امروز : جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت : ۷:۲۷ PM
اختصاصی عبارت
دادگستری مازندران در سال ۹۹ به روایت آمار؛

رسیدگی به یک پرونده حداقل ۳ماه زمان می‌برد / ۸۳درصد مراجعان از ما راضی هستند / بیش از ۱۱۱ هزار پرونده در جریان است

حجت الاسلام اکبری+عبارت
    -     کد خبر: 59722
    -     تاريخ انتشار : ۱۴۰۰/۱/۱۶|۰۹:۳۰
شايد بتوان يكي از مهمترين اقدامات دستگاه قضا در سال‌های اخیر را همین ايجاد مركز آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضائيه عنوان كرد كه به گفته كارشناسان حقوقي انقلابي بزرگ در دستگاه قضايي كشور بود. اقدامي كه نتيجه آن اين روزها با ايجاد دفاتر پيشخوان قضايي و حذف آرام آرام شكايات و ابلاغيه های دستي و كاغذی به چشم می‌آید.

عبارت-گروه خبر: افزایش روز به روز دعاوی و اختلافات در سطح جامعه در سال‌های اخیر موجب افزایش حجم پرونده‌ های ورودی به دادگاه ‌ها شده است. این حجم بالای ورودی پرونده به دادگاه‌ ها یکی از معضلات اصلی دستگاه قضایی است که تبعاتی همچون اطاله دادرسی و کاهش اتقان آرای دادگاه‌ ها را به دنبال داشته است.

اطاله دادرسی يا به زبان ساده تر معطل ماندن شاكی و متهم پشت دربهای شعب قضايی و پياده روی در راهروهای دادگاه‌ها سالهاست از دغدغه های شهروندان و البته دستگاه قضايي محسوب مي شود.

از سوی دیگر قوه قضاییه در سال‌های اخیر با کمبود منابع مالی مواجه شده است؛ لذا افزایش تعداد دادگاه‌ ها و کارکنان و به طور کلی منابع، برای پاسخگویی به حجم بالای پرونده‌های قضایی، در شرایط کنونی و با توجه به کمبود منابع مالی قوه قضاییه امری دور از دسترس به نظر می‌رسد.

در چنین شرایط دشواری اما رییس کل دادگستری استان مازندران ازکاهش 44 درصدی پرونده های جریانی دادگستری استان درسال گذشته خبرداد وگفت: دادگستری استان  با کاهش حدودا 90 هزار پرونده موفق شد پرونده‌های جریانی را  از 198 هزار و 648  فقره پرونده به 111 هزارو 196 فقره پرونده برساند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری افزود : این مساله بیانگر میزان بالای ورودی و تلاش مضاعف کارکنان دادگستری در رسیدگی به پرونده‌ها است به شکلی که دردادگاههای تجدیدنظر استان نیز با همت همکاران 19 هزار پرونده به 6 هزار فقره کاهش یافته است که حدودا 65 درصد کاهش داشتیم.

عالی ترین مقام قضایی استان، رضایت مردمی را مهمترین اهداف سند تحول قضایی دانست و تصریح کرد: تحقق این سند در همه سطوح نیازمند همت و تلاش مجاهدانه کارکنان قضایی و اداری است که خوشبختانه 83درصد رضایتمندی مراجعان ازعملکرد دادگستری کل استان درسامانه نظرسنجی قوه قضائیه ثبت شده است.

رئیس کل دادگستری استان همچنین ازکاهش زمان رسیدگی از106روزبه 91روز خبردادوگفت: با تلاش شبانه روزی کادرقضایی واداری وتسریع دررسیدگی به پرونده های مسن،آمار این پرونده ها از56 هزارو  628 پرونده به 3 هزار و  742پرونده رسیده که ودرواقع 94درصد کاهش داشته است.

وی دربخش دیگری ازسخنانش گفت: نسبت به سال گذشته  ابلاغ الکترونیکی نیز 9 درصد افزایش داشته و از88 درصد به 97 درصد رسیده است.

شايد بتوان يكي از مهمترين اقدامات دستگاه قضا در سال‌های اخیر را همین ايجاد مركز آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضائيه عنوان كرد كه به گفته كارشناسان حقوقي انقلابي بزرگ در دستگاه قضايي كشور بود. اقدامي كه نتيجه آن اين روزها با ايجاد دفاتر پيشخوان قضايي و حذف آرام آرام شكايات و ابلاغيه های دستي و كاغذی به چشم می‌آید. اتفاقی که در مازندران سرعت بیشتری از سایر نقاط کشور نیز پیدا کرده است.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال