گفتگوی عبارت: اسرافیل امیری رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران در گفتگویی با عبارت از نقش تاثیرگذار این نمایندگی در استان و نیز مشکلات بزرگ و کوچک پیش روی آن گفت؛ در ادامه بخشهایی از این گفتگو را از نظر میگذرانید.
کمی از سوابقتان برای ما بگویید.
اسرافیل امیری هستم فارغالتحصیل روابط بینالملل و با بیش از 25 سال سابقه خدمت در بدنه وزارتخارجه. مدت 3 سال است که ریاست دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران را بر عهده دارم. پیش از این سالها در کشورهای الجزایر، هند و اوکراین ماموریت ثابت داشتم و در کشورهایی مانند مراکش و سودان به صورت غیر ثابت فعالیت میکردم.
ماموریت اصلی دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان چیست؟
در سالهای گذشته بیشترین وظیفهای که به دفاتر نمایندگی وزارتخارجه در استانها محول میشد رسیدگی به امور مربوط به گذرنامهها و خدمات کنسولی مسافران به خارج از کشور بود اما در سالهای اخیر مهمترین بحثی که دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه با آن روبروست، مسائل اقتصادی و برقراری دیپلماسی تجاری با سایر کشورها است. تمام تلاش ما این است تا علاوه بر کمک به بخشهای دولتی، یاریگر بخش خصوصی در راستای ارتباط با بازار جهانی باشیم.
به نظر شما چرا مازندران علیرغم قابلیتهای فراوان در حوزه تجارت خارجی تاکنون چندان موفق عمل نکرده است؟
مهمترین دلیل این اتفاق شاید مسئله تحریم بود که نه تنها مازندران بلکه بسیاری از استانهای دیگر کشور را نیز با مشکلات فراوانی روبرو کرد. ارتباط ما با دیگر کشورها سخت برقرار میشود و همین حالا نیز پولهای برخی از تجار ما در حسابهای خارجی بلوکه شده و آنان قادر به جابجایی سرمایه خود نیستند. علاوه بر این مسئله، مازندران خود دارای یک سری از مشکلات در درون استان است که مانع از بروز این ظرفیت عظیم در جهان شده. یکی از مهمترین این مشکلات عدم وجود تفکر جهانی شدن در بین تولیدکنندگان ما است. بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانجات مطرح ما هنوز سایت و یا صفحهای برای خود ندارند و برخی هم تنها به زبان فارسی سایت خود را راهاندازی کردند؛ حال آنکه در عرصه تجارت جهانی در قرن بیست و یکم این مسائل به عنوان پیشپا افتاده ترین موضوعات تجارت محسوب میشوند اما متاسفانه در سرزمین ما آنطور که باید و شاید جدی گرفته نشده.
نتیجه مذاکرات و مراودات استاندار مازندران با سایر استانداران کشورهای همسایه به کجا رسید؟
به نظر من حسینزادگان نسبت به سایر استانداران فعالتر بود و بیشترین فعالیت را در عرصه بینالمللی در مقایسه با سایرین داشته است. البته او تنها یک سفر به روسیه داشت و پس از آن کرونا مانع از سفرهای بیشتر وی شد و مابقی کارها به صورت برخط و آنلاین انجام گرفت. در این مذاکرات تفاهمنامههای بسیار خوبی به امضا رسید و در مواردی کمیته پیگیری نیز تشکیل شد. وظیفه اصلی به سرانجام رساندن این توافقات نیز بر عهده همین کمیته است و این افراد باید بتوانند از تمام ظرفیتهای موجود در این تفاهمنامهها به نفع تجار مازندرانی بهرهببرند. برای مثال مدتی قبل یکی از تجار استان بر اساس تفاهمنامهای که با استان سلیمانیه عراق امضا شد، درخواست ایجاد نمایشگاه دائمی و اختصاصی مازندران در آن استان را داشت که با هماهنگیهای صورتگرفته اکنون در مرحله اعطای زمین به این تاجر قرار گرفتهاست.
نمایندگی وزارت خارجه چه نقشی در توسعه گردشگری مازندران دارد؟ نقش این نمایندگی را در رویداد ساری 2022 چگونه ارزیابی میکنید؟
آنهایی که دستی در کار دارند میدانند که نمایندگی وزارتخارجه در استان ها یک نعمت برای آنها است. افراد میتوانند از طریق این دفتر در لحظه با تمام سفرای ایران در جهان ارتباط داشته باشند و کارهای خود را با سرعت چندبرابر به پیش ببرند. در بحث گردشگری نیز نقش این نمایندگی حائز اهمیت است؛ به ویژه در شناساندن ظرفیتهای مازندران به سایر کشورها. ما نیز اقداماتی را در این زمینه داشتیم و چندین مرتبه از راههای مختلف سعی در معرفی مازندران و به ویژه ظرفیتهای گردشگری سلامت در استان به کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه داشتیم. ماجرای ساری 2022 و کشورهای اکو نیز اتفاق تازهای نیست و تجربههای مشابهی را پیش از این در کشور داشتهایم. این اتفاق فرصت مناسبی برای شناساندن ساری و مازندران به 10 کشور عضو است و یک رویدادی است که تنها متعلق به ساری نیست و مربوط به استان مازندران میباشد. ما نیز مکاتباتی را در این زمینه داشتهایم و برای مثال براساس هماهنگیها قرار شد تا در اکسپو دبی 2020 گروهی به معرفی و تبلیغ برای رویداد ساری 2022 بپردازند که اتفاق خوبی است.
تاثیر پیوستن ایران به سازمان شانگهای را چگونه ارزیابی میکنید؟
بدون تردید اتفاق مهمی بود که برای کشور ما رقم خورد و راه جدیدی را پیش روی فعالان اقتصادی ایران قرار داد. هرچند اولویت این سازمان اقتصادی نیست اما موضوعات اقتصادی بخش مهمی از مراودات این سازمان را تشکیل میدهند. نکته حائز اهمیت برای ما کشورهای مشترک این سازمان با کشورهای اوراسیا و همسایه با مازندران است که میتواند ظرفیت فوقالعادهای برای بهره بردن تاجران استان باشد.
صحبت پایانی.
نمایندگی وزارتخارجه علیرغم اینکه یک نهاد حاکمیتی است و نقش مهمی در ارتباط و شناساندن کشور و استان ما به سایر جهان دارد، متاسفانه مورد کم توجهی قرار گرفته و از سوی مسئولین جدی گرفته نمیشود. به طوری که ما با 3 سال پیگیری ممتد همچنان نتوانستیم یک دفتر مناسب و درخور شان دفتر این نمایندگی داشتهباشیم و این برای استانی مانند مازندران اسفبار است. مگر یک ساختمان چقدر هزینه دارد که یک جماعت مسئول در استان از پس تهیه آن برنیایند؟ جالب اینجاست که دفتر نمایندگی وزارتخارجه به درخواست مسئولان استانی در مازندران راهاندازی شد و برطبق روال هزینههای آن هم با استانداری است اما درحال حاضر چیزی جز کمتوجهی به چشم نمیآید. متاسفانه باید بگویم اگر این شرایط ادامه داشته باشد ممکن است دفتر نمایندگی وزارتخارجه در مازندران جمع شود و مردم و تاجران برای کوچکترین کار مجبور به رفتوآمد به تهران باشند. البته امیدواریم با نگاه ویژه مسئولان از این دست اتفاقات جلوگیری به عمل بیاید.