امروز : شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت : ۷:۳۵ AM
شفاخانه / ۲۲۳
بسته ویژه دانستنی های روز سلامت در عبارت؛

ویتامینی که از کرونای شدید پیشگیری می‌کند / چطور جذب آهن بدن‌مان را بالا ببریم؟ / بیماری‌هایی که چاق‌تان می‌کنند! / عوارض کرونا در کدام بیماران بیشتر از سایرین است؟

شفاخانه+عبارت
    -     کد خبر: 64988
    -     تاريخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۱۶|۱۲:۱۴
«شفاخانه عبارت» بسته ویژه خبری حوزه ی سلامت است که به صورت یک روز در میان توسط تحریریه عبارت تهیه و منتشر می شود. با خواندن این ستون شما از به روزترین مطالب مرتبط با سلامت در مازندران و کشور مطلع خواهید شد.

عوارض کرونا در کدام بیماران بیشتر از سایرین است؟

 دکتر علی کچویی فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم گفت: آمارها نشان می‌دهد که شدت و میزان عوارض کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در بیماران دیابتی ۱.۵ تا ۲ برابر بیشتر از بیماران غیر دیابتی است.

دکتر کچویی اظهار داشت: با توجه به اینکه بالابودن قندخون، سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، انتظار می‌رود بیماران مبتلا به دیابت بیش از افراد غیر دیابتی کرونا بگیرند، اما آمار و بررسی‌ها حاکی از نبود تفاوت میان میزان احتمال ابتلا به کرونا میان افراد دیابتی و غیردیابتی است.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد شدت بیماری کرونا در بیماران دیابتی بیشتر از افراد غیردیابتی است و مرگ و میر ناشی از کرونا نیز در این افراد حدود۱.۵ تا ۲ برابر بیشتر از افراد با قندخون نرمال است.

فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم با اشاره به افزایش قند خون افراد مبتلا به کرونا در طول دوره درمان آن‌ها گفت: امکان درگیری لوزالمعده، پانکراس و سلول‌های جزیره‌ای در زمان ابتلا به کرونا و درنتیجه احتمال ابتلا به دیابت در افراد، به خصوص در افراد مستعد وجود دارد.
او با تاکید بر اهمیت کنترل قند خون توصیه کرد: لازم است بیماران مبتلا به کرونا واکسن دریافت کنند و ضمن مصرف مایعات و آب زیاد، در صورت بروز تب و علائم دیگر، قند خون خود را چک و کنترل کنند.

 

 

چطور جذب آهن بدن‌مان را بالا ببریم؟

غذاهایی که می‌خورید نه تنها بر میزان آهن مصرفی شما بلکه بر میزان جذب آن در بدن نیز تأثیر می‌گذارد. هنگامی که آهن جذب بدنتان می‌شود، به تشکیل هموگلوبین کمک می‌کند؛ هموگلوبین پروتئینی که در گلبول‌های قرمز خون یافت می‌شود و وظیفه‌ی حمل اکسیژن به تمام اندام‌های بدن را بر عهده دارد. میزان مصرف توصیه شده برای عموم افراد ۷-۱۸ میلی‌گرم در روز و برای زنان باردار حداکثر ۲۷ گرم است.
برای دریافت آهن کافی برای بدنتان لازم است این نکات تغذیه‌ای را رعایت کنید:

خوردن مرغ و ماهی
این‌ مواد غذایی، منابع غنی آهن هستند. سعی کنید انواع مختلفی از آن‌ها را در رژیم غذایی خود استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که هر گرم گوشت، مرغ یا ماهی، در افزایش جذب آهن تاثیری مشابه یک میلی‌گرم ویتامین C دارد.

اجتناب از مصرف قهوه و چای بلافاصله بعد از غذا
نباید پس از صرف وعده‌های غذایی که حاوی آهن هستند، نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه استفاده کنید زیرا جذب آهن را کاهش می‌دهد.
بهتر است این نوشیدنی‌ها بین وعده‌های غذایی میل شوند.

گوشت قرمز بدون چربی
این ماده غذایی، بهترین منبع آهن است و به‌راحتی جذب می‌شود. خوردن گوشت قرمز بدون چربی چند بار در هفته برای رفع کمبود آهن مفید است.

از ویتامین C غافل نشوید
غذاهای غنی از ویتامین C را در برنامه غذایی خودتان بگنجانید تا جذب آهن را افزایش دهید. به‌عنوان مثال، مقداری آب لیمو در سالادها بریزید.
سبزی‌های برگ‌دار و تیره‌رنگ، فلفل دلمه‌ای، ملون و توت فرنگی منابع سرشار ویتامین C هستند. همچنین نوشیدن آب مرکبات هم به جذب آهن کمک شایانی می‌کند.

نکته
به خاطر داشته باشید مصرف بیش از حد آهن، موجب رسوب کردن این ماده‌ی معدنی در کبد و سایر بافت‌ها می‌شود. همچنین این اتفاق، ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و آسیب کبدی را در بر دارد. بنابراین هرگز مکمل آهن را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

 

 

بهترین فصل برای بارداری و زایمان کدام است؟

تحقیقات زیادی در زمینه بارداری در فصل‌های مختلف انجام شده است. مطالعات نشان داده است که اقدام به بارداری در اواخر ماه‌های اردیبهشت تا تیر و تولد نوزاد در فصل سرما، خطرات بیشتری برای نوزاد دارد. قرار گرفتن مادر در ماه‌های آخر بارداری، در معرض سرما و آنفولانزای فصلی می‌تواند احتمال نارس بودن نوزاد را تا ۱۰ درصد افزایش دهید. نوزادان نارس معمولاً وزن پایین‌تری دارند و در بزرگسالی نیز ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مثل بیش فعالی و آسم نیز در آن‌ها بیشتر است. از طرف دیگر آنفولانزا در ماه‌های اول بارداری نیز می‌تواند به همین مقدار برای سلامت جنین خطر آفرین باشد.

این موضوع نیز از لحاظ علمی به اثبات رسیده است که ماه‌های ابتدایی بارداری بیشتر از همه ماه‌های دیگر در سلامت جنین تأثیر دارد. از همین رو برنامه‌ریزی درست برای تعیین بهترین فصل برای بارداری می‌تواند به مادر کمک کند تا با آگاهی و مراقبت بیشتری این ماه‌ها را پشت سر بگذارد.


زمان شروع بارداری بر سلامت کودکان اثر زیادی دارد. مطالعات اخیر نشان داده است که در حدود یک چهارم ژن‌ها تابع فصل‌ها هستند و بنابراین زمان شروع بارداری تاثیر جدی بر سلامت فرد در آینده خواهد داشت.

متخصصین زایمان بر این باور هستند که علی رغم تحقیقات زیاد، هنوز هیچ مدرک علمی مشخصی وجود ندارد که بگوید، دقیقاً چه فصلی برای بارداری و زایمان کودک مناسب‌تر است. اما طبق شواهد و مطالعات موجود اقدام به بارداری در برخی فصول می‌تواند هم به نفع مادر و هم به نفع فرزند او باشد.

طبق پیشنهادات ارائه شده، فصل پاییز زمان مناسبی برای بارداری نیست. چرا که این فصل با سرد شدن تدریجی هوا در تغییر مزاج افراد به سرد و خشک تاثیر به سزایی قائل می‌شود. خانم‌هایی که در این فصول حامله می‌شوند، باید از مصرف خوراک و غذا‌های سرد به مانند بادمجان، گوشت گاو و ماهی پرهیز کنند.

گفتنی می‌باشد که بهترین زمان برای بارداری از نظر طب سنتی اواخر فصل بهار می‌باشد، چرا که در این زمان مزاج آدمی گرم و‌تر است که در این رابطه ریسک سقط جنین را تا حد چشم گیری کاهش می‌دهد. همچنین باید به این امر توجه داشت که فصل بهار، بدن زن و مرد را در حالت ثبات و یک نواختی قرار می‌دهد که در نهایت به رسیدن حد تعادل در عملکرد‌های بدن آن‌ها منجر می‌شود.

 

 

ویتامینی که از کرونای شدید پیشگیری می‌کند

 مطالعات نشان می دهد ویتامین K نقش مهمی در پیشگیری از شدت بیماری کووید۱۹ به ویژه آسیب ریوی و ترومبوآمبولی دارد.

بیماری کووید ۱۹ تأثیرات گسترده‌ای بر سلامت عمومی و رفاه اجتماعی و اقتصادی دارد. اکثر افراد مبتلا به این بیماری، علائم خفیف تا متوسطی دارند، اما بخش قابل توجهی از آنها به دلیل ذات الریه دچار نارسایی تنفسی می‌شوند. ترومبوز (لخته شدن خون) یکی دیگر از عوارض کووید ۱۹ است.

ویتامین K از ویتامین‌های محلول در چربی است که در مواد غذایی یافت می‌شود و به شکل مکمل‌های غذایی نیز در بازار وجود دارد.

بدن انسان به ویتامین K برای اصلاح پس از سنتز پروتئین‌های خاصی که برای انعقاد خون یا کنترل پیوند کلسیم در استخوان‌ها و سایر بافت‌ها نیاز است، نیاز دارد.

بدون ویتامین K، انعقاد خون به طور جدی مختل شده و خونریزی کنترل نشده رخ می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین K همچنین ممکن است استخوان‌ها را ضعیف کرده و به طور بالقوه به پوکی استخوان کمک کرده و باعث تشکیل کلسیم در شریان‌ها و سایر بافت‌های نرم شود.

نکته حائز اهمیت این است که ماتریس پروتئین Gla موسوم به MGP یک مهار کننده وابسته به ویتامین K در کلسیفیکاسیون بافت نرم و تخریب الیاف الاستیک است.

یافته‌های محققان دانشگاه ماستریخت هلند نشان می‌دهد که عدم فعالیت MGP وابسته به ویتامین K، فیبرهای الاستیک را در برابر پروتئولیز ناشی از کروناویروس محافظت نمی‌کند.

مجموع این داده‌ها باعث شده است گروه مطالعه به مکانیسم تأثیر کاهش ویتامین K در ذات الریه پی ببرد که منجر به کاهش MGP و پروتئین S فعال شده که به ترتیب عامل تشدید آسیب ریوی و انعقاد خون هستند، می‌شود.

 

 

بیماری‌هایی که چاق‌تان می‌کنند!

تنها پرخوری یا رژیم غذایی نامناسب نیست که باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود. گاهی برخی بیماری‌های جسمی نیز منجر به افزایش وزن می‌شوند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.

تیروئید

اگر غده تیروئید شما (غده‌ای کوچک و پروانه‌ای شکل در زیر گلو) به اندازه کافی هورمون تولید نکند، شما دچار اضافه وزن خواهید شد. کم کاری تیروئید علاوه بر چاقی علائم دیگری نیز به همراه دارد که عبارتند از:

    نازک شدن مو
    خشکی پوست
    احساس سرمای زیاد
    خستگی
    یبوست
    افسردگی

یک آزمایش خون به سادگی می‌تواند سطح هورمون‌ها را در خون شما بررسی کرده و هورمون‌های ساختگی نیز می‌توانند به بهبود شرایط شما کمک کنند.

افسردگی

زیاد شدن وزن و چاقی (افزایش وزن خیلی زیاد) از عوارض جانبی و فیزیکی افسردگی هستند. افراد مبتلا به این اختلال خلقی اغلب ترشح سطوح بالاتر هورمون استرس (کورتیزول) را در بدن خود تجربه می‌کنند. این افراد اغلب دارای شکم بزرگتری هستند. درگیری فکری با مسئله خوردن و تلاش کردن برای کاهش وزن و نتیجه نداشتن تلاش‌ها خود یکی از عوامل بروز افسردگی می‌شود.  این حالت شما را از تفکر هوشمندانه دور می‌کند و باعث می‌شود تمایلی به ورزش کردن نداشته باشید.

بعضی از دارو‌ها برای دوران افسردگی مناسب هستند و می‌توانند به بهبود روانی فرد افسرده کمک کنند. اگر افسردگی در حدی باشد که توانایی حرکت را از شما گرفته باشد یا مانع کاهش وزن شما باشد، بهترین گزینه مشورت با درمانگر ذهن و روانشناس است.

سندروم کوشینگ

سندروم یا نشانگان کوشینگ در اثر فعالیت زیاد بخش قشری غده آدرنال ایجاد می‌شود. این سندرم را هایپرکورتیزولیسم (افزایش کورتیزول) نیز می‌نامند. این بیماری بسیار نادر است و به دلیل افزایش تولید هورمون کورتیزول باعث افزایش وزن در فرد مبتلا می‌شود.

از نظر ظاهر، این افراد دارای لاغری نسبی بدن می‌باشند، در حالیکه تجمع چربی در ناحیه شکم و گردن وجود دارد. پوست نازک و شکننده، عدم تحمل گلوکز، خونمردگی، رشد مو در صورت، قطع قاعدگی در زنان، کلفتی صدای بیمار و کاهش میل جنسی هم در زنان و هم در مردان از دیگر علائم این سندروم می‌باشد.

یائسگی

یائسگی، یک مرحله از زندگی خانم‌ها است و کسب چند کیلوگرم وزن در این دوره شایع می‌باشد. اختلال خواب، گرگرفتگی و تعریق شبانه نیز از عوارض دیگر این دوران محسوب می‌شوند که می‌توانند در کنار عدم تعادل هورمونی، به دلیل کاهش فعالیت بدنی موجب چاقی شوند.

دیابت

بسته به نوع بیماری دیابتی که دارید می‌توانید با ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش و استفاده از دارو‌ها یا انسولین به بهبود این بیماری کمک کنید. ترشح انسولین، به بدن کمک می‌کند تا انرژی ذخیره کند. در صورتی که انسولین زیاد در بدن وجود داشته باشد باعث ذخیره هر چه بیشتر مواد غذایی به شکل چربی می‌شود. ترشح زیاد انسولین یا تزریق زیاد انسولین (ورزشکاران برای وزن گرفتن از این هورمون به صورت تزریقی استفاده می‌کنند) وسوسه به خوردن را زیاد می‌کند. زیرا با ترشح زیاد از حد انسولین، قند خون زودتر پایین می‌آید و انسان به خوردن تمایل پیدا می‌کند. هنگامی که فرد در معرض پیش دیابت قرار می‌گیرد با خوردن غذا‌هایی که قندشان کمتر است و تحرک کافی می‌تواند از چاقتر شدن جلوگیری کند.

اختلالات خواب

اینسومنیا، آپنه‌ی خواب، سندروم پا‌های بی قرار و هر عامل دیگر بی خوابی موجب اضافه وزن خواهد شد. اختلال خواب باعث تحریک گرسنگی شده و در نتیجه اگر فرد به اندازه کافی نخوابد و یا چرت نزند، دچار پرخوری می‌گردد.

به علاوه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که کم می‌خوابند با لذت بیشتری غذا می‌خورند و این خود باعث می‌شود بیش از بقیه‌ی افراد مواد غذایی مصرف نمایند.

از طرفی هم به خاطر خستگی زیاد نمی‌توانند فعالیت کافی جهت سوزاندن کالری داشته باشند.

 

 

سه خاصیت شگفت‌انگیز پسته برای سلامتی

هر ۲۸ گرم پسته حاوی مقادیر قابل قبولی فیبر، پروتئین، پتاسیم، زینک، فسفر، ویتامین B6  و منگنز است. پسته دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان در میان آجیل‌هاست. همه اینها به طرق مختلف برای سلامت انسان مفید است.

برای آگاهی از دیگر فواید این ماده غذایی با ما همراه باشید.

1.کاهش وزن

پسته حاوی فیبر است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف فیبر باعث سیری می‌شود و به نوبه خود به کاهش وزن کمک می‌کند. پروتئین، یکی دیگر از مواد مغذی است که در پسته موجود است و می‌تواند احساس گرسنگی را کاهش دهد.

پسته همچنین دارای اثرات مفیدی بر تری گلیسیرید است. بدون اینکه نگران میزان چربی موجود در پسته باشید، می‌توانید از آن به عنوان یک میان وعده سالم برای کاهش وزن استفاده کنید. طبق یک مطالعه، میزان چربی موجود در پسته به طور کامل جذب بدن نمی‌شود و همین مسئله باعث کاهش چربی بدن می‌گردد.

2.درمان دیابت

تحقیقات نشان داده‌اند که سطح گلوکز خون با مصرف پسته کاهش می‌یابد. همچنین پسته سطح پپتید ۱ را افزایش می‌دهد که هورمون تنظیم‌کننده‌ی سطح گلوکز در افراد مبتلا به دیابت است. یک مطالعه‌ی ایرانی به این نتیجه رسید که مصرف پسته تأثیرات مثبتی در مبتلایان به دیابت دارد.

3.بهبود سلامت بینایی

پسته منبع لوتئین و زیگزانتین است که این دو ماده در قرنیه‌ی چشم انسان‌ یافت می‌شوند. مصرف کافی این آنتی‌اکسیدان‌ها از مشکلاتی چون آب مروارید ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند. اسیدهای چرب سالم موجود در پسته نیز در سلامت چشم مؤثر است.

توجه داشته باشید اگر بیش از حد پسته مصرف کنید، ممکن است با فشار خون بالا مواجه شوید. این مسئله به این دلیل است که برخی از پسته‌ها سدیم بالایی دارند.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال