امروز : یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت : ۱۲:۵۶ AM
شفاخانه / ۱۸۳
بسته ویژه دانستنی های روز سلامت در عبارت؛

زمان پایان زنجیره انتقال کرونا در کشور / ۵ خوراکی که دشمن پوستتان هستند‍ / کارهایی که باید برای داشتن یک قلب سالم انجام دهید / دلایلی برای این که هرگز نباید روی شکم خوابید

شفاخانه+عبارت
    -     کد خبر: 58917
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۶|۰۸:۲۸
«شفاخانه عبارت» بسته ویژه خبری حوزه ی سلامت است که به صورت یک روز در میان توسط تحریریه عبارت تهیه و منتشر می شود. با خواندن این ستون شما از به روزترین مطالب مرتبط با سلامت در مازندران و کشور مطلع خواهید شد.

 زمان پایان زنجیره انتقال کرونا در کشور

پیام طبرسی با اشاره به آغاز واکسیناسیون علیه بیماری کووید 19 در کشور، گفت: واکسنی که وارد ایران شد و تزریق آن از روز گذشته انجام گرفت برای یک میلیون نفر در روسیه تزریق شده و جای نگرانی ندارد.

وی ادامه داد: این واکسیناسیون طبق اولویت بندی های تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت انجام می شود. اگر واکسیناسیون به روش اولویت بندی های تعیین شده صورت پذیرد آمار مرگ و میر و ابتلاء به شکل چشم گیری کاهش می یابد البته هدف ما از واکسیناسیون قطع زنجیره بیماری کرونا است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، قطع زنجیره کرونا در کشور را زمانی عنوان کرد که حدود 45 میلیون نفر در کشورمان واکسینه شوند و افزود: برای این تعداد از جمعیت کشور حدود 100 میلیون دوز واکسن نیاز است و این میزان واکسن را قطعاً نمی توان از خارج وارد کرد پس در این شرایط نیازمند ریل گذاری تولید داخل هستیم.

طبرسی گفت: واردات واکسن می تواند پاسخگوی گروه های پرخطر و اولویت دار باشد و برای بقیه مردم باید روی تولید داخل حساب باز کرد.

 

 

۵ خوراکی که دشمن پوستتان هستند‍

شاید تعداد زیادی از لوسیون‌ها، کرم‌ها، اسکراب و ماسک‌ها را داشته باشید اما به نظر نمی‌رسد که استفاده از آن‌ها تغییر مثبتی روی پوستتان ایجاد کرده است.

پزشکان معتقدند به جز لوازم بهداشتی و آرایشی، غذایی که می‌خوریم هم تاثیر زیادی روی کیفیت پوست دارند. در این گزارش  به ۶ مواد غذایی مضر برای پوست می‌پردازیم.

قهوه

برای تحریک غده هیپوفیز، فقط ۲ یا ۳ فنجان قهوه در روز لازم است، که به نوبه خود باعث واکنش غده فوق کلیوی می‌شود. یعنی تولید کورتیزول.

کورتیزول که به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می‌شود، با نازک کردن پوست روند پیری را تسریع می‌کند. بهتر است به جای نوشیدن پیاپی قهوه به عنوان یکی از مواد غذایی مضر برای پوست، چای گیاهی را امتحان کنید.

غذا‌های دریایی

غذا‌های دریایی مانند میگو و ماهی مملو از ید هستند. مطمئناً برای برخی کارکرد‌های بدن به کمی ید نیاز دارید، اما مصرف زیاد ید باعث بروز جوش می‌شود. مصرف غذا‌های دریایی را به چند بار در هفته محدود کنید.

رنگ‌های مصنوعی

رنگ‌های زرد، آبی و قرمز ممکن است رنگ زیبایی به غذا‌ها بدهند، اما سالم نیستند. رنگ‌های مصنوعی که بیشتر در آزمایشگاه ساخته می‌شوند، می‌توانند التهاب در بدن ایجاد کنند.

قند و خوراکی‌های شیرین

مقدار زیاد قند (غذا‌های پر کربوهیدرات که به قند تجزیه می‌شوند) منجر به کاهش کلاژن و الاستین می‌شود. در نتیجه پوست شما قابلیت ارتجاعی کمتری پیدا کرده و افتادگی زودرس را تجربه می‌کنید. به یاد داشته باشید که حتی ماست‌ها مملو از قند هستند.

شیر بدون چربی

در سال ۲۰۰۵، مطالعه‌ای از هاروارد ارتباطی بین شیر بدون چربی و آکنه یافت. هرچند در شیر گاو هورمون‌هایی وجود دارد که باعث ترشحات پوستی می‌شوند، این مطالعه نشان داد که شیر بدون چربی سبب بروز لکه می‌شود، احتمالاً به این دلیل که مقدار بیشتری هورمون که جذب چربی نشده‌اند در شیر بدون چربی وجود دارد.

 

 

کارهایی که باید برای داشتن یک قلب سالم  انجام دهید

به نقل از وومنز ویکلی، کارهایی که باید برای داشتن یک قلب سالم انجام دهید:

1) آمار حیاتی بدن خود را بدانید

درک کلسترول، فشار خون و وزن شما برای کنترل خطرات ناشی از مشکلات قلبی بسیار مهم است.

فشار خون بالا: فشار خون بالا احتمال بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، اما بسیاری از ما نمی‌دانیم که به این بیماری مبتلا هستیم زیرا معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد. بنابراین بهتر است معاینه شوید.

اعداد بین 120 / 80mmHg و 140 / 90mmHg می‌تواند به این معنی باشد که در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستید. با پزشک عمومی صحبت کنید.

کلسترول: مقدار زیادی از این ماده در خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. اگر کلسترول بالا باشد، پزشک ممکن است کنترل آن را با داروهایی مانند استاتین و همچنین تغییر سبک زندگی پیشنهاد کند.

وزن: اضافه وزن یا چاقی احتمال حمله قلبی را در شما بیشتر می‌کند زیرا رسوبات چربی می‌تواند عروق شما را مسدود کند. داشتن وزن بیش از حد در اطراف کمر و شکم به ویژه خطرناک است، زیرا بر عملکرد اندام‌ها و هورمون‌های داخلی بدن تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش فشار خون و کلسترول می‌شود. شاخص توده بدنی شما باید در محدوده سالم (18.5-24.9) باشد.

2) از آنچه در حین قرنطینه آموخته‌اید استفاده کنید

دکتر گیل جنکینز می‌گوید: در طی بحران کووید19 حملات قلبی کمتر بوده است. علی‌رغم نگرانی از اینکه مردم از مراجعه به بیمارستان ترسیده‌اند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد وقت بیشتر برای ورزش، باعث کاهش سرعت اجتناب‌ناپذیر زندگی آشفته ما و حتی هوای پاک‌‌تر بدلیل کاهش ترافیک بوده است.

• هفت تا هشت ساعت در شب بخوابید، همراه با زمان خواب و بیدار شدن منظم.

• تمرینات کششی منظمی مانند یوگا و پیلاتس برای انعطاف‌پذیری عروق و همچنین بدن انجام دهید. مطالعات ژاپنی نشان داد که افراد بالای 40 سال که تحمل کمتری دارند، رگ‌های سفت‌تری دارند و این امر خطر ابتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

• سیگار نکشید. افراد سیگاری دو برابر دچار حمله قلبی می‌شوند. دکتر سارا بروور می‌گوید: سیگار کشیدن یک ماده شیمیایی به نام آکرولین را آزاد می‌کند که باعث توقف کلسترول خوب HDL از انتقال کلسترول بد LDL به کبد شما می‌شود.

3) تا حد امکان پیاده‌روی کنید

ورزش می‌تواند با دادن یک قلب قوی و سالم به شما خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. و به شما کمک می‌کند وزن، کلسترول و فشار خون خود را کنترل کنید - همه اینها می‌توانند تاثیرات جدی بر سلامت قلب داشته باشند.

5 روز در هفته 30 دقیقه فعالیت متوسط را در نظر بگیرید. لازم نیست همه این کارها را با یکبار انجام دهید - سه مرحله 10 دقیقه‌ای در طول روز خوب است.

مربی شخصی، داون متیومان می‌گوید: ورزش هوازی را انتخاب کنید - هر چیزی که قلب شما را پمپ کند اما به شما امکان صحبت می‌دهد.

اما لازم نیست که یک تمرین "سازمان‌یافته" باشد. انجام کارهای خانه، باغبانی یا حتی آماده‌سازی وعده‌های غذایی مهم است - هر چیزی که شما را به حرکت وا دارد. مزیت پختن وعده‌های غذایی از ابتدا این است که بدانید چه موادی بکار می‌برید تا بتوانید قلب را سالم نگه دارید.

4) از یک رژیم غذایی الهام گرفته از مدیترانه لذت ببرید

راب هابسون، متخصص تغذیه می‌گوید: سلامتی قلب به طور مستقیم با آنچه می‌خورید ارتباط دارد. رژیم غذایی الهام گرفته از مدیترانه، انتخاب غذاهایی که فیبر زیادی دارند (میوه، سبزیجات، حبوبات، عدس) و چربی‌های سالم (روغن زیتون، آجیل، مغز‌ها، آووکادو) و همچنین گوشت‌های بدون چربی، لبنیات کم‌چرب و ماهی روغنی (غنی از اسیدهای چرب امگا 3 دوستدار قلب).

چربی اشباع (روغن حیوانی) بیش ازحد باعث کلسترول بالا می‌شود و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می‌دهد. بنابراین شیر پرچرب را به بدون چربی و پنیر سفت را به نرم مبدل کنید. به جای سرخ کردن، غذا را بخارپز یا کباب کنید.

سبوس‌دار را بیش از سفید انتخاب کنید. برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار و ماکارونی حاوی فیبر و مواد مغذی بیشتری هستند و به طور منظم خورده می‌شوند و می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. سایر غلات کامل مانند گندم بلغاری و کینوا را امتحان کنید.

5) نمک را ترک کنید

خوردن نمک زیاد می‌تواند باعث فشار خون شود، به این معنی که قلب شما مجبور است بیشتر کار کند تا خون را در اطراف بدن پمپاژ کند و خطر حملات قلبی و مغزی را افزایش دهد.

بیش از یک قاشق چای خوری (6 گرم) نمک در روز مصرف نکنید. به تدریج با پاشیدن کمتری روی مواد غذایی و پخت و پز، ادامه دهید تا جوانه‌های چشایی شما سازگار شوند.

غذای خود را با گیاهان و ادویه‌جات، فلفل، لیمو طعم‌دار کنید.

فکر می‌کنید نمک زیادی نمی‌خورید؟ این فقط چیزی نیست که شما به غذای خود اضافه می‌کنید - سه چهارم نمکی که می‌خوریم قبلاً اضافه شده است. در وعده‌های غذایی آماده، غذاهای آماده، گوشت‌های فرآوری‌شده، چاشنی‌ها، سس‌ها، میان‌وعده‌ها و حتی خوراکی‌های شیرین مانند شیرینی‌ها یافت می‌شود. بنابراین برچسب‌ها را با دقت بخوانید و سعی کنید این غذاهای پر نمک را کاهش دهید.

 

 

دلایلی برای این که هرگز نباید روی شکم خوابید

بسیاری از مردم دوست دارند هنگام خواب روی شکم باشند، چون احساس راحتی می‌کنند، اما پیامدهای خطرناک آن را نمی‌دانند.

این همان وضعیتی است که پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) به شدت آن را نهی فرموده اند.

پژوهش‌های علمی ثابت کرده که خوابیدن روی شکم بسیار خطرناک بوده و بهتر آن است که انسان به طرف راست بخوابد.یکی از مهمترین خطرهای خوابیدن روی شکم، تشکیل سنگ کلیه است.

خوابیدن به راست و چپ مانع شکل گیری سنگ کلیه می‌شود؛ اما خوابیدن روی شکم باعث می‌شود بدن بی تحرک مانده و سنگ در کلیه رسوب کند.

همچنین با خوابیدن روی شکم، عضلات شکم به تدریج ضعیف شده، کمر قوز پیدا می‌کند، گردن دچار آسیب می‌شود و شخص احساس تشنج و انقباض می‌کنند.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال