امروز : جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت : ۶:۱۴ PM
اختصاصی عبارت
گفتگوی عبارت با مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران؛

از جان مایه گذاشتیم اما در برابر تحریم ها کوتاه نیامدیم

رازجویان+عبارت
    -     کد خبر: 59655
    -     تاريخ انتشار : ۱۴۰۰/۱/۱۴|۱۱:۳۶
سرویس : سیاست >> دولت
یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که شخصا در ذهن داشتم راه‌اندازی زباله‌سوز در مازندران بود. یادم هست که در گذشته‌ها برای راه‌اندازی این پروژه‌ها افرادی از استانداری به چین سفر کردند اما با همه این اوصاف اتفاق خاصی در این طرح ها صورت نگرفت اما ما خوشبختانه توانستیم بدون سفر به چین این نیروگاه را در نوشهر راه‌اندازی کنیم و پروژه ساری نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

گفتگوی عبارت: متولد ۱۳۵۴ در بابل، مدیری جوان، خوش اخلاق و با تجربه سالها کار عمرانی از پایین ترین رده‌ها تا امروز. وی در حال حاضر مشغول تحصیل در مقطع دکترای برنامه ریزی شهری است و از آبان‌ماه سال 97 تا کنون در سمت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران فعالیت می‌کند.

مهدی رازجویان کار عمرانی را از سال 78 و بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آغاز نمود. در آن سال به همراه یکی از دوستانش به ساخت و ساز آپارتمان در بابل مشغول شد اما خیلی زود به علاقه‌اش نسبت به کارهای مدیریتی پی‌برد. این مسئله منجر به این شد که در سال 81 با وجود این که همچنان تردید داشت در آزمون استخدامی شهرداری های استان مازندران شرکت کند و رتبه اول را نیز کسب نماید.

بالاخره در سال 83 این مدیر جوان کارش را در شهرداری بابل  به عنوان کارشناس واحد ساختمان آغاز کرد و پس از آن در سمت‌هایی همچون مديرعامل سازمان عمران بابل، معاون شهردار بابل، شهردار اميركلا، عضو هيئت مديره سازمان همياري شهرداري‌هاي مازندران، مشاور عالي استاندار مازندران، مديركل دفتر فني امور عمراني و حمل ونقل وترافيك استانداري مازندران و نیز از سال 97 تا امروز به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران مشغول به کار شد.

استان مازندران اما برای فعالیت‌های عمرانی همواره با چالش‌های کوچک و بزرگی مواجه بود و مروری بر پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی استان در 3 دهه گذشته خود گواهی است بر این امر. اما اتفاقات مبارک بسیاری نیز در سال‌های اخیر در حوزه‌های عمرانی مازندران به وقوع پیوسته که نمی‌توان به هیچ عنوان اهمیت آن را در رشد و توسعه استان مازندران نادیده گرفت.

از پروژه‌هایی که پس از سال‌ها انتظار در حوزه پسماند به بهره‌برداری رسید تا آزادسازی 87 درصد سواحل استان مازندران و همچنین بسیاری از اتفاقات دیگر در حوزه‌های گردشگری، راه، محیط زیست و آماده‌سازی استان برای مقابله با حوادث طبیعی.

اکنون بیش از دو سال از حضور رازجویان در سمت معاونت عمرانی استانداری مازندران می‌گذرد و عبارت به همین بهانه گفتگویی را با وی ترتیب داد که در ادامه آن را از نظر می‌گذرانید.

 

-سال پایانی دولت و سال جهش تولید همزمان شد با تحریم‌های ناجوانمردانه ایلات متحده و همچنین کرونا که دشواری‌های بسیاری با خود به همراه داشت. از دشواری‌های حوزه مدیریت عمرانی در این سال بگویید.

متاسفانه در این سال دولت با فشارهای مالی بسیاری مواجه بود و جنگ اقتصادی دشمنان فروش نفت را برای ما با مشکلاتی همراه کرد. همین مسئله جلوی تزریق ارز به کشور را گرفت تا مسائل اعتباری بیش از گذشته توجهات را به خود جلب نماید. در این سال اولویت نخست پرداخت حقوق و مزایای پرسنل بود و بعد از آن بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی که قابلیت توسعه بخشی منطقه را دارا باشد. طبیعتا در تزریق اعتبارات به این طرح‌ها مشکلاتی هم وجود داشت و گاها این اتفاق به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شد و همین امر پیشرفت‌پروژه‌ها در سراسر کشور از جمله مازندران را با کندی مواجه ساخت. سعی کردیم در ابتدا اولویت‌بندی مناسبی برای کارها انجام دهیم و پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بیشتر و یا اهمیت قابل‌توجه‌تری داشتند را در دستور کار قرار دادیم. همچنین از کلنگ‌زنی جدید در این سال پرهیز کردیم مگر این‌که در مسئله‌ای ضرورتی حس می‌شد که بر اساس آن اقدامی صورت می‌گرفت. البته تعداد این کلنگ‌زنی‌ها از انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود. در کنار این مسائل مشکلاتی که کرونا برای ما به همراه داشت سبب شد تا در 2 ماه ابتدایی بسیاری از طرح‌ها متوقف شوند و پس از آن نیز با یک سوم نیروها به فعالیت خود ادامه دهند. از آنجایی که شرایط کرونایی مازندران همواره شکننده بود این شرایط کماکان نیز ادامه دارد و درحال حاضر هم طرح‌ها با نیمی از نیروی کار خود مشغول فعالیت هستند. وضعیت دستگاه‌های اجرایی نیز به سبب رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همین ترتیب است. اما خوشبختانه با تمام این مسائل پروژه‌های عمرانی مازندران در این سال شتاب خوبی داشت و حتی می‌توانم بگویم که از انتظارات ما فراتر بود. میزان پروژه‌های افتتاح شده در دهه فجر چه به لحاظ کمی و چه از منظر ارزش ریالی خود بیانگر عملکرد قابل‌قبول مازندران در این حوزه است.

 

-براساس آخرین آمار استان مازندران از لحاظ تکمیل پروژه‌های نیمه کاره در سال 99 جزو 10 استان برتر کشور شد. اعتبار این پروژه‌ها را از کجا تامین کردید؟ آیا تاکنون تنها قول و وعده و وعید بوده یا اتفاقات دیگری صورت گرفته؟

این اتفاق یکی از ثمرات مثبت اولویت‌بندی پروژه‌ها در مازندران بود. درکنار آن دغدغه شخص استاندار در این زمینه و همکاری سازمان برنامه و بودجه با ما در جهت تامین اعتبارات سبب شد تا بتوانیم بسیاری از پروژه‌هایی که سال‌ها از آغاز ساخت آن می‌گذشت را به سرانجام برسانیم. همچنین ما در این مدت شرایطی را ترتیب دادیم که دستگاه‌های نظارتی و فرمانداری‌ها مستقیما بر پروژه‌هایی که اعتبار دریافت کردند نظارت داشته باشند تا روند کارها به شکل مناسب‌تری دنبال شود.

 

-با تمام این اتفاقات چرا همچنان پروژه‌هایی نظیر محور ساری-تاکام و یا محور گوهرباران به سرانجام مشخصی نرسیده‌اند؟

متاسفانه این پروژه از آن دست طرح‌هایی است که مردم مازندران سال‌ها در انتظار بهره‌برداری از آن هستند. بد نیست بدانید که تکمیل این محور یک پروژه ملی تعریف شده و ما از منابع استانی تزریق اعتباری به آن انجام نمی‌دهیم. پروژه‌های ملی دارای یک ردیف بودجه خاص هستند که باید جوابگوی بسیاری از این پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور باشد. این مسئله باعث همان تزریق قطره‌چکانی اعتبارات شده که در ابتدای بحث به آن اشاره کردم و هر نماینده یا مدیر دستگاه اجرایی با تلاش و چانه‌زنی و به عبارتی با هنر خود می‌تواند بخشی از اعتبارات این طرح‌را تامین کند که طبیعتا با این شرایط مسئله‌ای زمان‌بر است. اما با همه این اوصاف از 21 کیلومتر طول این محور، 17 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و تنها 4 کیلومتر از آن باقی‌مانده که در شرف انتخاب پیمانکار قرار دارد. پروژه محور گوهرباران نیز به همین ترتیب گرفتار اعتبارات قطره‌چکانی شده اما پیگیری‌ها ادامه دارد و نتایج خوبی برای مردم این منطقه به همراه خواهد داشت.

 

-از آنجایی که شما معاون هماهنگی امور اقتصادی استان هستید باید بهتر خبر داشته باشید که آیا پروژه تالار مرکزی ساری و استادیوم 6 هزارنفری ماهفروجک تا پایان این دولت به بهره‌برداری خواهد رسید یا خیر؟

بله تمام تلاش ما بر همین اساس است. در روزهای گذشته جلسه‌ای را بابت پیگیری همین مسئله با مدیرکل فرهنگ‌وارشاد مازندران داشتیم و قرار شد تا در روزهای آتی بازدیدی نیز از این مجموعه داشته باشیم. با توجه به پیگیری‌ها و تلاش‌های مدیران مربوطه و استانداری به نظر این اتفاق مبارک بالاخره پس از یک دهه در مازندران رخ خواهد داد و این‌پروژه تا پایان دولت تدبیروامید به بهره‌برداری خواهد رسید. سالن ورزشی 6 هزارنفری ماهفروجک نیز از دیگر پروژه‌هایی است که احتمال بهره‌برداری از آن تا پایان دولت وجود دارد. در حال حاضر پیمانکار پروژه مشغول انتخاب کفپوش مناسب است و کارها با روال خوبی انجام می‌شود. هرچند این‌پروژه‌ها تماما پروژه‌های ملی است و می‌طلبد تا مجلس و وزارتخانه‌ها همکاری بیشتری را در این زمینه داشته باشند.

 

-شما 45 سال سن دارید. با این وجود به نظرتان بیماری‌های قلبی و مشکلاتی از این دست کمی برای این سن زود نیست؟

بالاخره استرس کار ما بسیار زیاد است و به دکتر هم که مراجعه کردم همین مسئله را تائید کرد. حتی پزشکم پیشنهاد داد که بی‌خیال کار اداری شوم اما علاقه است دیگر نمی‌شود کاری کرد. من از این‌که مستقیما با مردم ارتباط دارم و در حدتوانم گره از مشکلاتشان باز می‌کنم لذت می‌برم و به این کار ادامه خواهم داد.

 

-به نوروز نزدیک می‌شویم. خاطره‌ای از این ایام دارید که به نظرتان تا دوران پیری نیز در ذهن شما باقی بماند؟

ما از کودکی وقتی به ایام عید می‌رسیدیم یکی از اصلی‌ترین دلایل خوشحالی‌مان همان عیدی بود که از دیگران می‌گرفتیم. یکی از اقوام ما در آن دوران تخم‌مرغ‌ها را با پوست پیاز رنگ می‌کرد و به عنوان هدیه به ما می‌داد، ما هم لحظه شماری می‌کردیم که به خانه او برویم و این عیدی قرمز خوش‌رنگ را از او دریافت کنیم. بعضی‌ها هم اسکناس‌های نوی 20 تومانی و 50 تومانی را لای قرآن می‌گذاشتند به ماعیدی می‌دادند. آن صحنه‌ای که قرآن را می‌بوسیدیم و عیدی را می‌گرفتیم همیشه در خاطر من می‌ماند.

 

-همسرتان به چه کاری مشغول است و چند فرزند دارید؟

همسر من دکتر داروساز است و خداوند یک دختر هم به ما هدیه داده

 

-با این حجم کاری فرصت رسیدگی به خانواده را هم دارید؟ آن‌ها شکایتی از این بابت ندارند؟

همسر من چون شاغل است و داروخانه دارد همین سبب می‌شود خودش تا پاسی از شب مشغول رسیدگی به امورات کاری داروخانه باشد و من هم سعی می‌کنم در تعطیلات و یا بعد از کار وقتی به خانه برگشتم وقت بیشتری را برای ارتباط با دخترم اختصاص دهم.

 

-نوروز امسال برنامه‌ای برای سفر رفتن دارید یا خیر؟

خیر در این شرایط حساس کرونا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نوروز 1400 را در خانه می‌مانیم.

 

-اساسا از وقتی در سمت معاونت عمرانی مشغول شدید با توجه به افزایش حجم کاری شما در نوروز چیزی به اسم عید داشتید؟

واقعا نه. اگر خاطرتان باشد تنها 2 هفته بعد از این‌که من حکمم را دریافت کردم آن سیل ویرانگر در نوروز 98 به وقوع پیوست. نوروز 99 نیز با خطرات ناشی از کرونا همراه شد و این مسئله تا نوروز 1400 نیز ادامه یافته است.

 

-جدای از مسائل کرونایی اصولا چالش‌های اصلی مازندران در ایام نوروز را در چه چیزهایی می‌بینید؟

اولین مسئله تامین امنیت مردم و مسافرینی است که به استان وارد می‌شوند. البته این مسئله بیشتر به معاونت سیاسی مربوط است اما بدون شک امنیت در ارتباط تنگاتنگی با گردشگری، تردد در شهرها و دیگر مسائلی از این دست قرار دارد که در حوزه معاونت عمرانی است. خوشبختانه ما هیچگاه مشکلی از بابت تامین امنیت در مازندران نداشتیم اما این مسئله همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی ما در نوروز به شمار می‌رود. دغدغه‌دیگر مسئله آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز برای خدمت‌رسانی به مسافران است. از زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری گرفته تا خدمات‌رسانی و مدیریت افرادی که در این ایام وارد مازندران می‌شوند. همچنین در این ایام معمولا استفاده از سوخت، انرژی و آب نیز افزایش می‌یابد و ما در مازندران از مدت‌ها قبل خودمان را برای ارائه بهترین خدمات در چنین شرایطی آماده می‌کنیم.

 

-اکنون بیش از 2 سال است که از حضور شما در سمت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران می‌گذرد. اگر بخواهید چند اقدام موثر خود را در این مدت بیان کنید انتخابتان کدام طرح‌ها است؟

یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که شخصا در ذهن داشتم راه‌اندازی زباله‌سوز در مازندران بود. یادم هست که در گذشته‌ها برای راه‌اندازی این پروژه‌ها افرادی از استانداری به چین سفر کردند اما با همه این اوصاف اتفاق خاصی در این پروژه‌ها صورت نگرفت اما ما خوشبختانه توانستیم بدون سفر به چین این نیروگاه را در نوشهر راه‌اندازی کنیم و پروژه ساری نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند. اهمیت این مسئله برای من از آن جهت است که پسماند درحال تغییر چهره مازندران است. متاسفانه عمر برخی از مراکز دفن ما بیش از 50 سال است و این مسئله به هیچ عنوان شایسته استان مازندران نیست. در چنین شرایطی اگر ما بتوانیم حتی یک زباله‌سوز،کارخانه تولید کمپوست و یا لندفیلد(مکان‌های دفن مدرن و بهداشتی زباله) مناسب و بهداشتی در شهرهای استان ایجاد کنیم خدمت بزرگی به محیط زیست انجام دادیم. در همین راستا کارخانه‌های کمپوست در بهشهر و تنکابن به بهره‌برداری رسیده‌اند و یک لندفیلد بسیار عالی نیز برای دفن زباله قائمشهر احداث شده که همه این مسائل به ساماندهی پسماند در مازندران کمک شایانی خواهند کرد. مقوله بعدی بحث آزادسازی سواحل دریای خزر در مازندران بود. خوشبختانه با همت استاندار و همکاری خوب دستگاه‌قضایی در استان شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در این زمینه بودیم تا جایی که در این لحظه 87 درصد از سواحل مازندران کاملا آزاد شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

 

-در سال 99 یکی از اتفاقات مثبت در مازندران ساماندهی به فرودگاه‌های استان بود. در این باره چه توضیحاتی دارید؟

خوشبختانه همینطور است. اقدامات خوبی در رامسر صورت گرفت و با جابجایی یک مدرسه و یک دانشگاه از حریم مدنظرمان، باند جدید این فرودگاه به بهره‌برداری رسید و حتی محلی برای پارک هواپیماها نیز در نظر گرفته شد. این اتفاقات سبب شد تا در این سال فرودگاه رامسر به عنوان فرودگاه بین‌المللی جدید در استان شناخته و مرزهای هوایی برای آن تعیین شود. متاسفانه در فرودگاه دشت‌ناز ساری که بزرگترین فرودگاه مازندران است تا پیش از این دستگاه‌های کمک ناوبری یا ILS وجود نداشت که کار را برای فرود در این منطقه با دشواری‌هایی مواجه می‌ساخت. به لطف خدا توانستیم این دستگاه را نیز با تمام مشکلات تهیه کنیم و درحال حاضر مراحل نصب آن در فرودگاه ساری در حال پیگیری است. البته آزادسازی‌های بسیاری نیز در زمین‌های اطراف فرودگاه صورت گرفت و قرار است به زودی تغیراتی در راه‌های دسترسی و همچنین سردرب فرودگاه ایجاد شود که اتفاق مثبت دیگری در این زمینه محسوب می‌شود. درکنار این وزیر راه هم قول داد تا بعد از نصب این دستگاه، فناوری ارسال شرایط هواشناسی باند فرود به خلبان را در اختیار فرودگاه دشت‌ناز قرار دهد.

 

-با این وجود اما اتفاق چشمگیری را در بحث حمل‌ونقل ریلی استان شاهد نبودیم. چالش‌های مازندران در این بخش چیست؟

در زمینه حمل‌ونقل ریلی و با هدف برقی کردن خطوط راه‌آهن شمال قراردادی با روس‌ها منعقد شد و مطالعاتی نیز در این رابطه صورت گرفت. اقداماتی از جمله افزایش ارتفاع تونل‌ها و کامپکت کردن ریل‌های قطار نیز به عنوان پیش‌شرط این اتفاق عنوان شد اما متاسفانه منابع و اعتبارات ریالی آن به موقع تامین نشد و به همین دلیل تاکنون شرکت روس از آغاز به کار خودداری کرده است. اما بر اساس آخرین پیگیری‌ها امیدواریم که فروردین‌ماه زمانی باشد برای آغاز این طرح بزرگ در مازندران.

 

-به انتهای گفتگو نزدیک می‌شویم.به عنوان یکی از سوالات پایانی نظر شما در خصوص استاندار مازندران چیست و رابطه شما با او به چه ترتیب است؟

به عنوان یک فرد خارج از مجموعه و نه به عنوان معاون استاندار باید عرض کنم که شخصیت آقای حسین‌زادگان یک کاراکتر فعال، پویا و آگاه به امور است. اشراف داشتن کامل او به تمام حوزه‌ها در استان سبب می‌شود تا تصمیمات با دقت نظر بیشتری گرفته شود. یکی از مسائلی که جزو ویژگی‌های منحصر به فرد آقای حسین‌زادگان محسوب می‌شود موضوع پیگیری امورات است. گاهی پیگیری‌های استاندار تا پاسی از شب هم ادامه می‌یابد و تا مسئله را به سرانجام نرساند بی‌خیال آن نخواهد شد. همین پیگیری‌ها توانست صنایع چوب مازندران و بسیاری از تولیدی‌های دیگر در مازندران را نجات دهد و یا بسیاری از پروژه‌ها را در مدت زمان محدود به سرانجام مشخص برساند. درکنار این مسائل اخلاق و روی خوش استاندار ارتباط با وی را کار راحت‌تری می‌کند و این فضای دوستانه سبب می‌شود تا همه با تمام توان در جهت رسیدن به هدف‌هایی که مشخص شده گام بردارند.

 

-شما در زمان آقای اسلامی نیز در استانداری مازندران حضور پررنگی داشتید و در دفتر فنی مشغول فعالیت بودید. رسیدن استاندار سابق مازندران به جایگاه وزارت راه و شهرسازی آیا حاصلی هم برای استان به همراه داشت؟

آقای اسلامی بیش از یک سال در مازندران حضور داشت و شناخت کاملی از ظرفیت‌های این استان پیدا کرد. خوشبختانه پس از رسیدن به کرسی وزارت نیز همچنان تعاملات بسیار خوبی بین آقای اسلامی و استان مازندران وجود دارد و به نوعی وزیر راه‌وشهرسازی خودش را یک مازندرانی می‌داند و امورات استان را با جدیت دنبال می‌کند. حتی مردم استان نیز کماکان با او در ارتباط هستند و گهگاهی آقای اسلامی پیام‌های مردم را برای ما هم ارسال می‌کند تا مسائل‌شان را پیگیری کنیم. در زمان وزارت ایشان ما توانستیم اعتبارات خوبی را به مازندران تخصیص دهیم و پروژه‌های خوبی را هم به بهره‌برداری برسانیم که جا دارد از همینجا از این بابت تشکر ویژه و قدردانی کنیم.

 

-صحبت پایانی

مازندران استانی است که می‌تواند بسیار بیش از چیزی که اکنون هست توسعه پیدا کند و باید امیدوار باشیم که این اتفاق در سال‌های آینده به واقعیت بپیوندد. از سوی دیگر ما باید در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی استان کوشا باشیم زیرا این محیط زیست مازندران است که آن را در کانون توجهات قرار داده و اگر در حفظ آن ناتوان عمل کنیم به مرور تمام بخش‌های استان را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد. همچنین امیدوارم در سال آینده همکاری و هم‌افزایی در میان مردم و مسئولان استان بیش از پیش شود و به جای اینکه سنگی جلوی پای فرد یا دستگاهی بیاندازیم، دستی برای حمایت از آن دراز کنیم. ما با این تعاملات می‌توانیم تولید ناخالص استان را بالاتر ببریم و در آن صورت است که می‌توانیم بگوییم استان مازندران تبدیل به استانی پویا در کشور شده.

اخبار مرتبط
از افزایش کیفیت نان تا جنگ تخم مرغ ها به جای شرط بندی مجازی آرزو می کنم هیچ فرزندی از آموزش محروم نشود از هلدینگ ثروت آفرینی تا افزایش سرمایه گذاری صنعتی روشن شدن چراغ امید در مازندران با سرمایه گذاری خارجی در صنعت برق استان نظری: می‌توان به عملکرد راه و شهرسازی در سال ۹۹ بالید / چالش تامین قیر همچنان پابرجاست / آخرین وضعیت آزادراه ساری-قائمشهر / اسلامی را یک وزیر مازندرانی می‌دانیم از بهترین و بدترین اتفاق سال ۹۹ برای کتابخانه‌های مازندران تا چالش خانم مدیرکل با شهرداری‌ها روایتی از موفقیت‌های فرهنگی مازندران با بودجه ۵۰۰ میلیون تومانی! / به رسانه‌های مکتوب استان در دوران کرونا سخت نگذشت / اردیبهشت ۱۴۰۰ زمانی برای طلسم شکنی / ماجرای سفر مشهد آقای مدیرکل با پیکان ابراهیمی: علت قتل عام میانکاله جلوی چشم ماست / جهادکشاورزی به روی خودش هم نمی آورد/ لابی مجتمع‌های تفریحی برای ریختن فاضلاب به دریا / مازندران در حال خفه شدن است/رانت خواران بلای جان محیط زیست استان چالش بدهی‌های میلیاردی یک طلبکار میلیاردی! / از مصرف ۲۰درصدی برق توسط ۵ درصد مشترکان تا قصه رمزارزها قوانلو: صنعت؛ جلیقه نجات ۴ هزارمیلیاردی مازندران در سونامی کرونا/ هرکسی رونق تولید را باور نمی کند، برود ببیند!/ اگر حسین زادگان نبود، تورم کمر استان را می شکست

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال