امروز : یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت : ۱:۳۰ AM
شفاخانه / ۱۷۷
بسته ویژه دانستنی های روز سلامت در عبارت؛

با خواص درمانی انواع لواشک آشنا شوید! / قبل و بعد از تمرینات ورزشی چه بخورید؟ / ادویه ای که چربی ها را به سرعت می سوزاند / ۶ بیماری که با چای کیسه ای درمان می شود!

شفاخانه+عبارت
    -     کد خبر: 58484
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۹|۰۸:۴۹
«شفاخانه عبارت» بسته ویژه خبری حوزه ی سلامت است که به صورت یک روز در میان توسط تحریریه عبارت تهیه و منتشر می شود. با خواندن این ستون شما از به روزترین مطالب مرتبط با سلامت در مازندران و کشور مطلع خواهید شد.

با خواص درمانی انواع لواشک آشنا شوید!

 لواشک ترکیب یک یا دو نوع و حتی تعداد بیشتری میوه است که آن‌ها را خشک و در جای آفتابی نگه داری می‌کنند؛ لواشک سرشار از ویتامین‌های A و B و حاوی کلسیم، فیبر و مواد معدنی است همچنین به دلیل وجود میوه در این خوراکی خوشمزه مصرف آن بهتر از چیپس و پفک خواهد بود.

 طبق توصیه متخصصان، استفاده از لواشک به عنوان یک میان وعده مناسب و مفید به شمار می‌آید. خواص لواشک به نوع میوه آن بستگی دارد به عنوان مثال آلو برای درمان یبوست مفید است، ولی نتیجه لواشک سیب بلعکس خواهد بود.

انواع لواشک و درمان دارویی آن
لواشک زغال اخته: به علت وجود مواد ضد میکروبی در آن موجب جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های ادراری در بانوان می‌شود همچنین این نوع لواشک در جلوگیری از افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری و از بین رفتن و رفع بی خوابی تأثیر زیادی دارد.

 لواشک لیمو: به علت اینکه حاوی اسید ضد میکروبی قوی بوده تاثیر زیادی در دفع سنگ کلیه، آلرژی و لاغری دارد.

لواشک انار: لواشک انار در متعادل کردن اوره و کلسترول، از بین بردن و دفع سموم بدن و تعدیل مایعات نقش چشمگیری دارد.

لواشک زرشک: لواشک زرشک در کاهش تب، متعادل کردن فشار خون، کنترل ضربان قلب، درمان درد‌های روماتیسمی و مفصلی تاثیر فراوانی دارد.

لواشک آلو: بر اساس توصیه متخصصان لواشک آلو حاوی مواد ضد میکروبی، ضد ویروس و ضد باکتری است. مصرف این لواشک در ایجاد تحریک روده و در تنظیم عملکرد سیستم گوارشی بدن مفید است.

لواشک زرشک: در هر ۱۰۰گرم از لواشک زرشک ۲/۱۶ گرم فروکتوز، ۵/۲ گرم فیبر خام، ۶/۲ میلی گرم سدیم، ۳/۴۳ میلی گرم آهن و ۸/۳۵۲ کیلو کالری نهفته است.

در صورت توان، لواشک‌ها باید یکنواخت و ضخامت آن‌ها بین ۱-۵ میلی متر باشد. لواشک‌ها باید به رنگ طبیعی میوه درون آن‌ها  یا کمی تیره تر باشد، در ضمن بوی ترشیدگی، سوختگی  یا کپک زدگی فاسد بودن لواشک را نشان می‌دهد.

وجود هر یک از مواد خارجی درون لواشک از جمله هسته، تکه‌های پوست، دانه، دم میوه، برگ، خاک، شن و کاه ممنوع است. یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها، بهداشتی بودن لواشک‌هاست.

شکر و نمک زیاد موجود در انواع لواشک‌ها برای ملس شدن آن‌ها موجب افزایش ابتلا به دیابت و فشار خون می‌شود. علاوه بر عوارض لواشک‌ها که در بالا عنوان شد باید به تمیز نبودن آن‌ها نیز اشاره کرد. این لواشک‌ها که اغلب در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی با عنوان لواشک‌های خانگی وارد بازار می‌شوند بسیار غیر بهداشتی هستند.

 

 

قبل و بعد از تمرینات ورزشی چه بخورید؟

در اینجا به طور مفصل شرح می‌دهیم که هر کدام از این وعده‌های غذایی چه اهمیتی دارند و در چه زمانی باید مصرف شوند و اینکه از چه نوع مواد غذایی باید استفاده کنیم.

1. انرژی‌دهنده

خوردن غذاهای مناسب قبل و بعد از ورزش می‌تواند نتایج بهتری را ایجاد کند. همانطور که اتومبیل از بنزین استفاده می‌کند، بدن نیز از کربوهیدرات‌ها برای سوخت استفاده می‌کند. کربوهیدرات‌ها به ما انرژی لازم برای آرام دویدن یا تناسب اندام را می‌دهد. پس از پایان تمرین و سوخت‌گیری مجدد مصرف ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات می‌تواند در بازسازی عضلات موثر باشد. آیا حاضرید از تمرین خود نهایت استفاده را ببرید؟

 2. زمان درست

هدف اصلی داشتن یک میان‌وعده یا یک وعده غذایی 1 تا 3 ساعت قبل از تمرین است. اگر قبل از تمرین غذا بخورید ممکن است دچار مشکل شوید. دلیل آن این است که در هنگام ورزش خون بیشتری به عضلات وارد می‌شود و مقدار کمتری از خون برای هضم غذا باقی می‌ماند. بعد از ورزش بدن آماده سوخت‌گیری مجدد و بازسازی بافت‌های عضلانی است. یک ساعت پس از اتمام تمرین غذا بخورید.

 3. قبل از ورزش-ساندویج کره بادام‌زمینی و مربا

نان و مارمالاد موجود در این وعده غذایی برای ناهار، کربوهیدرات‌ها را وارد بدن می‌کند. آنها انرژی مورد نیاز ماهیچه‌ها را هنگام ورزش به بدن می‌رسانند. کره بادام‌زمینی یک دوز پروتئین به بدن اضافه می‌کند که موجب احساس سیری می‌شود و نیز هوس خوردن و پرخوری بعد از تمرین را از بین می‌برد. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن مقدار کمی بادام‌زمینی می‌تواند به حفظ وزن متعادل کمک کند. به یک پیاده‌روی ساده می‌روید یا به کلاس یوگا؟ نصف یک ساندویچ  می‌تواند نیاز بدن شما را تامین کند.

 4. قبل از ورزش- سوپ بلغور جوی دوسر با میوه و شیر کم‌چرب

آیا صبح‌ها تمرین می‌کنید؟ روز خود را با یک کاسه جوی دوسر و میوه پرفیبر شروع کنید. بدن ما کربوهیدرات‌های موجود در این ترکیب را با سرعت بیشتری هضم می‌کند، بنابراین قندخون ثابت می‌ماند و در زمان بیشتری انرژی خواهید داشت. برای دوز اضافی پروتئین و کلسیم استخوان‌ساز، مقداری شیر کم‌چرب را نیز اضافه کنید.

 5. قبل از ورزش- اسموتی میوه و ماست

هضم اسموتی‌ها آسان است، بنابراین در طول تمرین احساس خستگی نخواهید کرد، اما بسیاری از تولیدات کارخانه‌ای حاوی قندافزودنی هستند. اسموتی را خودتان با میوه و ماست سرشار از پروتئین که کربوهیدرات تقویت‌کننده انرژی دارد، درست کنید. آن را با آب یا یخ مخلوط کنید تا به بدن رطوبت را نیز برساند. تحقیقات نشان می‌دهد که دریافت نکردن مایعات کافی می‌تواند نیرو و توان بدن را تحلیل ببرد.

 6. مخلوط آجیل‌ها

این ترکیب به عنوان یک ماده اصلی در زمان تفریح است، اما ترکیبی از آجیل‌ها میان‌وعده خوبی برای انجام هر نوع ورزشی است. کشمش به ما انرژی فوری می‌دهد و کار هضم را در معده آسان می‌کند. تعداد کمی از آن را با چند عدد بادام که حاوی پروتئین زیاد، چربی اشباع نشده و برای قلب سودمند است، مخلوط کنید. این ترکیب همچنین یک آنتی‌اکسیدان دارد که می‌تواند به بدن در استفاده بهتر از اکسیژن کمک کند و از ورزش نتایج بهتری عاید ما ‌شود.

 7. قبل از ورزش- نوشیدنی با شیر کم‌چرب و سیب

اگر اهل نوشیدن قهوه هستید، برای صبحانه یا ناهار، قبل از کلاس تناسب اندام، یک نوشیدنی با شیر کم‌چرب میل کنید. پروتئین را از شیر دریافت خواهید کرد و کافئین هم درد عضلانی را کاهش داده و کالری سوزی را در هنگام ورزش افزایش می‌دهد. این نوشیدنی را با یک سیب برای دریافت کربوهیدرات با کیفیت بالا ترکیب کنید. توجه داشته باشید: کافئین می‌تواند خواب فرد را مختل کند، بنابراین بعد از ظهرها از خوردن آن اجتناب کنید. می‌توانید این نوشیدنی را با یک لیوان شیر کم‌چرب یا به جای آن با یک عدد پنیر ورقه‌ای ترکیب کنید.

 8.قبل از ورزش- موز

آیا فقط 5 الی 10 دقیقه قبل از تمرین فرصت دارید؟ برای میان‌وعده یک موز بخورید. هضم آسان کربوهیدرات‌ها باعث می‌شود که انرژی کافی داشته باشید، بدون اینکه وزن کم کنید. آنها همچنین منبع خوب آنتی‌اکسیدان و پتاسیم هستند؛ مواده معدنی که از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کنند. برای میان‌وعده لحظه آخر نیز یک عدد موز همراه خود داشته باشید.

 9. بعد از ورزش-تخم‌مرغ و نان تست تهیه شده از گندم

کربوهیدرات نان تست انرژی بدن را در هنگام ورزش می‌سوزاند، در حالی که فیبر آن میزان قندخون را ثابت نگه می‌دارد. نان تست را با تخم‌مرغ سرو کنید تا خواص بیشتری داشته باشد. تخم‌مرغ یک پروتئین کامل است، به این معنی که 9 اسید آمینه ضروری دارد که برای عضله سازی بدن از آن استفاده می‌شود. آیا بعد از تمرین فرصتی برای درست کردن یک میان‌وعده کوچک ندارید؟ یک تخم‌مرغ آبپز را با نان تست غلات کامل سرو کنید.

 10. بعد از ورزش- شیرکاکائو

نوشیدنی مورد علاقه دوران کودکی است و نسبت ایده‌آل کربوهیدرات به پروتئین در آن 4 به 1 است. کار سوخت رسانی و بازسازی عضلات را انجام می‌دهد. مطالعه‌ای نشان داد ورزشکارانی که بعد از تمرین یک لیوان شیرکاکائو می‌نوشیدند نسبت به کسانی که فقط یک نوشیدنی ورزشی حاوی کربوهیدرات مصرف می کردند، سریع‌تر بهبود می‌یافتند. به علاوه، شیر کاکائو 90درصد آب دارد، بنابراین مقدار مایعاتی را که هنگام ورزش دفع می‌کنید را جبران می‌کند.

 

 

ادویه ای که چربی ها را به سرعت می سوزاند

تعدادی از آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که زنجبیل ممکن است تأثیر کمی روی وزن بدن داشته باشد، یعنی کاهش وزن معجزه آسایی ایجاد نخواهد کرد.

بیشتر تحقیقات پیرامون مزایای کاهش وزن زنجبیل در مدل‌های حیوانی است. تحقیقات محدودی که بر روی انسان انجام شده است عمدتاً مطالعات کوچکی است که ممکن است مرتبط با عموم مردم نباشد.

زنجبیل به سیری کمک می‌کند

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۲ ، ۱۰ مرد بعد از خوردن صبحانه ۲ گرم پودر زنجبیل خشک حل شده در آب گرم مصرف کردند. نتایج نشان داد که افراد بیشتر از نوشیدنی زنجبیل احساس سیری می‌کنند.

علاوه بر این، هنگامی که افراد نوشیدنی زنجبیل را مصرف می‌کردند، پس از صرف غذا به میزان ۴۳ کیلوکالری از دست دادند. با این حال، این تحقیق بصورت محدود صورت گرفته است.

در واقع زنجبیل ممکن است بر توانایی کاهش وزن فرد تأثیر بگذارد.

زنجبیل ممکن است به چربی سوزی کمک کند

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۹ در کره جنوبی به ۸۰ فرد چاق عصاره اتانولی زنجبیل بخارپز داده شد.

این مطالعه نشان داد که عصاره زنجبیل چربی بیشتری از بدن را می‌سوزاند. این نشان می‌دهد که یک مکمل زنجبیل حتی بدون تغییرات رژیم غذایی ممکن است کاهش وزن را تسهیل کند.

زنجبیل ممکن است ترشح انسولین را کاهش دهد

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که زنجبیل هیچ تاثیری بر میزان انسولین ندارد اما مقاومت انسولین را کاهش می‌دهد، که می‌تواند عاملی در کاهش علائم دیابت نوع ۲ باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حفظ کاهش وزن با بهبود حساسیت به انسولین ارتباط دارد.

زنجبیل ممکن است به مدیریت وزن کمک کند

همین بررسی 2018 همچنین نشان داد که مصرف زنجبیل با کاهش وزن بدن، نسبت دور کمر به باسن و گلوکز ناشتا همراه است، اگرچه تغییری در BMI مشاهده نشد.

زنجبیل می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند

در آزمایشات حیوانی، زنجبیل خواص ضد التهابی از خود نشان داده است. در آزمایشات بالینی انسانی، تحقیقات بیشتری لازم است، اما یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد کسانی که زنجبیل مصرف کرده اند، درد التهابی کمتری نسبت به یک گروه دارونما تجربه کرده اند.

از آنجا که چاقی یک حالت التهاب مزمن است، مصرف زنجبیل ممکن است به حمایت از یک تمرین منظم ورزشی کمک کند که ممکن است به کاهش وزن بینجامد.

 

 

۶ بیماری که با چای کیسه ای درمان می شود!

بسیاری از ما از زمان های بسیار قدیم علاقمند به نوشیدن چای بوده ایم و اکنون تعجب آور نیست که بدانیم انواع مختلف چای فواید زیادی برای سلامتی دارد.

با این حال، آنچه بیشتر مردم نمی‌دانند این است که تهیه یک چای کیسه‌ای می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات مانند مراقبت از پوست تا درمان زخم‌های کودکان کمک کند. در این گزارش با مزایای چای کیسه‌ای آشنا خواهید شد:

۱- رفع جوش‌های سرسیاه و آکنه

چای سبز سرشار از خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و اگر از جوش‌های سرسیاه و آکنه رنج می‌برید، می‌توانید دو کیسه از آن را با آب گرم و عسل مخلوط کنید تا یک ماسک صورت طبیعی درست کنید، آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت خود بگذارید تا قرمزی و حساسیت آن پرطرف شود.

۲. تسکین درد دندان

یکی از راه‌های آسان برای از بین بردن دندان درد، استفاده موضعی از چای نعناع است، زیرا دارای اثرات ضد باکتری و بی حسی است. می‌توانید کیسه چای گرم نعناع را کمی روی دندان خود فشار دهید تا درد آن تسکین یابد.

۳. کاهش ورم و قرمزی چشم

بعد از یک شب بی خوابی، بیدار شدن با پف و قرمزی چشم غیرمعمول نیست اما کمپرس سرد چای سبز می‌تواند به شما کمک کند تا کاملاً سرحال باشید.

۴- کمک به رشد سالم گیاهان

کیسه‌های چای استفاده شده را دور نریزید، زیرا می‌توانند باعث بهبود خاک و سلامت گیاه شوند، کیسه‌های چای را با سایر ضایعات ارگانیک که به طور طبیعی در خانه تولید می‌کنید، مخلوط کرده و سپس همه چیز را به گلدان‌های خود اضافه کنید.

۵ - التیام عوارض ناشی از گزش پشه

از آنجا که گیاه بابونه خاصیت ترمیم زخم دارد، در مورد نیش دردناک حشرات نیز ممکن است، مفید باشد. برای این کار چای بابونه درست کنید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال خنک شود، سپس آن را به مدت ۱۰ دقیقه به آرامی روی گزش بمالید و در صورت لزوم فرآیند را تکرار کنید.

۶. درمان آسیب‌های جزئی

اگر در خانه کودک دارید، کبودی و خراش ممکن است یک اتفاق روزانه باشد. برای کمک به تسکین قرمزی، تورم و درد، می‌توانید یک کیسه چای سیاه و سرد را روی محل آسیب دیده قرار دهید.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال