویژه دانستنی های روز سلامت در عبارت؛

با زردچوبه درد مفاصل خود را درمان کنید / ۶ توصیه برای اینکه حتما چای سبز بنوشید/ ۴ علامتی که نشان می دهد قند خونتان بالاست / عادت های نامناسب تغذیه ای در شرایط کرونا چیست؟

شفاخانه+عبارت
    -     کد خبر: 58096
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۷|۰۹:۱۷
«شفاخانه عبارت» بسته ویژه خبری حوزه ی سلامت است که به صورت یک روز در میان توسط تحریریه عبارت تهیه و منتشر می شود. با خواندن این ستون شما از به روزترین مطالب مرتبط با سلامت در مازندران و کشور مطلع خواهید شد.

با زردچوبه درد مفاصل خود را درمان کنید

استفاده از زردچوبه، در انواع غذا ها و نوشیدنی ها؛ از لاته سویا گرفته تا کیک های گیاهی، تبدیل به مد روز شده است. اما بالاخره باید چیزی در این ادویه طلایی وجود داشته باشد که انقدر شیفته دارد.به گزارش فرادید؛ یک مطالعه علمی که اخیراً در نشریه علمی پزشکی منتشر شده است دریافته که ادویه زرد یک مسکن قوی مؤثر برای ورم مفاصل است. نتایج این پژوهش همچنین نشان می دهد زردچوبه در کاهش درد زانو اثربخش تر از شبه- دارو های دیگر است.

تحقیقات زیادی همچنین نشان می دهد که این ادویه در درمان برخی سرطان ها موثر است که گمان می رود می تواند تقسیم و گسترش سلول های سرطانی را متوقف کند. کورکومین – ماده فعال در زردچوبه-یک پلی فنول است که خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضدعفونی کننده دارد.

در آخرین آزمایشی که برای سنجش میزان اثرگذاری زردچوبه در کاهش درد مفاصل انجام شده است؛ دانشمندان از دانشگاه تاسمانی در استرالیا، به صورت تصادفی به 70 بیمار با نشانه های آرتروز زانو و تورم مفصل زانو، کپسول های زردچوبه و یک شبه دارو دیگر به مدت 12 هفته تجویز کردند. شرکت کنندگان باید روزی 2 کپسول – یا زردچوبه یا شبه-دارو- را مصرف می کردند.

نتایج در نشریه پزشکی آنالز منتشر شد. بر اساس این نتایج بیمارانی که کپسول زردچوبه مصرف کرده بودند در مقایسه با بیمارانی که شبه دارو مصرف کرده بودند، بعد از 12 هفته درد کمتری احساس می کردند. ضمن آنکه مصرف زردچوبه هیچ عوارض جانبی ای نداشت. همچنین افرادی که کپسول زردچوبه مصرف کرده بودند در مقایسه با آن هایی که شبه دارو مصرف کرده بودند طی این مدت از مسکن های کمتری برای کاهش درد استفاده کرده بودند.

اسکن ها هیچ تفاوتی در ساختار مفصل زانو گزارش نکرد که نشان می دهد اثر زردچوبه فقط روی گیرنده های درد است تا بخش جسمانی بیماری.

محققان می گویند هیچ درمان مؤثری برای ورم مفاصل وجود ندارد و مسکن ها هم به ندرت در این زمینه اثربخش هستند؛ برای همین نتایج این تحقیق بسیار مهم است.

محققان می گویند تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان اهمیت بالینی این یافته ها را ارزیابی کرد.

 

 

۶ توصیه برای اینکه حتما چای سبز بنوشید

برای اینکه از تمام فواید چای سبز بهره مند شوید باید بتوانید از یک فنجان چای سبز تا جایی که ممکن است آنتی اکسیدان جذب کنید و البته اینکه چای سبزتان را چطور و چه زمانی می نوشید نیز اهمیت دارد. در ادامه شش راهکار در اختیارتان می گذاریم تا بتوانید از چای سبزی که می نوشید بیشترین بهره را برای سلامتی تان ببرید.

چای سبز را همراه غذا ننوشید

بهترین زمان نوشیدن چای سبز، بین وعده های غذایی است، نه همراه آن ها. اگر چای سبز را همراه غذا بنوشید، تانین های موجود در چای سبز با آهن جفت شده و از میزان جذب آهنی که قرار است از غذایتان دریافت کنید کم خواهد کرد. نوشیدن چای سبز با غذا می تواند جلوی جذب زینک (روی) غذای مورد نظر را نیز بگیرد. تانین ها به خودی خود ناسالم نیستند؛ اما می تواند میزان جذب این املاح را کاهش دهند. صبر کنید تا غذایتان تمام شود و مدتی از آن بگذرد و سپس چای سبزتان را بنوشید یا بین وعده های غذایی آن را مصرف کنید، خصوصاً اگر کمبود آهن دارید. ضمناً مکمل آهنتان را با چای سبز مصرف نکنید.

کمی آب لیمو به چای سبزتان اضافه کنید

آب لیمو می تواند عطر و طعم بهتری به چای سبز بدهد؛ اما یک فایده ی دیگر آن هم این است که میزان کاتچینی که بدنتان از چای سبز جذب می کند را افزایش می دهد. به گفته ی دانشمندان، آب مرکبات می تواند میزان کاتچین های چای سبز را پنج برابر کند. پس با افزودن مقداری آب لیمو به چای سبز، خواص آن را چند برابر کنید. ضمناً افزودن آب لیمو به چای سبز می تواند محتوای ویتامین C نوشیدنی تان را بالا ببرد.

ماتچا را امتحان کنید

برای درست کردن چای سبز، برگ های آن را در آبجوش می ریزیم و پس از دم کشیدن این برگ ها را خارج می کنیم؛ اما ماچا یا ماتچا (Matcha)، پودر چای سبز است که از برگ های درسته ی چای سبز تهیه شده است؛ بنابراین از جهت پلی فنول ها غنی تر از چای سبزی است که برگ های آن را جدا کرده اید. در واقع ماتچا نسبت به یک فنجان چای سبز دم کشیده بدون برگ، ده تا صد برابر پلی فنول دارد. ضمناً موارد مصرف ماتچا متنوع نیز هست. شما می توانید از ماتچا در اسموتی ها، لاته ها و حتی پختن نان و کیک و ... نیز استفاده کنید. وقتی ماتچا مصرف می کنید، تمام فواید برگ های چای سبز را دریافت می کنید.

خودتان چای سبز درست کنید

بهترین راه دریافت تمام فواید چای سبز این است که خودتان در خانه آن را درست کنید. وقتی چای سبز صنعتی و آماده شده می خرید، کیفیت پلی فنول های موجود در بطری چای سبز نسبتاً پایین است. دانشمندان محتوای پلی فنول شش برند چای سبز آماده را بررسی کردند و اندازه گرفتند و دریافتند بیشتر آن ها دارای مقدار متوسطی پلی فنول هستند. آن ها می گویند شما باید 20 بطری چای سبز آماده بنوشید تا فواید تنها یک فنجان چای سبزی که در خانه تهیه شده را دریافت کنید. ضمناً، برخی از چای سبزهای موجود در بطری دارای قند افزوده هستند. اگر شما چای سبز سرد دوست دارید می توانید خودتان آن را دم کرده و در بطری ریخته و در یخچال قرار دهید. با این روش، هم بیشتر از فواید چای سبز بهره می برید و هم در هزینه ها صرفه جویی می کنید.

چای سبز دم شده را مدت طولانی نگه ندارید

وقتی چای سبز را دم کردید، برای مدت طولانی آن را در معرض هوا نگذارید. پلی فنول های موجود در چای سبز، به مرور زمان از بین می روند، خصوصاً اگر در ظرف را نگذارید و در معرض هوا باشد. اگر قصد ندارید چای سبزتان را درجا مصرف کنید، آن را در ظرفی بریزید که درپوش محکمی دارد و می تواند خواص آنتی اکسیدانی چای را برای مدت طولانی تری حفظ کند. اما به طور کل هر چه سریع تر چای سبز را مصرف کنید بهتر است و ضمناً طعم بهتری هم خواهد داشت.

راه های بیشتری برای استفاده از چای سبز پیدا کنید

خلاقیت به خرج دهید و به راه هایی فکر کنید که بتوانید از چای سبز بیشتر و متنوع تر استفاده کنید. می توانید به اسموتی تان به جای آب، چای سبز اضافه کنید یا در شوربای صبحانه تان چای سبز بریزید. می توانید از ماتچا در پخت وپزهایتان نیز استفاده کنید. با این کار، چیزهایی که می پزید دارای آنتی اکسیدان بیشتری می شوند. چای سبز چیزی فراتر از یک نوشیدنی است. ماتچا چون به صورت پودر است، کاربردهای متنوع تری دارد و به راحتی می توانید در آشپزی های خود از آن بهره ببرید. حتی می توانید بستنی ماتچا بخورید! اضافه کردن ماتچا به سوپ و آبگوشت نیز فکر بسیار خوبی است.

 

 

4 علامتی که نشان می دهد قند خونتان بالاست

 هایپرگلیسمی به وضعیت بالا بودن سطح گلوکز یا قند خون اشاره دارد که شاخص تعیین‌کننده بیماری دیابت است.
 
بالا بودن قند خون یک تغییر متابولیکی نگران کننده است و لازم است بیمار به سرعت تحت درمان قرار گیرد.
 
درصورتیکه برای مدت زمان طولانی جهت کاهش قند خون اقدامی نشود ممکن است به اعصاب و اندام‌های بدن آسیب جدی وارد شود.
 
 از جمله علائم و نشانه‌های مهم بالا بودن قند خون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
از دست دادن آب بدن نشانه قند خون بالاست
احساس خشکی در دهان و تشنگی بیش از حد معمول می‌تواند نشانه از دست دادن آب بدن ناشی از بالا بودن قند خون باشد. همچنین به دلیل وجود قند مازاد در خون، بدن تلاش می‌کند از طریق ادرار مقدار اضافی از مواد قندی را دفع کند که عارضه جانبی آن از دست رفتن مقدار زیادی از آب بدن است.
 
کاهش ناگهانی وزن نشانه قند خون بالاست
گلوکز موجود در خون با کمک انسولین به انرژی تبدیل می‌شود. درصورتیکه بدن میزان کافی انسولین ترشح نکند، گلوگز در خون باقی می‌ماند. در نتیجه، به منظور تامین انرژی، بدن مجبور به سوزاندن چربی و ماهیچه‌ها می‌شود. بنابراین، زمانی که بدون هیچ دلیلی مقدار قابل توجهی از وزن بدن کاهش پیدا کند لازم است سطح قند خون اندازه‌گیری شود.
 
احساس خستگی و درد نشانه قند خون بالاست
احساس خستگی فاکتور پیچیده‌ای است که می‌تواند نشان‌دهنده بالا و پایین بودن سطح قند خون باشد. در برخی مواقع احساس خستگی مداوم با درد در شکم، بی‌حسی و گزگز شدن انگشت‌ها همراه است. همچنین پوست با علائم خشکی، ترکیدگی و احساس خارش دچار حساسیت می‌شود.
 
تاری دید نشانه قند خون بالاست
تاری دید می تواند یکی از نشانه‌های رتینوپاتی دیابتی باشد. این عارضه با ورم عروق خونی در شبکیه شناخته می‌شود که از بالا بودن سطح قند خون ناشی می‌شود. امکان ابتلا به این عارضه در تمامی مبتلایان به دیابت نوع یک و دو وجود دارد و به همین دلیل حداقل یک‌بار در سال مراجعه به چشم پزشک به این بیماران توصیه می‌شود.

 

 

عادت های نامناسب تغذیه ای در شرایط کرونا چیست؟

 منیره امینیان با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی یکی از عوارض احتمالی در خانه ماندن و بی تحرکی است اظهار کرد: ابتلا به چاقی می تواند زمینه ساز بیماری های دیگر همچون دیابت و افزایش فشار خون شود و این در حالی است که نتایج مطالعات نشان داده است که چاقی با تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن، می ‌تواند خطر ابتلا به کرونا را نیز افزایش دهد.

وی تصریح کرد: برخی رفتارها و شرایط جدید در زمان ماندن در منزل، در صورت عدم پیروی از اصول تغذیه مناسب و تحرک کافی می تواند سلامت ما را تهدید کند و زمینه ابتلا به اضافه وزن و چاقی را فراهم کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: سفارش فست فود از رستوران های بیرون بر و مصرف زیاد فست فودها که حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی هستند و علاوه بر تحریک سیستم ایمنی بدن سبب بروز اضافه وزن و چاقی نیز می شوند.

وی یادآور شد: خرید یا سفارش نوشابه های گازدار و نوشیدنی های صنعتی، مصرف زیاد مواد قندی و شیرین بخصوص انواع نوشیدنی های دارای قند افزوده، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های صنعتی ضمن افزایش ابتلا به اضافه وزن و چاقی، تحریک سیستم ایمنی بدن را بدنبال دارد.

امینیان افزایش ریزه خواری و مصرف تنقلاتی که ارزش غذایی کمی دارند مثل انواع چیپس و پفک، شکلات و ... بویژه در زمان تماشای تلویزیون به مدت طولانی را یکی از آسیب های جدی برای سلامتی عنوان و تصریح کرد: به هم خوردن نظم خواب و بیداری روزهای عادی به دلیل تعطیل شدن فعالیت های خارج از منزل، دیر خوابیدن شبانه و دیر بیدار شدن روز که سبب به هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن، اختلال سوخت و ساز و برنامه منظم تغذیه روزانه نیز می شود از دیگر تهدیدات برای سلامتی است.

وی ترک عادت ورزش منظم در طول روز، بی تحرکی به دلیل استفاده بیش از پیش از بازی ها و فیلم های کامپیوتری، تماشای تلویزیون و فضای مجازی، تعطیلی برنامه کلاس های ورزشی در مکان های ورزشی و خارج از منزل و نبود فضای مناسب برای پیاده روی و قدم زدن از دیگر تهدیدات سلامتی در دوران کرونا است.

امینیان در پایان خاطرنشان کرد: نگاهی به برخی تهدیدهای احتمالی سلامت در مدت زمان نامعین و طولانی درخانه ماندن، ضرورت هوشیاری و برنامه ریزی برای پیروی از اصول صحیح شیوه زندگی را به ویژه برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی روشن می کند.

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال