امروز : شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت : ۶:۳۸ AM
اختصاصی عبارت
بازماندگان از آموزش مجازی و فاجعه‌ای به نام ترک تحصیل‌؛

هشدار یک فاجعه آموزشی در آستانه سال تحصیلی جدید / موج گسترده بازماندگان از تحصیل در ایران و مازندران

دانش آموز+عبارت
    -     کد خبر: 65165
    -     تاريخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۲۳|۱۱:۴۸
در گزارش‌ها، اعداد و آمارهایی که مسئولان چه در دولت پیشین و یا دولت فعلی ارائه دادند، تناقض آشکاری مشهود است. برخی از این اعداد، آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان در سال گذشته را ۲۵ درصد، برخی ۳۷ درصد و برخی دیگر ۱۰ درصد نشان می‌دهد.

عبارت-گروه جامعه: در آستانه سال تحصیلی جدید، کارشناسان حوزه آموزش در ایران، از احتمال وقوع یک فاجعه جدید اجتماعی در کشور خبر می‌دهند.

با وجود اینکه محسن حاجی میرزایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش، پس از پیدایش همه‌گیری کرونا تصریح کرده بود که تعطیلی فیزیکی مدارس باعث اختلال در سیستم آموزشی و ترک تحصیلی دانش‌آموزان نمی‌شود، آمارهایی که خبرگزاری ایسنا به نقل از این وزیر منتشر کرده، حاکی از ترک تحصیل حداقل 37 درصدی دانش‌آموزان در یکسال گذشته است.

در مازندران نیز اوضاع کمابیش به همین ترتیب است. تا سال گذشته حدود 40 هزار نفر از جمعیت تقریبا 500 هزار نفری دانش‌آموزان مازندران حتی به گوشی‌های هوشمند دسترسی نداشتند و شاید همین مسئله سبب شد تا به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تنها در مقطع ابتدایی شاهد بازمندن از تحصیل بیش از ۲ هزار نفر در سال تحصیلی 99-1400 باشیم.

 

موج گسترده بازماندگان از تحصیل در ایران و مازندران

پس از بسته شدن درهای مدارس در اسفند 1398، نرم افزار شاد علی‌رغم کمبود زیرساخت‌های مناسب در کشور، برای ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزان معرفی شد واز آن زمان آمارها و گزارش‌های مختلفی در مورد ترک تحصیل و یا بازماندگی از تحصیل در استان‌های مختلف ایران منتشر می‌شود. آمارهایی که اگر حقیقت داشته باشند نشان از وقوع یک فاجعه فرهنگی در کشور دارند.

در گزارش‌ها، اعداد و آمارهایی که مسئولان چه در دولت پیشین و یا دولت فعلی ارائه دادند، تناقض آشکاری مشهود است. برخی از این اعداد، آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان در سال گذشته را 25 درصد، برخی 37 درصد و برخی دیگر 10 درصد نشان می‌دهد. کارشناسان مستقل حوزه آموزش معتقد هستند که این تناقض در آمار به چند دلیل عمده برمی‌گردد. از جمله این‌که مسئولان، خواسته یا ناخواسته، نتوانسته‌اند بین آمار دانش‌آموزانی که به نرم افزار شاد دسترسی ندارند و بین دانش‌آموزانی که به صورت کامل ترک تحصیل کرده‌اند، تفکیک درستی ایجاد کنند. در کنار آن، عدم شفافیت در آمارهای خروجی از دستگاه‌های دولتی و تغییر در این اعداد، بزرگ‌ترین نقش را در تناقض بین این آمار بازی می‌کند.

در مدارس مازندران تا این لحظه 47 هزار و 618 نفر در پایه ابتدایی؛ 42 هزار و 583 دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول و نیز  30 هزار و 282 نفر در پایه دهم ثبت‌نام انجام داده‌اند و اگر این اعداد را در کنار میانگین 77.44 درصدی دانش آموزان ثبت‌نامی در مقطع متوسط دوم قرار دهیم درخواهیم یافت که از تعداد  519 هزار و 971 نفر دانش‌آموز در مازندران،  475 هزار و 647 دانش‌آموز در مدارس ثبت نام شدند که این عدد 91.48 درصد کل دانش‌آموزان استان را شامل می‌شود. یعنی 44 هزار و 324 دانش‌آموز مازندرانی در فاصله 1 هفته مانده تا آغاز سال تحصیلی جدید همچنان بلاتکلیف هستند و بخش بزرگی از این نفرات بی‌تردید راه ترک تحصیل را در پیش‌ خواهند گرفت.

 

چرا ترک تحصیل؟

ممانعت از آغاز و یا ادامه تحصیل دانش‌آموزان در تاریخ کشور همیشه مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. برخی از عوامل این پدیده مشکلات ریشه‌ای در حوزه آموزش بوده است که سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. از جمله توزیع نادرست نیروی انسانی در آموزش و پرورش، تبعیض در سهم دانش‌آموزان در تحصیل، فقر و نیازمندی‌های ویژه محصلان، محیط نامناسب خانه و مدرسه، خشونت و تنبیه معلمان، سختگیری‌های بیهوده، ازدواج زودرس دانش‌آموزان و ...

همه‌گیری کرونا که تعطیل شدن فیزیکی مدارس را به همراه داشت، به چالش‌های دولت افزود و آمار ترک تحصیل را به صورت چشمگیری افزایش داد. بخش بزرگی از دانش‌آموزانی که توانسته بودند موانع ذکر شده را پشت سر بگذراند، این بار با دو چالش جدید مواجه شدند که یکی در اختیار نداشتن گوشی هوشمند و دیگری عدم دسترسی به اینترنت بود.

در همین زمینه محسن حاجی‌میرزایی خبر داده بود که بیش از 3.5 میلیون نفر از دانش‌آموزان تنها به دلیل نداشتن گوشی هوشمند، تبلت یا اینترنت مجبور به ترک تحصیل شده‌اند. حتی در مواردی مقام‌های رسمی همچون حمید رضا رخشانی، مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان از آمار 50 درصدی دانش‌آموزانی که در یک سال اخیر ترک تحصیل کرده‌اند، خبر داد. دولت نیز در اقدامی که به گفته ناظران دیرهنگام و ناکارآمد بود، در 25 دی سال گذشته تصمیم گرفت تسهیلاتی را برای 2 میلیون دانش‌آموز نیازمند جهت خرید وسایل هوشمند در نظر بگیرد. در این طرح، خانواده‌ها می‌باید به شکل اقساطی هزینه این گوشی‌های هوشمند را پرداخت کنند. طرحی که با توجه به پراکندگی این دانش‌آموزان در استان‌های فقیر و عدم توانایی خانواده‌ها در پرداخت این اقساط، به شکست منتهی شد.

عدم توزیع مناسب شبکه اینترنت در ایران نیز از دلایل مهم دیگر برای ترک تحصیل دانش‌آموزان معرفی می‌شود. حتی در استانی مانند مازندران گه گستردگی خدمات ارتباطی در آن مطلوب است باز هم در یک سال اخیر شاهد بودیم که کاربران رسانه‌های اجتماعی تصاویری از دانش‌آموزانی که برای دسترسی به اینترنت، مسیرهای طولانی را می‌پیمایند و یا در مواردی از دامنه کوه‌ها بالا می‌روند، منتشر می‌کردند.

البته بحران مدیریتی در استان‌های حاشیه‌ای و محروم با آغاز همه‌گیری کرونا بیشتر نمایان شد. خبرگزاری تسنیم به نقل از عباس ضیاء، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نوشته است فقط در مناطق روستایی و عشایری این استان، بیش از 6 هزار نفر دانش‌آموز ترک تحصیل کرده‌اند. مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان نیز گفته بود که بیش از 400 هزار محصل در این استان به گوشی هوشمند یا تبلت دسترسی ندارند. حتی در استان خراسان رضوی، آمارهای رسمی، حاکی از رشد 300 درصدی ترک تحصیل است.

با وجود اینکه ناظران مستقل، آمارهای واقعی در این زمینه را بیشتر از اعداد اعلامی می‌دانند، خبرگزاری تسنیم در گزارشی به درستی نوشته است "این آمار بیش از آنکه یک خبر باشد، اعلام یک فاجعه اجتماعی است".

 

اکنون و در آستانه آغاز سال تحصیلی 1400، دو حق سلامت و آموزش دانش‌آموزان در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و در شرایطی که از نگاه بسیاری، اولویت با حق سلامت است اما نباید از حق آموزش هم غافل ماند، چرا که جمعی از دانش‌آموزان که عمدتاً از طبقات ضعیف جامعه هستند از آموزش مجازی جامانده‌اند یا به دلیل کیفیت پایین آموزش مجازی، آسیب دیده‌اند از همین رو باید گفت، نگرانی جدی از افت تحصیلی دانش‌آموزان و از سوی دیگر ترک تحصیل‌های گسترده پس از بازگشایی مدارس، دو چالش‌ اصلی نظام آموزشی کشور در سال تحصیلی پیش رو خواهد بود.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال