امروز : جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت : ۷:۳۸ PM
اختصاصی عبارت
گفتگوی عبارت با مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران؛

نظری: می‌توان به عملکرد راه و شهرسازی در سال ۹۹ بالید / چالش تامین قیر همچنان پابرجاست / آخرین وضعیت آزادراه ساری-قائمشهر / اسلامی را یک وزیر مازندرانی می‌دانیم

محمد نظری+عبارت
    -     کد خبر: 59568
    -     تاريخ انتشار : ۱۴۰۰/۱/۱۰|۱۰:۴۴
۱۰ درصد تردد کل کشور در استان مازندران اتفاق می‌افتد و میانگین کشوری این میزان برای استان‌های دیگر ۳ درصد است. یعنی در استان ما ترافیک و عبورومرور بیش از ۳ برابر میانگین کشوری است. بنابراین می‌طلبد ما در حوزه‌های زیرساختی به ویژه افزایش راه‌ها توجه بیشتری به این استان استراتژیک داشته باشیم.

گفتگوی عبارت: در 20 آذرماه سال 97 محمد اسلامی که به تازگی از استانداری مازندران کوچ کرده بود و کارش را به عنوان وزیر راه و شهرسازی دنبال می‌کرد، سید محمد نظری را در مازندران به سمت مدیرکلی را‌ه‌وشهرسازی استان منصوب کرد.

سازمانی پر اهمیت در پرترافیک ترین استان کشور که همزمان باید بسیاری از پروژه‌های باقی‌مانده از سال‌های گذشته را نیز به پیش می‌برد. نظری دارای مدرک کارشناسی ارشد راه و با 25 سال سابقه کار در مسئولیت‌هایی از قبیل رئیس اداره راه و ابنیه فنی، رئیس اداره راه آمل و هراز، رئیس اداره نظارت بر راهسازی و رئیس اداره بررسی طرح‌های مسکن بود و با این وجود شناخت کاملی از نقاط ضعف و قوت این اداره کل داشت. علاوه بر این از آن‌جایی که مدیرکل جدید راه‌وشهرسازی مازندران خود اهل سوادکوه بود و سال‌ها طعم زندگی در کنار یکی از پر رفت‌وآمدترین جاده‌های استان را چشیده بود با مشکلات و معضلات راه‌های مازندران نیز بیگانه نبود.

عملکرد مثبت این سازمان در حدودا یک سال و نیم گذشته سبب شد تا در سال 99 در حوزه پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی مازندران، با مدیریت سید محمد نظری بتواند نظر حسین زادگان استاندار مازندران و کارشناسان پدافند غیر عامل را بخود جلب نمایند و حتی مورد تقدیر نیز قرار بگیرد.

نظری و همکارانش در سطوح مختلف شهرستانی و استانی راه و شهرسازی، علاوه بر اینکه در پیگیری برای اجرای پروژه های بزرگ نظیر 4 بانده شدن و تعریض محور کندوان، هراز و سوادکوه و همچنین پروژه پل پل سفید و تقاطع شهید مهدوی قائم شهر سهم قابل‌توجهی داشتند، در حوزه پدافند غیر عامل نیز پرونده درخشانی از خود به یادگار گذاشتند به گونه ای که نصب 15 دستگاه شتاب نگار در سطح 15 شهر مازندران در کمتر از یک سال، نوید مازندران پیشرو در عرصه ساخت و ساز فنی و ایمن بر پایه محاسبات علمی و دقیق را می دهد.

حال به بهانه پایان سال 99 عبارت گفتگویی ترتیب داد با سیدمحمد نظری مدیرکل راه‌وشهرسازی استان مازندران تا از نزدیک‌ درجریان شرایط این سازمان در آستانه نوروز 1400 قرار بگیریم. این گفتگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید؛

 

-سال 99 را برای اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران چطور ارزیابی می‌کنید؟

در سال 99 با همه فراز و نشیبی که در تمام حوزه‌ها در کشور وجود داشت، اقدامات موثری در زمینه راه‌وشهرسازی برای مازندران صورت گرفت. به تعبیری می‌توان گفت که 99 یکی از سال‌هایی است که ما می‌توانیم به خود ببالیم که با توکل بر خدا و با استفاده از دانش بومی در صنعت ساخت‌وساز اتفاقات جدید را رقم زدیم و بسیاری از شیوه‌های گذشته را با روش‌های نوین و جدید جایگزین کردیم. در این سال هیچ‌کدام از پروژه های ما در زمینه راه، شهرسازی و حتی ساختمان‌های دولتی برای لحظه‌ای متوقف نشد و پیشرفت فیزیکی مناسبی در تمام طرح‌ها مشاهده شد. همچنین در 3 مرحله ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن توانستیم بسیاری از افرادی را که واجد شرایط بودند شناسایی و به پروژه‌ها متصل کنیم که خوشبختانه پیشرفت فیزیکی خوبی را هم در آن‌ها شاهدیم. درکنار آن بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام را در این سال توانستیم به مرحله بهره‌برداری برسانیم. این حاصل تلاش همه همکاران ما در تمام بخش‌های راه‌وشهرسازی است که توانستیم طبق برنامه‌های تعریف شده سطح ملی در استان مازندران به موفقیت 95درصدی دست پیدا کنیم و از این بابت باید از تمام آنان تشکر کرد.

 

-در این سال بیشتر با چه نوع چالش‌هایی روبرو بودید؟

ما در حوزه ساخت و همچنین بخشی از پروژه مسکن مهر در سال 99 با افزایش یکباره قیمت مصالح روبرو بودیم که فشار بسیاری به ما وارد کرد. ما باید به قول‌هایی که به مردم دادیم پایبند می‌ماندیم و مدیریت این مسئله کار دشواری بود اما به لطف خدا و همراهی مردم توانستیم تا حدی این مشکل را پشت سر بگذاریم. در حوزه راهسازی نیز چالش تامین قیر یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که در سال 99 با آن مواجه شدیم و این معضل کماکان نیز ادامه دارد. انتظار ما بر این بود که با تامین قیر، ما را در ادامه واگذاری پروژه‌های راهسازی به پیمانکاران که از اولویت‌های مهم در استان مازندران است همراهی کنند. درحوزه بازآفرینی نیز از شهرداری‌ها انتظار داریم تا بناهایی تاریخی بازسازی شده‌ای را که به عنوان پروژه‌های ماندگار به آنان تحویل شد هرچه زودتر تکمیل کنند تا مردم از خدمات آن بهره‌مند شوند.

 

-اوضاع اعتباری اداره‌کل راه‌وشهرسازی مازندران در سالی که گذشت به چه ترتیب بود؟

در شرایط تحریم و کرونا یکی از مسائل اساسی تمام سازمان‌ها تامین منابع و نقدینگی بود و راه‌وشهرسازی نیز از این فاعده مستثنا نبود. از سوی دیگر استان مازندران با تراکم جمعیتی و حجم مسافران میلیونی که هرساله در جاده‌های آن تردد می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای در حوزه راه برخوردار است و نمی‌توان در این بخش کم کاری کرد. خوب است بدانید که 10 درصد تردد کل کشور در استان مازندران اتفاق می‌افتد و میانگین کشوری این میزان برای استان‌های دیگر 3 درصد است. یعنی در استان ما ترافیک و عبورومرور بیش از 3 برابر میانگین کشوری است. بنابراین می‌طلبد ما در حوزه‌های زیرساختی به ویژه افزایش راه‌ها توجه بیشتری به این استان استراتژیک داشته باشیم. اما متاسفانه مشکلات اعتباری تا اندازه زیادی دست ما را در این حوزه بسته است.

 

 

-با توجه به یک‌سالگی کرونا، این همه‌گیری چه تاثیری بر فعالیت‌های راه‌وشهرسازی داشته؟

به اعتقاد من این ویروس یک آزمون‌های الهی بوده که تمام مردم به ویژه مدیران را وادار کرده تا در شرایط حساس بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند. خوشبختانه در راه‌وشهرسازی با تلاش‌های فراوان و شبانه روزی خللی به روند عادی کارها وارد نشد و تمام پروژه‌ها به پیشرفتی که مدنظر ما بود دست پیدا کرد. از سوی دیگر ویدئو کنفرانس و وبینار نیز یکی از آن دسته مسائل مثبتی بود که کرونا وارد ادارات ما کرد. اکنون تعداد جلسات و همفکری ما افزایش یافته اما در عین حال در هزینه‌های رفت‌وآمد و از آن مهمتر زمان صرفه‌جویی بسیاری شده و می‌توان با تمرکز و زمان بیشتر به کارها رسیدگی کرد.

 

-پروژه‌های مسکن ملی و مسکن مهر مازندران در سال 99 چطور پیش رفت؟

خوشبختانه در سال جاری طبق برنا‌مه‌های از پیش معین شده 97 درصد پروژه مسکن ملی در مازندران تکمیل شد. آن 3درصد باقی‌مانده نیز بخشی به تعاونی‌هایی برمی‌گردد که مشکلات حقوقی و مالی دارند و بخش اندک باقی‌مانده در حوزه ما نیز نهایتا تا اردیبهشت 1400 تکمیل و تحویل می‌شود. در حوزه اقدام ملی مسکن نیز در 3 مرحله ثبت‌نامی که انجام شد بالغ بر 12 هزار و 400 نفر ثبت‌نام انجام دادند از این میان واجدین شرایط به پروژه‌ها معرفی شدند که تا این لحظه در مرحله اسکلت ساختمان قرار دارند و اندک پروژه‌های باقی مانده نیز از ابتدای فروردین کار خود را آغاز می‌کنند.

 

-موضوع آزادراه ساری-قائمشهر به کجا رسید؟

تا کنون 3 سرمایه‌گذار برای احداث این آزادراه به طول 44 کیلومتر اعلام آمادگی کردند و نشست‌های مختلفی انجام شد و اگر مشکلی پیش نیاید احتمالا برای اردیبهشت سال آینده برنامه کلنگ‌زنی این پروژه را خواهیم داشت. این پروژه از ورودی قائمشهر از محور سوادکوه آغاز و تا بعد از پلیس‌راه میاندرود ادامه می‌یابد و با افتتاح آن حجم ترافیک مرکز استان تا حد زیادی کاهش خواهد یافت و از طرف دیگر عبورومرور کامیون‌ها و تریلی‌ها برای دسترسی به بندر امیرآباد آسان‌تر خواهد شد. 85 درصد حمل‌ونقل کالاها در مازندران بر روی جاده انجام می‌شود و این مسئله با توجه به چشم انداز ترانزیت 10 هزارتنی از استان، لزوم توجه به زیرساخت‌های جاده‌ای را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

 

-شاخص‌ترین برنامه‌های راه‌وشهرسازی مازندران برای سال 1400 چیست؟

اولویت اول ما در سال جدید تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است و در کنار آن بنا داریم بخش تولید مسکن را در استان مازندران افزایش دهیم تا از التهاب بازار تا حدی بکاهیم.

 

-با توجه به حضور محمد اسلامی استاندار سابق مازندران در راس وزارتخانه راه‌وشهرسازی، این مسئله تا کنون مزایایی برای استان درپی داشته؟

آقای اسلامی علیرغم مشغله‌های فراوان تمام پروژه‌های مازندران را به شکل ریز مورد رصد قرار می‌دهند و در بسیاری از موارد اگر توجه ویژه وزیر نبود ما نمی‌توانستیم تا این اندازه به موفقیت دست پیدا کنیم. به عنوان مثال پیگیری ایشان موجب شد تا پروژه بزرگراه کناره 94 کیلومتری مازندران از بندر امیرآباد به بندر فریدونکنار علیرغم این‌که در گذشته 2 بار به نوعی توسط کمیته رد شده بود دوباره روی ریل قرار بگیرد و در مرحله پایانی مطالعات قرار دارد. همچنین کمربندی جدید قائمشهر از فرش ساوین تا تقاطع الغدیر با دستور وزیر درحال پیگیری است. همچنین پروژه محور چالوس به سمت دزدبوم با دستور آقای اسلامی در مرحله اجرا قرار گرفت تا مردم آن منطقه در 50 روستای بالادست جاده که سالیان سال در تعطیلات به دلیل یک طرفه شدن جاده چالوس در روستاهای خود حبس می‌شدند از این مسئله نجات پیدا کنند. علاوه بر آن بدون حضور آقای اسلامی در مقام وزارت راه‌وشهرسازی پیشرفت قابل توجهی که در فرودگاه‌های مازندران صورت گرفت هیچ‌گاه با این شتاب به وقوع نمی‌پیوست. همچنین با شناختی که از مازندران داشتند توانستند این استان را در بحث بلند مرتبه سازی از دیگر مناطق کشور مجزا کند که با این کار کمک بزرگی به حوزه مسکن در مازندران انجام شد.  به طور کلی ما آقاس اسلامی را به عنوان یک وزیر مازندرانی در دولت می‌دانیم و از محبت‌های ایشان به این استان سپاسگذاریم.

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال